5 och ½-an?

R

Real_Life

Är det alltid fem och en halv meter mellan det lilla och det "stora" hindret då? Eller ska det vara lite kortare för ponny (islandshäst, kat c)?

Sv: 5 och ½-an?

när vi gjorde detta på ridskolan, vi hade b-c-d och storhäst med i gruppen, så var det 5 1/2 m hela tiden :P

5,5:an har i stort sett "ändrats till 6:an". Avståndet är ngt kort för storhäst, och det var först när jag började rida storhäst som jag ens hörde talas om det :p .

Självklart måste avståndet anpassas till hur stora galoppsprång hästen har.

Utgå från att en normal ridhäst går på 5,5 och sen minskar du med tanke på ponnyns storlek. Det är önödigt att göra det extra svårt för dem med en distans som är helt fel...

Jag hjälpte min kompis att rida 5 ½:an igår, och vi var tvugna att minska avståndet mellan de båda hindrena för att hästen hade lite mindre galoppsprång.

Så du lär ju märka om hästens galoppsprång är tillräkligt stora för att passa de angivna måtten för övningen, annars är det ju bara att minska tills det passar.

Ungefär hur mycket kan man tänkas behöva minska för c-ponny då? En meter?

Beror på hur stor galopp hästen har. Min c-ponny skulle kunna gå på 5.

Och sen är det ju så att denna övningen ska vara kort för hästen.

Jag har jobbat som instruktör på en ponnyridskola i 17 år. När vi hoppat 5 1/2:a har vi istället haft 4 1/2 m mellan hindren.
A & vissa B-ponnyer har då fått lov att galoppera in för att räcka, men avståndet har funkat utmärkt för C- & D-ponniesar.

5 & 1/2 är till häst och 4 & 1/2 är till ponny, men dom avstånden stämmer ju inte alltid. jag brukar ha 5 & 1/2 till min D ponny eller nåt därimellan eftersom hon har ganska stort steg. :)

Ja du bör minska avstånden lite. ta o testa att ha
storhäst 5,5,-6
D-ponny5,25-5,5
C-ponny 5-5,25
B-ponny 4,5-5

På ett ungefär, man minskar avstådet lite
på en kombination med ett galoppsprång är det
Storhäst ca 7 m
D-ponny 6,5 m
C-ponny 6 m
B-ponny 5,5 m

Avståden beror på hindertyp (räcke-räcke lite längre, oxer-oxer lite kortare) underlag, titthinder eller inte, inne eller ute o.s.v.

hoppas allt går bra

Det är inte för intet som avståndet är kort för stor häst. Det ska vara 5 och en halv annars mister man poängen med övningen. Att få hästen att använda bakbenen och hoppa uppåt. Det tränar även hästens reaktionsförmåga och spänst och elastitet. Den kan emd fördel byggas in i längre serier som innehåller ex stuts.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 575
Senast: Ceta
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 717
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka