5 eller 6 växlar - hur stor skillnad gör det?

Mineur

Trådstartare
Moderator
Min man och jag planerar att köpa en campervan/plåtis framåt hösten och har börjat spanat lite mer seriöst på annonser nu de senaste veckorna. Vi har siktet inställt på en begagnad (2017 och framåt) Volkswagen Transporter T6 och har upptäckt att många av de som finns ute på annons bara har 5 växlar, de med 6 växlar verkar mycket svårare att hitta. Vi undrar nu hur pass stor skillnad detta gör, och om det är något vi borde låta påverka vårt val? Hur mycket påverkar det bränsleförbrukningen (tänker främst på vid motorvägskörning här) och kan ett lägre antal växlar vara negativt på något annat sätt?

Vi kan ingenting om bilar och även om min man lagt massor av timmar på research lyckas han inte hitta några direkta svar gällande detta, så vi skulle uppskatta input från allsmäktige Buke :)

Tillägg: Det är svårt att få en överblick av bränsleförbrukningen på sådana här bilar, eftersom det beror så mycket på inredningen, materialval etc, så det är inget vi kan gå på tyvärr.
 
Min man och jag planerar att köpa en campervan/plåtis framåt hösten och har börjat spanat lite mer seriöst på annonser nu de senaste veckorna. Vi har siktet inställt på en begagnad (2017 och framåt) Volkswagen Transporter T6 och har upptäckt att många av de som finns ute på annons bara har 5 växlar, de med 6 växlar verkar mycket svårare att hitta. Vi undrar nu hur pass stor skillnad detta gör, och om det är något vi borde låta påverka vårt val? Hur mycket påverkar det bränsleförbrukningen (tänker främst på vid motorvägskörning här) och kan ett lägre antal växlar vara negativt på något annat sätt?

Vi kan ingenting om bilar och även om min man lagt massor av timmar på research lyckas han inte hitta några direkta svar gällande detta, så vi skulle uppskatta input från allsmäktige Buke :)

Tillägg: Det är svårt att få en överblick av bränsleförbrukningen på sådana här bilar, eftersom det beror så mycket på inredningen, materialval etc, så det är inget vi kan gå på tyvärr.
Skillnaden är väldigt liten, en bil med 5 växlar är designad för det och en bil med 6 designad för det. Slutväxeln (högsta) brukar ligga hyfsat lika. Om ni inte tänker köra främst i 130-140 km/h så spelar det väldigt lite roll (jag tänker att man i en camper/plåtis ligger som mest i 110 Kmh eller då 70 mph och rullar på)
 
Skillnaden är väldigt liten, en bil med 5 växlar är designad för det och en bil med 6 designad för det. Slutväxeln (högsta) brukar ligga hyfsat lika. Om ni inte tänker köra främst i 130-140 km/h så spelar det väldigt lite roll (jag tänker att man i en camper/plåtis ligger som mest i 110 Kmh eller då 70 mph och rullar på)
Min transporter 2013 års modell (extra long, dvs 9 personer och fyra tvättmaskiner) drog bara 0,7 liter milen hyfsat lastad - med 5 växlar. Inte helt tokigt med tanke på storleken.
 
Skillnaden är väldigt liten, en bil med 5 växlar är designad för det och en bil med 6 designad för det. Slutväxeln (högsta) brukar ligga hyfsat lika. Om ni inte tänker köra främst i 130-140 km/h så spelar det väldigt lite roll (jag tänker att man i en camper/plåtis ligger som mest i 110 Kmh eller då 70 mph och rullar på)
Min transporter 2013 års modell (extra long, dvs 9 personer och fyra tvättmaskiner) drog bara 0,7 liter milen hyfsat lastad - med 5 växlar. Inte helt tokigt med tanke på storleken.

Åh vad bra, nu blir vi glada! Och nä, några 130 km i timmen blir det garanterat inte :D
Med tanke på min tidigare tråd så tycker jag att det är lite obligatoriskt med bilder. Min dröm om en egen lever vidare!
Kan absolut återkomma med bilder när det blir köp! Vi är bortresta hela september månad och tänkte köpa efter det, så det dröjer ett par månader än :)
 
5:an på en bil med 5 växlar är att likna med overdrive på 4växlade bilar (den lilla knappen som ofte sitter på sidan på växelspaken), 5:an på en 6 växlad är en extra växel mellan 4de och "overdrive" för att bilen skal orka bättre i tex accelaration eller motbackar utan att tappa för mycket i hastighet eller varva upp lika mycket som mellan 5an och 4an när man växlar ner och därmed sparar man bränsle.

5an på en 5 växlad bil är i princip samma som 6an på en 6 växlad bil med ungefär samma utväxling på de båda, men skillnaden är att du får en bättre dragförmåga med den den extra 5te växeln på en 6 växlad bil och ett bättre varvtals utfall.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Dressyr Jag klurar lite på vad bästa vägen är att gå vad gäller galoppen på fbldonnan. När jag provred hade hon väldigt kantig och flack galopp...
Svar
6
· Visningar
983

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Häst som sväljer luft
  • EMS/"fångnacke" - vad gör vi?

Omröstningar

Tillbaka
Upp