4 gångare som kan bli 5 gångare

Niela

Trådstartare
Ja jag tänkte höra om det finns de fall där man har haft en häst ja vi säger i 10 år som aldrig visat pass,
Inte ens lite plutt och så en dag när den är 10 år helt plötsligt visar sig ha passanlag(flygande pass) och så har man börja tävlat o pass och de har gått bra.

Vore superroligt att höra era berättelser om hur allt gick till hur ni upptäckte detta isf.

Nu räknar jag inte de som av obalans kan bli passaktiga utan en pass som är flygande
Så inte 4½ gångarna

Sv: 4 gångare som kan bli 5 gångare

Jag köpte min häst som 4-gångare, men redan när jag provred misstänkte säljaren att hon kanske var 5-gångare. Jag har ingen koll på passens kvalitet, och jag lägger inte hästen medvetet i pass, men ibland blir det bara så och jag låtsas som det regnar och undviker oftast tölt i snabbt tempo utan viktbots. I helgen blev det minst en omgång troligen mycket fyrtaktig tölt och en med riktig flygande pass. Jag har inte tävlat henne som 5-gångare och ingen riktigt kunnig har sett henne i passen. Det återstår att få en professionell bedömning på om det verkligen är säkert att det är pass, men åtminstone 2 gånger är jag ganska övertygad om det själv.

Är lite osäker på vad vi ska göra med passen i framtiden, men jag måste helt klart lära mig rida den och lägga pass om inte annat för att undvika den.

När jag köpte mitt sto var jag ganska säker på att hon var fyrgångare. Men efter ungefär ett halvår började vi misstänka att hon var femgångare. Hon är dock inte tillräckligt stark för att gå i pass än, men det kommer :) har låtit Gummi rida henne också, men hon behöver som sagt lite fler år på nacken först. (hon är 5 nu)

Japp, min 01:a, Saga visade sig i början av året vara femgångare. Från att aldrig ens varit passtaktig så gick det snart att enkelt lägga henne i flygande pass.
Kände av nått i den riktigt ökade tölten som min tränare avslöjade var en gnutta passtakt och efter det har vi sakteliga börjat jobba med den.
Ska inte vara helt ovanligt att de när de är tillräckligt starka plockar fram passen.

Ja det behöver ju inte komma som nån överraskning direkt ;). Många sk 4-gångare är i själva verket 5-gångare. Bedömningen igen och att tvivelaktiga passhästar med lite mer träning och tada så kom passen! Islandshästar har ju i regel en del pass i sig sen är det vi som berömmer om det ska räknas som tillräcklig god -> 5-gångare lr inte.

Inte alls det tidsperspektiv som du vill ha beskrivning på.

Men i somras köpte jag min 5-årige valack Barmi. Säljaren, tillika uppfödaren, var säker på att han var fyrgångare precis som sin far.

Det är han inte.

Han kan skritt, tölt, pass och lite galopp.
Hans pass är i galopphastighet med sväv, dvs flygande.

Dock går han betydligt mindre i pass nu, efter fyra månaders grundridning.
Grisepassen, som jag fick när jag bad honom att springa sakta, har försvunnit. Och det är väldigt sällan som han ramlar över i pass från galoppen eller från den snabbare tölten (kan inte avgöra om det egentligen är ökad tölt men mina andra hästar galopperar när han töltar fort så antagligen är det riktig ökad tölt...)

När tror du han blir femgångare? (hittar traven alltså)

Hos min uppfödning såg jag de första travlika stegen när han var tre och tränades från marken. Under inridningen som fyraåring hittades traven.

När tror du han blir femgångare? (hittar traven alltså)

Hos min uppfödning såg jag de första travlika stegen när han var tre och tränades från marken. Under inridningen som fyraåring hittades traven.

Ja, du.
Han har vid något tillfälle ramlat ner i två travsteg under ridning. Men det kan jag inte kalla för trav.
Har fått - tror jag - några steg trav också när jag ridit över fyra bommar. Tänkte jobba mer med bommar i vår när snön försvunnit, och hoppas då få fram lite trav. Min tränare tror att haan har en "jättetrav" när han hittar den så det är bara att hålkla tummarna.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
946
Senast: Sirap
·
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 430
Senast: Paddington
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 380
Senast: Gabby_Ossi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
991
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama