5½ vid löshoppning

S

Spider84

Kan man använda sig av den vid löshoppning eller är det korkat?

Då utan travbommar framför utan kanske en galoppbom eller en upphöjd cavaletti bom innan första "hindret".

Har en unghäst som löshoppas. Var uppe med henne andra gången igår och hon visar att hon börjar förstå, men jag vill gärna hjälpa henne hamna ännu mer rätt på hindrena.
Tanken är att hon ska vänja sig vid alla möjliga sorters konstiga hinder innan jag börjar be henne att hitta avståndsbedömning själv.
Nu gör hon det ganska bra, men överhoppar sig och därför är min tanke att det kanske blir lättare för henne om hon har chansen att hamna "perfekt" varje gång tills hon sansat sig i sina hopp.

Sv: 5½ vid löshoppning

Jag tror inte att 51/2:an är lämplig vid löshoppning eftersom den övningen är konstruerad för anridning i trav. Lägger du galoppbommar innan hindren kommer inte avståndet mellan hindren att stämma.

Jag skulle istället jobba med lite låga studsserier för att hjälpa hästen med rytmen och hon har svårt att hitta avstånd.
Det ska vara lätt att göra rätt när man är unghäst :o)

Åh, men vad smart jag är...det visste jag ju. :o
Nåja man kan göra om avståndet så det passar en galoppansats i och för sig.

Några vändor till med löshoppning så har hon förhoppningsvis börjat lösa uppgiften så bra att jag kan sätta upp ett studs och se vad hon säger om det. Just nu så överhoppar hon sig extremt på kryss (hoppar i mitten, men hoppar så högt som bommarna ligger i ytterkant).

Hon verkar ha ganska lätt för att avståndsbedömma, problemet är att hon tar för tillfället så stora språng över hindrena att hon får rätta sig hela tiden mot nästa hinder. Men studs kanske är en bra idé då måste hon lugna sig lite. *funderar*

Om du använder kryss vid hoppning av unghäst ska du tänka på att det ska vara väldigt lågt, då hästen ser åt sidorna och därför gärna hoppar den höjd som krysset är på kanten. När hästen är mer rutinerad lär den sig hur den ska hoppa över olika typer av hinder och överhoppar sig inte så. Själv använder jag aldrig kryss vid löshoppning om det inte är en häst som hela tiden drar snett över hindren.

För min lilla islänning och kallblodstravaren som inte har så bra naturligt avståndsbedömning och lite svårt med rytmen så har det varit en stor hjälp med 1-2 galoppbommar innan hindrena, när jag löshoppat dem.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 200
Senast: lizzie
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 491
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hemmet Förutom storkok, vad är era bästa hacks för en smidig/billig/tidssmart vardag? Bästa städhacks kanske? Har börjat intressera mig för att...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 096
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar