5gångare, orkar inte galoppen

Sv: 5gångare, orkar inte galoppen

Låter ju som att det som händer är att han blir för lång och tappar bärigheten. Jag skulle nog försöka träna upp det genom att rida tempoväxlingar så att det händer något och han håller sig alert. Antagligen är det så som du beskriver att han är stor och tycker det är jobbigt, och han har antagligen fått det lite som en vana att när han tycker det är jobbigt så bryter han av eller slänger om gångarterna till ngn härlig mix. Uppförsbackar tycker jag brukar vara perfekta att träna upp galoppen i, dock krävs det ju att man har tillräcklig drivning och att hästen tänker framåt för att det ska bli ngt arbete. En femgångare kan ju behöva lite mera fart i galoppen än en fyrgångare för att finna sin balans.
Såhär sommartid kan man annars med fördel utnyttja lite högre gräs för att få mera bakbensaktivitet, viktigt att rida i kontrollerat och jämt tempo. Sedan som flera andra skrivit så är övergångar bra, dock kan det vara svårt på en häst som inte hittat en bra takt och balans i galoppen och om hästen inte svarar framåt.
Övrigt tycker jag att man ska kika på underlaget man rider på, många grusvägar är väldigt hårda och stumma efter värmen och är det dålig svikt i underlaget kan det också bli lite krångel med galoppen tycker jag själv iaf.

Okejj. jo vi har börjat med öppnor i skritt nu. Tanken är att om ett tag ska vi även klara av det i tölt :). Men mycket skänkelvikningar så att han har koll på benen och så! Är de det du menar?

Jag tror att de är de som händer. Att han blir för lång i kroppen. Testade för ett par dagar sen att rida i galoppbackarna med gummisnodd och han orkade längre. När du skriver att jag ska rida i tempoväxlingar, menar du i galoppen eller i någon annan gångart? (antaligen galoppen men man ska aldrig vara för säker.) Svarar framåt är något han gör. Pigg och otroligt villig i samtliga gångarter. Man känner att när han inte orkar galoppen att han själv blir besviken.

Det finns inga bra ställen tyvärr som jag kan testa på galoppen på plant underlag. Ridbanan är för liten och har inte tillgång till tex. ovalbana. Sen har han benägenheten att bli väldigt stark när jag vill galoppera på tex. ovalbana (har vart på kurs där vi fick rida på ovalbana bla.) Vilket självklart måste tränas bort men inte är så lätt när de inte finns bra plana ytor att springa på.

tempoväxlingarna i galopp men kan med fördel ridas i alla gångarter under förutsättningen att hästen förstår halvhalten på ett bra sätt. Löslongera kan också vara bra, låt honom rulla på och hitta galoppen, dubbellongering på lång töm kan också vara ett steg på vägen. Har han en bra galopp, när den väl funkar alltså? Eller är den även tveksam i igångsättningen?
Om han har riktigt "5-gångs"-galopp där bakbenen liksom bara springer med så har du nog största utbytet av att jobba i skritt och succesivt hitta bättre bärighet och så honom att vinkla i bäckenet så han sätter under sig mera då kommer garanterat galoppen förbättras också även om det är mera ett långstidsprojekt. Galoppfattningar kan som många skrivit också vara bra, men är det så att han är instabil även i igångsättningen i galopp och risken finns att han slår upp i korsgalopp etc, så skulle nog inte jag jobba med fattningar till att börja med. utan jag skulle nog först och främst gå igenom att hästen förstår förhållning och framåtdrivande hjälper på ett bra sätt (vilket är långtifrån självklart på väldigt många hästar) sedan skulle jag rida tempoväxlingar i galoppen och inte galoppera för långa sträckor till en början. Försök bena ut från vilken gångart växling till galopp blir bäst, låt honom bara gå över till galopp när han är i balans. och sakta av innan han är helt ute och cyklar och börja om från början. Men viktigast av allt, för att tempoväxlingarna ska fungera så måste sambandet mellan framåtdrivande och förhållande hjälper fungera!

Han har en überfin galopp. Ingen korsgalopp eller bakben på efterkälke. Utan en väldigt fin mjuk och ren galopp. Starkast i galoppen blir han när vi tar galoppen från tölt. Traven förstör lite då han blir så obalanserad när vi travar. Galopperar gör han mer än gärna och har starka bra steg i början. Men de känns som om han blir för lång och tappar bärigheten. Men om jag börjar lirka för mycket med fingrarna för att han ska söka sig rätt blir de en avsaktning till tölt eller grisepass. Men När han väl kommer igång i sin starka galopp till en början så funkar de att leka med fingarna. Det är när han blir "osäker" som han faller ifrån mig och väljer egen gångartsblanding.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 463
Senast: Ceta
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 847
Senast: banani
·
Träning Hej! Har en unghäst som kan galoppfattningarna utmärkt men orkar inte riktigt bära sig ordentligt i galoppen. Hon fattar galopp och...
Svar
9
· Visningar
2 723
Senast: nullo-modo
·
Ridning Hej! Har nyligen blivit medryttare till en 11-årig islandshäst och behöver tips. När ägaren köpte honom stod han på lösdrift och var...
Svar
8
· Visningar
1 702

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka