"5 panel test"?

Lona

Trådstartare
Jag har kikat runt lite på nätet och i synnerhet i USA skriver de ofta om "5 panel test", särskilt i samband med avel.
Jag tror att det är någon form av DNA-test, eventuellt som har med färganlagsrelaterade sjukdomar/defekter att göra?
Vad innebär det egentligen? Görs det här med?

Det är väldigt vanligt på quarterhästar att det görs. Det handlar då om de är bärare på HYPP, PSSM, MH, GBED and HERDA.
Det har ju både ev. påverkan på deras funktion som ridhäst och om man vill avla vidare.

Har du inte koll på de olika förkortningar så googla, det finns hur mycket som helst om det.

Liknande trådar

Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
865
Senast: Görel
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
900
Senast: inverterad
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
739
Senast: Soapbubble
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 275
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar