5gångare, orkar inte galoppen

I

Invincible

Min 5gångare orkar inte hålla galoppen lika bra som min kompis 4gångare. Vi har en speciell ridväg där de bara är uppförsbackar, dvs galoppbackar. Men redan i 2:a backen så bryter han av mot jagvetintevad! De blir någon blandning av tölt/trav/pass. Väldigt slängigt och obekvämt. jag bryter då av till skritt för att fatta ny galopp. Och då håller den i sig ett tag tills samma sak händer igen. Han har bra kondis, så den är de inge fel på. Testade en gång med att stå i 2punkts sits i backen. Och då gick de bra till 3:e delen av backen. Där han faktiskt bröt av mot pass. (dock ingen ren och fin pass, men pass vart de). Har du något tips om detta? Han har även väldigt svårt att fatta galoppen på ridbanan. Han är rätt Stor, i stegen osv. Är lite osäker på om han klarar av att hålla galoppen ett varv på tex. tävlingar och sånt. :crazy: . Men jag vill ha massor av tips. Jag vill bli rik på information :rofl:

Sv: 5gångare, orkar inte galoppen

Jag har också en femgångare som var sådär förut. Det jag har gjort är mycket galoppfattningar, fatta galopp bryt av efter 3-4 språng osv.. Sen kan du galoppera i sand, olika underlag. Hoppa med han så han sätter baken under sig. Men det låter som att du mest behäver träna på fattningarna, jag har en jättelätt övning på bana. Du börjar trava på kortsidan när du kommer till hörnet så släpper du nästan rentav innertygel och håller bara stöd med ytter sen så lägger du till ytterskänkel. Kan gå dåligt dom första gångerna men det funar kanonbra efter ett tag.
Sen s tycker jag att du ska galoppera mycket över bommar... :)

Hoppning är något vi gör lite då och då för att träna upp balansen och bara ha skojj. Ridbanan är tyvärr jätteliten. Och vi får inte in mer än kanske 5-8 galoppsteg. Och då har jag kört extremt mycket smlande arbete. Skulle jag, som du föreslår, länga innertygeln helt och fatta så skulle de bara bli 2 kanske 3 galoppsteg. Som sagt. Han är en Stor islandshäst.

Tänk på att galoppen tränas genom fattnngar. galopp-trav-galopp-trav osv. Om traven är mycket svår att hitta efter galoppen kan du även jobba med galopp-skritt-trav-galopp-skritt osv alt. med galopp-tölt-skritt-trav-galopp eller fattningar direkt ur skritt.
Längre sträckor galopp tränar lungvolymen och flåset mera än själva galoppen.

/Malin

träna upp konditionen, galoppera på volt, se till att hästen är mjuk och lösgjord när du skall galoppera det underlättar mycket för hästen då

lycka till:bow:

Linneeaaa skrev:
Sen s tycker jag att du ska galoppera mycket över bommar... :)

Jag skulle inte galoppera över bommar med tanke på att det är väldigt lätt att snubbla för hästen!

Invincible skrev:
Hoppning är något vi gör lite då och då för att träna upp balansen och bara ha skojj. Ridbanan är tyvärr jätteliten. Och vi får inte in mer än kanske 5-8 galoppsteg. Och då har jag kört extremt mycket smlande arbete. Skulle jag, som du föreslår, länga innertygeln helt och fatta så skulle de bara bli 2 kanske 3 galoppsteg. Som sagt. Han är en Stor islandshäst.

Det är dom första galoppstegen som är viktiga, skärkilt fattningen :)

Svíþjóð skrev:
Jag skulle inte galoppera över bommar med tanke på att det är väldigt lätt att snubbla för hästen!

Jojo, men det är en väldigt bra träning ;)

Jag har iallafall alltid fått höra att man aldrig ska galoppera över bommar.

Svíþjóð skrev:
Jag har iallafall alltid fått höra att man aldrig ska galoppera över bommar.

Man lär hästen taxering och sig själv att reglera steglängden på galoppen. Bra övning för häst som har balansen skulle jag tro.

Okej. så om jag tränar mycket övergångar. Tror du att han klarar av att hålla galoppen under längre sträckor då?

Som jag tidigare skrivt så är han en väldigt stor islandshäst, Stor i hela sig. Klarar inte av att galoppera på volt. Om inte volten är över 30 meter i diameter. :) Och på våran ridbana klarar han knappt av att hålla traven hela varvet runt. Pga att den är liten.

okejj. så får jag honom att galoppera i 3 steg per sida. Stärker de hans galopp om man tittar överlag, klarar han galoppen längre då? alltså att hålla den

hur långt har du isåfall mellan bommarna?

Du kan också stärka hästen genom dressyrarbete i skritt, och så småning om trav + tölt. Att rida t ex slutor / slutamässiga övningar upplever jag är något som stärker galoppen.

Eftersom det är en stor häst kan alla "förflyttningar" och dressyrövningar vara till nytta för att hitta balans, och "alla ben". Det är er tillgodo i övrigt arbete sen :)

Svíþjóð skrev:
hur långt har du isåfall mellan bommarna?

Det beror på vad för häst det är.
Ridskoletiden var länge sen men jag tror vi brukade ha så att ponnyerna hade 3 m mellan varje bom och stora hästarna 4 m. Sen ökade vi och kortade när vi skulle träna taxeringen.

ah, jag såg mer sånnahär travaöverbommarlängd framför mig,

det var väl det jag tänkte( :eek: ) och menade med aldrig

Men om du provar att galoppera på plantunderlag istället för backar? Hur går det?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 463
Senast: Ceta
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 847
Senast: banani
·
Träning Hej! Har en unghäst som kan galoppfattningarna utmärkt men orkar inte riktigt bära sig ordentligt i galoppen. Hon fattar galopp och...
Svar
9
· Visningar
2 723
Senast: nullo-modo
·
Ridning Hej! Har nyligen blivit medryttare till en 11-årig islandshäst och behöver tips. När ägaren köpte honom stod han på lösdrift och var...
Svar
8
· Visningar
1 702

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar