Stargirl

Trådstartare
Jag har en 5-åring som går på ridskola två ggr i veckan. Jag funderar nu på att köpa en ponny till henne. Hon är ca 108 lång. Vad skulle ni titta på? En a-ponny (shettis) eller B-Ponny?

Sv: 5-åring

En uppfostrad B har hon mycket mer glädje av än en A, då de sällan är ridna som en B-ponny.
Köp en ponny som gjort sitt på tävlingsbanan men har fortfarande massor att lära ut.

Fast det är en jäkla skillnad på att gå två dagar i veckan på ridskola mot att ha en egen, det kräver ju en kunnig och ansvarig vuxen. Fast jag antar att detta är med i beräkningarna.

tack för svaret, det är säkert så. Det känns bättre med en B-ponny.
Ja absolut, vi rider hela familjen och jag har själv haft ponny i många år, men när det gäller ens små barn så blir man helt plötsligt velig :)

Kolla på nån liten welsh eller liknande, hutlöst söta och kan passa i rosa nosludd och sånt som är viktigt när man är fem.:D

Nån vithårig gentleman som tar hand om dottern.

Köp ingen häst som gått höga klasser om inte dottern har mycket jävlar anamma. En tävlingsponny som gått allsvenskan odyl kräver ofta MYCKET ridning och tuff ridning för att hålla sig på mattan. en tävlingshäst är alltid en tävlingshäst! med mkt innanför pannbenet, ett hetare temperament, vana att tränas hårt etc. Grannarna köpte en hoppponny, B, som tävlat upp till SM. Den dängde av ungarna hela tiden! Understimulerad till tusen eftersom barnen inte riktigt fixade att rida den som den var van vid.
Jag har själv en 23 årig b-ponny som gått 120-130 hopp och den kräver verkligen sin ryttare för att gå BRA. Galopperar man så får man se till att HÅLLA annars gör han som han vill...

Leta nån som gått klubb/lokala tävlingar och bara tickar på. Hellre en långsam häst än en flashig som första häst.

men det är mina tankar det. Hade tänkt att den gamla b-ponnyn skulle bli bra första häst till min dotter men ska leta nån som är lite "mindre" häst, utan tävlingsskalle etc.

Tack för det, jag håller med om att det är lätt att man kollar på lite för "duktiga" hästar. Det som jag tänker på är att den måste vara intressant i flera år framåt så att inte intresset minskar.

Fast det där beror ju på vilket temperament hästen har och inte bara vilka klasser den har gått.
Vi (ridskolan) har en 21årig b-ponny som stått hos oss i kanske 6-7 år. Har tidigare hoppat SM. En riktig gentleman som alltid hoppar felfritt med dom mindre rutinerade ryttarna på våra klubbtävlingar och alltid hjälper till med att byta galopp, höja huvudet om ryttaren hamnar på halsen etc. Han är också rolig att rida för lite duktigare ryttare och han är en klippa att ha med sig ut på tävling. Lugn, snäll, blir inte nervös och hoppar allt man styr på. Många ryttare har börjat sin tävlingskarriär på den ponnyn ;) http://www.youtube.com/watch?v=DL7Wz-qZ9Kw

Det som jag tyvärr tycker att man ser mycket av är föräldrar som köper pigga små ponnyer till sina barn, jag tror att det är bättre att köpa en lite segare ponny som kräver lite drivning men som ändå går framåt när man driver. Då har man chansen att lära sig rida ordentligt istället för att bara bromsa hela tiden.

sen måste jag fråga anni0001 i vilket land en b-ponny får gå 120-130? här i Sverige är ju maxhöjden 1 m på tävling (MSV B).

jag skrev väl inte att den tävlade på den höjden? :o Kanske skrev knepigt...
ponnyn hade en ryttare som var 13 år och grymt duktig så de har hoppat 120 tillsammans på träningar. (ponnyn är maxad b-ponny)

Visst är det kanon om man hittar en sådan som er ridskoleponny, men mina erfarenheter säger att det är rätt sällsynt att man hittar en halvseg gentleman ute bland svårklassponnierna. De flesta jag träffat har ett hetare temperament, mer skalle osv än de mediokra ponnierna.
Dessutom är en bländande hoppteknik eller supergångarter inte alltid så lättridna när man är fem år och ridit ridskolehästar.

Jag har en dotter på två år och ser framför mig att de första ponnierna blir på foder; just för att kunna anpassa ponny efter hennes nivå utan att behöva lägga ut multum med pengar och sen försöka få den såld om intresset brister eller den blir för tråkig. Att köpa en lite för svår ponny bara för att barnet ska ha en rolig häst att rida även om några år tror jag kan bli tufft för en femåring samtidigt som det nog är urtråkigt för en 9åring att rida på en avdankad b-ponny som liksom gjort sitt och helst vill äta gräs... (som femåringen skulle ha mkt skoj med!)

Jag drömmer om att köpa ett fint D-ponny föl som dottern får växa upp med och som mamma rider in. Samtidigt får hon ha egna foderponnier att lära sig RIDA på . När hon är tillräckligt skicklig och med på noterna så får hon ta över D-ponnyn :love:
Bara därför så vill hon väl bli hockeyproffs! :angel:

Senast ändrad av en moderator:

Jag har köpte en shettis som första ponny till dottern och sonen fick ett WM sto. Efter något år på shettisen byttes det till en B-ponny och WM även till henne.

Framförallt pga av att det är lättare att lära sig att rida på en B ponny än en shettis men även för att de har den längre. Och det är mycket enklare att hitta en välriden B ponny än en shettis, dessutom kan man ha någon duktigare medryttare så att ponnyerna rids ordentligt.
En annan sak är att om barnen ska rida ut med vuxna så sitter de bättre på en B ponny på ponnyerna hamnar de i en väldigt obehaglig spark höjd :eek:

Så jag säger B- ponny helt klart.

Tänk också på att välridna, snälla barnponnyer är det stor brist på, så det är nog ingen fara att köpa en för de är lättsålda sen :D

Jag hade köpt en större A eller en liten B, det blir så mycket roligare för barnen om de själva når upp att sadla, kan pyssla med hästen själv osv. Mitt ena russ på 1.22 rids av en 9-åring, som jämförelse i storlek och ålder.

Fördelen med en B är att det är lättare att hitta någon lite större ryttare som kanske vill rida hästen lite och även utbilda den, en 5-åring klarar ju inte riktigt av att motionera hästen fullt ut. Såklart kan man ju som vuxen även köra, men det är inte fel att få den riden av någon äldre, tuffare ryttare också.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
363
Senast: Cactus
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 735
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar