50% border 25% golden 25% labbe

Madde_padde

Trådstartare
Va tror ni om dessa valpar?
Är lite sugen på en! va tror ni om storleken på dom hur stora blir dom? Temprament något ja ska tänka på osv?
Bir i rellativt litet, kommerh a hunen me till stallet ca 2-3 timmar om dan med på uteritter samt promenader givetvis!

Sv: 50% border 25% golden 25% labbe

En fruktansvärt aktiv hund som i värsta fall inte kommer ha någon tillhörighet till någon av raserna..

Om du inte tänk aktivera ( genom hjärngympa i massor ) hunden mer än det du beskriver så skulle jag starkt avråda från en sådan blandning.

Dena blandning kommer att kräva en uppgift i sitt liv. Det kommer inte fungera om den enda aktivering du erbjuder är promenader osv. Då kommer den i st'ället fylla sin aktiverings abstinens på egen hand och det kan vara allt från att käka upp huset till att valla dina barn. Olater alltså.
Det är ungefär som att ha ett fullblod 1 box 24 timmar om dygnet. Jag kan svära på att den börjar krubbita eller väva.
Så fundera i stället på vad du kan erbjuda en hund i mental stimulerig och välj sedan ras (eller blandras för den delen) som passar dig. Och va ärlig mot dig själv.

Jag har en border/labbe och jag säger bara, aldrig mer border collie om man inte har typ får eller enormt med tid.

En fruktansvärt aktiv hund som i värsta fall inte kommer ha någon tillhörighet till någon av raserna..

Min första tanke!

Hur en blandras blir i temperamentet är ju rent omöjligt att gissa sig till. Surprise, Surprise! Rena rama julafton. Har sett kullar där alla valparna blivit varandras motsattser.

Jag personligen skulle aldrig ge mig på en ras av den blandningen. precis som någon sa så är det svårt att beräkna hur hunden blir med så mycket aktiva raser i sig. Sen räcker det absolut inte med promenader och att ha med den i stallet. Den kommer säkert behöva aktiveras mycket mer med den blandningen för att må bra och få stimulans.

Dock väldigt sällan BC-korsningar blir dugliga som vallhundar...

Precis :bow:

Det är ju det jag syftar på, värsta scenariot är ju att hunden blir valltokig, ( vallar allt han ser ) lätt stressad, men fungerar iaf inte att använda i vallningssyfte

Nej det vet jag, jag ser ju själv vilken konflikt det är mellan jakt och vall på min. Jag menade mer att jag skulle inte vilja ha en renrasig heller om jag inte hade möjlighet att valla med den :)

En kompis till mig har en blandning mellan border och labbe, lugnare hund får man nog leta efter!
Hon är nu tre år och har UNDER HELA uppväxten varit väldigt lugn och harmonisk.

Så alla korsningar är inte lika dana. Nu blev hela kullen bra och det är ju skönt!

En kompis till mig har en blandras mellan Border och Golden (75% border om jag inte minns fel)
Den hunden är trevlig, men kräver mental aktivering några gånger i veckan och får utöver det gå en timmes promenader dagligen.
Den är väluppfostrad och lydig. Verkar vara lite "på eller av" med den. Antingen sover den eller så vill den busa, promenera, tänka eller kela något extremt.

Så tja, är man berädd på att aktivera hunden mycket både fysiskt och mentalt så visst, varför inte?

Nej det är ju grejen med blandisar, dom behöver inte alls bli lika till sättet..

Men hur vet man det när vallpen är 8 veckor, kan man avgöra om hunden kommer att bli lugn eller vrak?

Jag hävdar att man INTE kan det.

Va tror ni om dessa valpar?
Är lite sugen på en! va tror ni om storleken på dom hur stora blir dom? Temprament något ja ska tänka på osv?
Bir i rellativt litet, kommerh a hunen me till stallet ca 2-3 timmar om dan med på uteritter samt promenader givetvis!

Det mest väsentliga är hur stammen ser ut. Åk och träffa föräldradjuren (tiken i synnerhet givetvis, eftersom enormt mycket formas hos valpen de första veckorna när den tar efter mamman). Som Aliiide sa till mig när jag bad om råd med att välja uppfödare: "Om du inte kan tänka dig att ta hem tiken, så ska du inte ta hem en valp efter den tiken".

Och en annan fråga, av ren nyfikenhet: Varför vill du ha en blandras? Alltså, vad hoppas du vinna på att köpa en sådan gentemot att köpa en renrasig? Hur vill du att hunden ska vara? Den enda fördelen med en blandras är ju liksom att den är billigare. Och om det är ditt skäl så är det okej med mig, men ta hellre över en vuxen blandras i så fall istället för att stödja blandrasaveln genom att öka efterfrågan på valpar.
Där har du mina 2 cents!

Hejsan, ja tror att det visst kan gå bra med en sådan typ av hund:)

Du verkar ju va en person som vistas mkt utomhus efter vad man kan läsa i ditt inlägg så ja tror de kan bli kanonbra. Gå snett kan de ju göra med vilken aktiv "hundtyp" som hellst om den inte får vad den behöver. Jag ägde en gång en blandning mellan bordercollie/ Schäfer en fantastisk hund en sådan hund får man aldrig igen.

Har även en bekant som har en blandning mellan bc labbe och nåt mer ja inte minns, och det är en riktig pärla;)

Sen får du inte glömma att många på detta forumet är inte mkt för blandras avel det kan nog därför ligga mkt bakom att dom är negativa till din fråga eftersom dom hellst inte ser att man stödjer blandrasaveln ;) Lycka till med ditt val

Men jesus kom och rädda mig ....

Hur många gånger ska man behöva repetera meningen innan den går riktigt in?

DET ÄR INTE BLANDRASHUNDEN SOM INDIVID, UTAN BLANDRASAVELN MAN ÄR EMOT

Dom hundar som är födda ska givetvis få samma chans här i livet som renrasiga, det är väl därför man avråder TS från att skaffa en sådan blandning när hon ska aktivera så lite.

Bara för att man är ute mycket betyder inte det att man får en trött hund..

Dessutom har denna blandning väldigt aktiva raser i sig och då räcker det inte med att vara ute och kuta i skogen..

En vältränad hund tröttar man inte ut genom fysisk motion, det krävs psykisk motion !

Bha blir så trött på sådana inlägg som det du just skrev!

/ C

Senast ändrad:

vad är det som jag inte förstått? Har jag inte rätt när ja skriver att många på detta forumet inte vill stödja blandras avel?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag och min pojkvän går i tankar att skaffa hund. Men vi känner oss helt vilse i djungeln av hundraser. Vad gäller storlek på hunden så...
Svar
10
· Visningar
1 524
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Tankarna på en till hund har börjat komma, men rasval är lite svårt så jag skulle gärna vilja veta vilken ras ni tror passar mig...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 117
Senast: Lucia999
·
Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två...
2
Svar
38
· Visningar
7 532
Senast: Lona
·
M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på...
2
Svar
31
· Visningar
6 742
Senast: Shark
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Specialsök (Röd kong)