40 GB mobilt bredband?

bettysmatte

Trådstartare
Vi har haft obegränsat ADSL-bredband i en "evighet" nu, så jag har ingen aning om hur mycket man faktiskt använder på en månad. Vi år två vuxna som surfar. Mestadels websidor, och alltså väldigt lite filmer och liknande. Klarar man sig då på 40 GB (som är Telias max), eller får man sitta och hålla koll på sitt surfande???

Vi har haft obegränsat ADSL-bredband i en "evighet" nu, så jag har ingen aning om hur mycket man faktiskt använder på en månad. Vi år två vuxna som surfar. Mestadels websidor, och alltså väldigt lite filmer och liknande. Klarar man sig då på 40 GB (som är Telias max), eller får man sitta och hålla koll på sitt surfande???

Jag använder ca 20GB per månad (har 50 tror jag) men då är det ingen streaming, dock halvmycket Youtube.

Edit: Jag var tvungen att kolla. Tydligen ligger jag lite högre, mellan 25 och 30GB men då använder särbon det när han är här och då blir det mycket Youtube. Plus att jag har skickat rätt mycket filer i jobbet senaste månaderna, då drar det också iväg lite.

Vi har Tele2 100 GB. På det surfar vi, lyssnar på spotify och streamar ungefär ett serieavsnitt om dagen, jag jobbar även hemifrån 1-2 dagar i veckan med det innebär mest mailade.

I snitt förbrukar vi 56 GB per månad.

Intressant med era svar :) ! Tyvärr verkar det vara så att Tele2 nog inte funkar så bra vid vårt nya hus. Vi har testat att ringa med Tele2, 3 och Telia. Telia funkade överlägset bäst där ute, så jag antar att det borde vara samma med täckning för mobilt bredband?

JAg gör tillsammans med grannen av med ca 80 gb i månaden, mycket film då. Är dottern hos mig mycket går det åt lite mer :)

Jag som ensam gjorde nästan av med 40 gb på en månad, ibland tog det slut. Men då hämtar jag hem mycket film och serier och tittar ibland på Youtube förutom ständigt uppkopplad på buke och Facebook :)

Intressant med era svar :) ! Tyvärr verkar det vara så att Tele2 nog inte funkar så bra vid vårt nya hus. Vi har testat att ringa med Tele2, 3 och Telia. Telia funkade överlägset bäst där ute, så jag antar att det borde vara samma med täckning för mobilt bredband?

Det behöver det inte vara. Data ska (förhoppningsvis) gå på 4G medan samtal (oftast) går på 3G (inga samtal går på 4G, de stöds inte ännu även om det är på gång). Dvs man kan ha bra 4G men sämre 3G på samma ställe. Så är det tex uppe hos särbon, det går utmärkt att surfa men samtalen kan brytas om man står på fel ställe.

Telia och Tele2s 4G går på samma nät, så mobila bredbandet borde funka likadant. :)

Tele2 säger att de har samma nät som Telia. Mamma kan knappt ringa på sin telefon med Tele2, medan Telia funkar prickfritt. Det KAN inte vara samma, vad än Tele2 hävdar...

Fast ringer man inte på samma typ oavsett operatör, eller hur menar du? Nu jämför jag ju inte med surf, utan bara hur det funkar att ringa ifrån hennes hus med olika operatörer.

Nej, data går på 4G och samtalen på 3G (kortfattat beskrivet). Dvs jag har dålig täckning när jag ska prata i telefon hos särbon men mitt 4G-modem fungerar utmärkt (jag har Tele2 på allt).

Ibland hyr de in sig på en konkurrents mast men det behöver inte vara lika över hela landet.

Nej, data går på 4G och samtalen på 3G (kortfattat beskrivet). Dvs jag har dålig täckning när jag ska prata i telefon hos särbon men mitt 4G-modem fungerar utmärkt (jag har Tele2 på allt).

Ibland hyr de in sig på en konkurrents mast men det behöver inte vara lika över hela landet.
Jo, men det var ju det jag menade. Om hon ringer på 3G med Tele2 och ringer på 3G med Telia, så funkar det dåligt med Tele2 (bryts ofta, osv) men helt prickfritt med Telia. Trots att Tele2 hävdar att de har samma nät som Telia.

Jo, men det var ju det jag menade. Om hon ringer på 3G med Tele2 och ringer på 3G med Telia, så funkar det dåligt med Tele2 (bryts ofta, osv) men helt prickfritt med Telia. Trots att Tele2 hävdar att de har samma nät som Telia.

Aha, du menade så. Ja, det låter väldigt konstigt att de påstår att de har samma nät. Jag har aldrig varit med om att de sagt det. Är det i reklam eller en enskild säljare som sagt det? Hade det varit en säljare hade jag begärt att få tala med dennes chef vid nästa kontakt.

Aha, du menade så. Ja, det låter väldigt konstigt att de påstår att de har samma nät. Jag har aldrig varit med om att de sagt det. Är det i reklam eller en enskild säljare som sagt det? Hade det varit en säljare hade jag begärt att få tala med dennes chef vid nästa kontakt.
Det var en enskild säljare. Mamma håller på att byta operatör, just eftersom hon har så dålig täckning med Tele2, och det var en Tele2-säljare som sa detta. Han lät, enligt mamma, väldigt säljinriktad och försökte även sälja på henne en ny telefon trots att hon är nöjd med sin "gamla". Vi har samma telefoner, och de är inte mer än 2 år gamla och funkar perfekt. Säjaren, däremot, ville få det till att det kunde vara pga att hennes telefon var så gammal att täckningen var dålig. Men den (och min) funkar ju perfekt överallt annars i princip, så det verkar ju rätt otroligt...

Det var en enskild säljare. Mamma håller på att byta operatör, just eftersom hon har så dålig täckning med Tele2, och det var en Tele2-säljare som sa detta. Han lät, enligt mamma, väldigt säljinriktad och försökte även sälja på henne en ny telefon trots att hon är nöjd med sin "gamla". Vi har samma telefoner, och de är inte mer än 2 år gamla och funkar perfekt. Säjaren, däremot, ville få det till att det kunde vara pga att hennes telefon var så gammal att täckningen var dålig. Men den (och min) funkar ju perfekt överallt annars i princip, så det verkar ju rätt otroligt...

Så fult, jag hade definitivt tagit det vidare högre upp. Som sagt, jag har aldrig haft problem vid mina kontakter med Tele2. De har alltid varit korrekta och sakliga i sitt bemötande.

Liknande trådar

IT & mobiler Ni som har bredband på bundet avtal hos Tele2, kolla eran mail!! Det har gått en propp i huvet på nån chef på Tele2 för de tänker höja... 2
Svar
25
· Visningar
968
Senast: Enya
·
IT & mobiler Jag ska flytta och måste då ha mobilt bredband. Men, frågan är - hur mycket är normalt att man gör av med på en person? En hel del... 2
Svar
24
· Visningar
975
IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler... 2
Svar
25
· Visningar
777
Senast: MJLee
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 322
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Tuggbensfavoriter
  • FÅRtråden