4 resp. 8 h utevistelse

P

Pacific

Gör det någon skillnad att stå 4 h i sjukhage och inne resten mot 8 timmar?

Lite bakgrundsfakta:
Min häst har haft boxvila i 6 veckor pg.g.a knäledsinflammation. Han skrittas nu ca 45 min om dagen men har fortfarande boxvila. Han står i en sjukhage på ca 14 m2. So far so good. Nu har ännu en häst i stallet blivit dålig (stallägare1s häst). När jag kom ut till stallet igår stod det på tavlan:
"Fr.o.m. nu delar häst1(min) sjukhagen med häst 2, jag tar in häst1 vid lunch."

Vid den tiden var stallägare2 i stallet och jag pratade med henne om att försöka komma på en lösning så att båda hästarna kan vara ute hela dagarna. Hon sa då bara att det inte går eftersom det är fruset i marken och det ändå inte kommer att göra någon skillnad.

Jag skrev tillbaka på tavlan att stallägare1 ska ringa mig eftersom hon inte svarade när jag försökte ringa.

Självklart ska alla hästar få mäjlighet att gå ut. Men borde man itne försöka lösa det på bästa sätt. Min häst är inte rolig att ha och göra med nu efter boxviletiden.
Gör det egentligen någon skillnad om han står ute 8 timmar eller 4 timmar om dagen för hans huvud. Det är en vecka kvar tills vi ska tillbaka på återbesök.
 
Sv: 4 resp. 8 h utevistelse

Skandalöst!
Självklart ska häststackarn få gå ut!
När han ej får stimuleras mer än skrittpromenader i 45 timmar om dagar så är det självklart att han iaf ska få gå ute så mycket som möjligt.
Helt oacceptabelt!
 
Sv: 4 resp. 8 h utevistelse

klart din häst ska få gå ute!! fruset eller ej! Finns ingen mer stans som det går att skärma av en sjukhage?? Så kan båda gå ute...
 
Sv: 4 resp. 8 h utevistelse

på mina hästar skulle det göra stor skillnad på 4 och 8h. klart att hästarna ska vara ute!
 
Sv: 4 resp. 8 h utevistelse

jag försökte komma med förslag men fick inte direkt någon respons.

Dra trådar runt träden: "nej då blir det ingen el".
Skärma av en hage med hårt spänt rep: "Nej det kommer inte att hålla".

Bad henne ju att ringa och nu ska min pålle in om 25 minuter men ingen har ringt än.

Dem tycker han ska stå 20 timmar i sin box och kolla in i väggen.
 
Sv: 4 resp. 8 h utevistelse

Men hästar har väl inget tidsbegrepp?
 
Sv: 4 resp. 8 h utevistelse

Finns det ngt som hindrar att du med egna medel fixar en provisorisk sjukhage till? Där din häst kan stå den tid ord. sjukhage är upptagen? Under förutsättning att du fixar allt själv? Och avlägsnar det efteråt?
MVH
 
Sv: 4 resp. 8 h utevistelse

Finns det ngt som hindrar att du med egna medel fixar en provisorisk sjukhage till? Där din häst kan stå den tid ord. sjukhage är upptagen? Under förutsättning att du fixar allt själv? Och avlägsnar det efteråt?
MVH


Nej, egentligen inte. Det största problemet för mig är väll tiden, Jag jobbar heltid har ingen bil och i helgen ska jag ner till min mammas går och hjälpa henne. Men i värsta fall får jag väll stanna hemma för att fixa hagen.
Sen är det ju en ekonomisk fråga också. Jag betelar över 4000 kronor i månaden för stallplatsen och vill inte lägga ytterliggare pengar för hagmaterial där min häst ska stå i 7 dagar.
Jag ska förska få stallägaren att lägga fram material så jag kan bygga en hage.
 
Sv: 4 resp. 8 h utevistelse

Isåfall skulle ju inte längden på utevistelsen spela nån roll, vilket den ju gör!
Jag märker stor skillnad på hästar som står mkt i box och hästar som får vara ute mkt.
 
Sv: 4 resp. 8 h utevistelse

Jag tycker inte att det är så mycket att bråka om. Din häst får vara ute i 4 timmar, det är väl rätt OK om det är så att han ändå har "boxvila". Dessutom så handlar det ju bara om en vecka. Tänk på alla hästar som står inne hela dagarna :(
 
Sv: 4 resp. 8 h utevistelse

Jag tycker nog att det är desto viktigare att han får gå ut nu när han har boxvila (om man nu ens kan jämföra så). 4 timmar tycker jag inte är OK med utevistelse utan hade gärna sett att han var ute 12 timmar. Att jämföra med att det finns hästar som har det ännu värre tycker jag också är ett dåligt argument. Han mår inte bra av att stå så mycket och flyger runt som en raket när man är ute med honom hela tiden.

