6 års tand?

Enya

Trådstartare
Min 6 åring har fått en tand längst in i munnen och jag undrar nu om det är den "berömda" 6 årstanden? Den har inte kommit upp riktigt ännu, bara en liten bit av den, men enligt honom själv har han inte ont!

Jag har hört något om att vissa Folktandvårdar plastar in just 6 årstanden, är det typ nu jag ska prata med dem om det?

Det är ju häftigt att få nya tänder, tycker jag och barnen här, det är ju Vuxentänder = man börjar bli Stooor :banana: :D

Jag vet INGET om barns tänder, mer än att man ska borsta dem och att de börjar trilla ut när de är mellan 5 och 6 år, men Eric är ju 6,5 år och har inte ens en antydan till lös tand, till och med någon 5 åring på dagis har tappat en och Eric tycker att det är orättvist (:D) för han vill också tappa dem ju!

En fråga till, hans ena framtand är lite mörkare än de andra och han säger att han inte har ont i den, men är det normalt att de ändrar färg lite grann sådär? Han har aldrig slagit i tänderna eller munnen

Sv: 6 års tand?

För att man inte ska få hål så lätt tydligen. Jag har inte riktigt lyssnat så noga på det då jag ju inte har haft så här stora barn förrän nu :o:D

Jag hade kollat upp den mörkare tanden då mörka tänder kan vara en antydan till att tanden faktiskt inte mår bra och det måste inte göra ont i den för det.
Mörk tand innebär ju oftast (eller alltid?!) död tand. Jag själv har en som håller på att dö och den är mörkare än de andra, och jag har absolut inte ont i den.

Tanden som mörknar är på väg att dö.
Ring tandis och hör exakt vad du bör göra.
Men jag tror att den snart kommer att lossna och ut kommer en ny.
Men det kan bli tal om att dra den för att den nya tandens rötter ska få frisk vävnad att växa i.

Du har hört det av va :angel:
Undra av vem ;)
Man platsar in 6-års tänder i förebyggande syfte. Dom är gropiga och ojämna och sitter långt in nära halsen vilket kan göra det besvärligt att komma åt dom när man borstar.
Region Skåne påstår att dom plastar in alla 6-års tänder nu för tiden men jag vet att i dotterns årskull har man inte gjort så.

Länk:
http://www.skane.se/templates/Page.aspx?id=23607

Du har hört det av va :angel:
Undra av vem ;)
Man platsar in 6-års tänder i förebyggande syfte. Dom är gropiga och ojämna och sitter långt in nära halsen vilket kan göra det besvärligt att komma åt dom när man borstar.
Region Skåne påstår att dom plastar in alla 6-års tänder nu för tiden men jag vet att i dotterns årskull har man inte gjort så.

Länk:
http://www.skane.se/templates/Page.aspx?id=23607

:o Av dig????:o
Förlåt Stollan Pollan, jag har glömt att vi ens har pratat om det!;)
Minnet är bra men kort sägs det! :angel:

Han var hos tandis i slutet av april och hon sa inget om inplastning, det görs kanske inte ens där, precis som hos dig? Det innebär med andra ord att jag måste ta kontakt med dem.... fy fabian för det!

Tanden som mörknar är på väg att dö.
Ring tandis och hör exakt vad du bör göra.
Men jag tror att den snart kommer att lossna och ut kommer en ny.
Men det kan bli tal om att dra den för att den nya tandens rötter ska få frisk vävnad att växa i.

+ citra:

Tack för era svar.
Det är just det där om att behöva dra sina tänder osm jag är lite orolig för. Ingne bra start hos tandis tycker jag. Hoppas nu att det inte blir några problem med hans tänder så att han kan få ett bra liv med dem!!

Får ta kontakt med tandis igen. Hon sa inget om det när vi var där i april, borde det inte synts på röntgen då?

Allra helst vill jag släpa honom till min egen tandis men han tar inte emot fler barn då han har fullt.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är väldigt blyg som person. Min man ( fd då....;)) sa alltid att jag var socialt handikappad- och ja, det ÄR jag. Jag pratar inte...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 737
Senast: Enya
·
Småbarn Att förklara döden för barn är inte det lättaste man kan göra i sitt liv. När pojkarnas pappa dog sa jag till dem med detsamma att han...
2
Svar
25
· Visningar
3 430
Senast: FrontLine_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV