Sv: 400kr/månaden för 1gång i veckan
Jag som både varit och haft medryttare tycker att det är helt sjukt att folk som inte själva vill/kan/orkar/har råd med/etc att ha EGEN häst inte fattar att de måste betala om de ska få låna någon annans!
Jösses, till och med min
pojkvän måste betala för sig när han rider min häst! Iofs ingår då obegränsat antal lektioner för mig som är gratis, men ändå? Han betalar så gott som hela kallhyran för den häst han rider, (jag har två), men så har han ju också tillgång till en helt perfekt nybörjarhäst. Känslig men samtidigt snäll och lätthanterad. Är ju inte alla hästar som är det heller. :smirk: Han slipper börja på ridskola och kommer fort ut i skog och mark (vilket är hans hästdröm, jag tror inte att ridhus förekommit i några av hans visioner om ridning?).
Jag red på ridskola de första 15 åren av mitt hästliv och när jag väl kunde börja som medryttare (hängde på körkortet för min del, mamma tänkte INTE skjutsa mig ut i obygden där folk som vill ha hjälp alltsomoftast bor...
) så var det ju verkligen inte hästens
utbildningsståndpunkt jag betalade för, utan snarare att SLIPPA rida i ridhus efter vissa mallar och allt det där? Det tror jag är mycket värt för den som ridit enbart på ridskola, att få pyssla med och ha hand om EN häst och lära sig hur DEN fungerar och att få möjlighet att rida ut mer än ett par gånger/termin.
Så - jag tycker inte att 400kr/månad är dyrt och det tycker jag inte att det är oavsett var hästen står (dvs oavsett tillgång till ridbanor/ridhus/instruktör och annat) och oavsett hästens utbildningsståndpunkt (så länge den är normalt ridbar menar jag nu, ingen problemhäst, då kommer det ju i ett annat läge). Jag jämför hellre med vad det kostar att hyra en häst en timme på närmaste uthyrningsstall än vad det de facto kostar för ägaren att hålla hästen.
Sen att två människor (dvs hästägare och medryttare) kan göra andra dealar baserat på exvis medryttarens kompetens (h*n kanske kan tillföra mycket för HÄSTENS bästa) och/eller andra kriteria. Det tycker jag bara är en sund applicering av den klassiska teorin om tillgång och efterfrågan.
/JES