Men jag frågade ju efter olika åsikter, och alla tycker ju olika.
 
Sv: 4 resp. 8 h utevistelse

Nej, egentligen inte. Det största problemet för mig är väll tiden, Jag jobbar heltid har ingen bil och i helgen ska jag ner till min mammas går och hjälpa henne. Men i värsta fall får jag väll stanna hemma för att fixa hagen.
Sen är det ju en ekonomisk fråga också. Jag betelar över 4000 kronor i månaden för stallplatsen och vill inte lägga ytterliggare pengar för hagmaterial där min häst ska stå i 7 dagar.
Jag ska förska få stallägaren att lägga fram material så jag kan bygga en hage.

Jag har vita plaststolpar som inte är så dyra i inköp för detta ändamål om det skulle behövas.Men det förutsätter ju att det inte är fruset. De där elastiska gummigrindarna är också bra när man har tillfälliga hagar.De kan användas till mer än grinden. Jag tycker inte man kan kräva att ngn annan gratis ska fixa en hage. Tid är pengar för alla människor. Men det är väldigt frustrerande att inte kunna släppa ut sin häst.Men min erfarenhet är att allt går att lösa om man betalar material själv o själv gör arbetet. Ni kanske kan gå samman om materialkostnaden i stallet? Det är alltid bra att enkelt kunna dela av/fixa extra hage. Hoppas det löser sig.
MVH
 
Sv: 4 resp. 8 h utevistelse

Jag tycker nog att det är desto viktigare att han får gå ut nu när han har boxvila (om man nu ens kan jämföra så). 4 timmar tycker jag inte är OK med utevistelse utan hade gärna sett att han var ute 12 timmar. Att jämföra med att det finns hästar som har det ännu värre tycker jag också är ett dåligt argument. Han mår inte bra av att stå så mycket och flyger runt som en raket när man är ute med honom hela tiden.

Men jag frågade ju efter olika åsikter, och alla tycker ju olika.

Men vad kan han göra i en utebox som han inte kan göra i stallet? Om hästen verkligen står i boxvila så kan han ju knappast röra sig mer för att han står ute i en liten sjukbox än vad han gör inne. Att han brallar beror väl snarare på att han har litet för mycket energi, vilket inte är så ovanligt när de står i boxvila :angel: Är det sedan riktigt kallt så är det väl inte så roligt att stå och frysa ute i tolv timmar?
 
Sv: 4 resp. 8 h utevistelse

Han fryser inte.. Han har mat och täcke. Och nej han rör inte mer på sigute i sjukhagen än inne. Men han får andas frisk luft, han får stimulans, slipper stå ensam.
 
Sv: 4 resp. 8 h utevistelse

Det är inte ett kollektivstall jag står i utan ett inackorderingsstall. D.v.s. stallägaren sköter in-utsläpp, fodringar och allt sånt. Och även hag/gårdsunderhåll, ja allt, så det är inget jobb de skulle göra gratis utan jag betalar pengar för att slippa göra dessa sysslor själv.

Jag har nog kommit på en lösning. Det är fruset i marken och ca 20cm snö så att få i vita plaststolpar blir nog inte så lätt.

Men att med hjälp av spännband få fast dem i träden borde ju fungera? Blir ju som en isolator man spänner fast över hela trädet:idea:
Ska försöka få tag i material av stallägaren.
 
Sv: 4 resp. 8 h utevistelse

betalar du 4000 för EN häst i månaden??? :crazy: vad ingår i det egentligen?? vid tog 500 fast då fick dom fixa/betala mat, strö o så..


Betalar du så mkt borde du faktiskt få lite "valuta" för pengarna med! Men om du säger så att om din häst står i hage utan eloch att du tar på dig skulden OM han rymmer då??
 
Sv: 4 resp. 8 h utevistelse

Klart att du ska kunna ha hästen ute. Försök bygga nån egen liten sjukhage och gör som du skrev nu sist, fråga efter material.

Hästen ska ju inte behöva stå inne i 20 timmar per dygn, det är inte hälsosamt för någon häst.

Berätta sen hur det gick.
 
Sv: 4 resp. 8 h utevistelse

Jo det är ju klart! Men tror inte dom går och räknar timmar direkt.
 
Sv: 4 resp. 8 h utevistelse

Fruset, hon kanske menade att det är så hårt i marken så att det inte gå att få ner stolparna till en sjukhage till:smirk: Men det är klart att man vill att hästarna ska vara ute i den mån det går;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 180
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 085
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 900
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 005
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp