4-årskvalitetstävlan i år?

Fredag

Trådstartare
Är det någon fler som håller på och tränar sin häst som bäst inför "kvalitets"?
Det vore roligt att höra vart ni ska visa, stam, hur det går och hur långt era hästar är komna!
Kanske låta tråden vara en återkommande "dag(vecko)bok" inför testet.

Jag har själv ett 5-årigt fölsto e: Solos Acord (Acord II - Romino) - Lagano - Tasano.
Inriden som 3-åring och sedan igångsatt igen i slutet av januari i år (jag köpte henne i julas).
Hon har varit en handfull att utbilda, men det går långsamt framåt.
Kan inte mycket, men arbetar (oftast) i en trevlig form numera och går skapligt att reglera fram och tillbaka. Kan lite sidvärtsrörelser.
Har börjat hoppa henne i sommar och har hunnit med runt 10 pass och hoppas kunna hoppa henne uppsuttet i september. Hon hoppar väl, men behöver bättre ridbarhet mellan hindren för att jag (vi) ska lösa hela banan. Hon har hoppat som högst 80-90 cm och 3-hindersbanor än så länge. Vi får jobbar hårt nu i augusti, men det kan nog gå!
Jag ska visa i Plönninge.

Sv: 4-årskvalitetstävlan i år?

Hej
Jag ska visa min e Rotspon-Wehltrum, hon är 5 år men har haft föl. Red knappt något de sista 4 månaderna och inte heller något innan fölet var 5 månader.
Har börjat nu efter jul. Det går bra men galoppen är lite jobbig, hon kan få för sig att kasta upp med huvudet så att hon inte vet var hon har varken ben eller kropp. Lite läskigt när staketet kommer i en rasande fart.
Hon är hoppad uppsuttet 2 gånger och det har gått bra. Fast det är ju mellan hinderna som problemet sitter.
Vi har inte bestämt om det blir Trollhättan eller Plönninge ännu.
Har du fattat hur det går till på hoppningen, det fanns ju tre varianter, får man bestämma själv vilken variant man vill hoppa eller höjer de vart efter?

Vad menar du med tre varianter?
Man hoppar tills domaren (eller ryttaren) avbryter pga hästens begränsade förmåga, annars fortsätter man "banan ut" på full höjd.

Jag är mest bekymrad över att man inte får ha bakbenskydd längre. Mitt sto stryker sig bak och jag hade gärna sett att man fått ha skydden på. Men å andra sidan får man ju inte ha skydd alls på gångarterna, så det kan kanske kvitta.

Hoppas du kunna hoppa henne uppsuttet trots att ni också har tränat så lite?
När jag visade min förra häst (dressyrstammad) hade jag bestämt mig för att bara hoppa den första delen av banan och "nöja" mig med maxpoängen två femmor, men det gick så pass bra att jag bestämde mig för att fullfölja hela hoppningen. Fick 6-6 vilket var oväntat och skitskoj!

Det vore ju lite roligt om ni också kommer till Plönninge!
Tycker dock att det är lite synd att de valt att köra på vardagar i år.

Det var det där med 3 varianter som jag inte fattade, men nu förstår jag att man hoppar banar 3 gånger med höjning.
Lite konstigt att det är på vardagar det kan jag hålla med om.
Jag börjar bli nervös, hur gick det på gångarterna med din andra häst. Hur stadigt måste de gå? Som sagt så är galoppen inte så bra ännu.
Hur ställer sig veterinären till överben och lite spruckna hovar. Min har fått ett jätteöverben efter ett slag men det är bara ett skönhetsfel enligt Åby.

Min dotter ska visa sin 4-åring, e Buddenbrock u Kassia ue Machandel. Hästen är ca 172 cm, växer fortfarande och är lite valpig. Dessutom tokbrunstig och tjurig förra veckan... Inte de bästa förutsättningarna. Ska visa i Umeå vilket blir redan nu på lördag!!! Alldeles för tidigt enligt min mening, har inte hunnit vara igång så länge efter sommarvilan. Men kan gå i en trevlig form och arbetar bra de allra flesta dagar. Ska hoppas uppsuttet, har startat en 90 cm innan sommarvilan vilket gick utmärkt, så vi hoppas hon kan gå med hela vägen.

Vi gör det här för första gången, ska bli jättespännande!

Det var det där med 3 varianter som jag inte fattade, men nu förstår jag att man hoppar banar 3 gånger med höjning.
Lite konstigt att det är på vardagar det kan jag hålla med om.
Jag börjar bli nervös, hur gick det på gångarterna med din andra häst. Hur stadigt måste de gå? Som sagt så är galoppen inte så bra ännu.
Hur ställer sig veterinären till överben och lite spruckna hovar. Min har fått ett jätteöverben efter ett slag men det är bara ett skönhetsfel enligt Åby.

Jag tyckte min andra häst var rätt så väl förberedd och stadig i formen, reglerbar och gick att korta och länga i alla gångarter - ändå fick jag sjuor (hade hoppats på mer). Men han var svag i sin energi och hade en låsning i ländryggen visade det sig strax därefter, så i själva verket gick det kanske rätt bra ändå.

Denna häst är inte helt eftergiven i alla lägen, så jag hoppas att det inte drar ner för mycket. Hon går också rätt lång och låg, vilket kan tyckas vara en ok unghästform, men det upplever jag inte att de premierar direkt.

Angående hovarna så fick jag kraftigt neddrag på dem exteriört, då pga diverse omständigheter hästen inte var verkad och skodd på 8 v innan bedömningen (oerhört irriterande omständigheter, men lång historia). Då han blev väldigt plattfotad när han inte var verkad på ett tag såg det ännu värre ut än det normalt hade gjort på en "vanlig" häst. Veterinären kommenterade det och drog nog av en poäng har jag för mig.
Med din hästs "fel" vet jag inte, men de lär kommenteras i alla fall.

Nej, tyvärr ingen film...
Däremot lite bilder från hoppningen, ska se om jag kan lägga dem i ett webalbum och få in dem här!

Åh, jag avundas er inte att behöva visa så snart!
Men det låter ändå som er häst är tämligen väl förberedd. Med några starter i kroppen är den ju kanske också rätt så "världsvan" och tar detta med ro.
Lycka till och berätta här hur det går!:laugh:

Här är en skeptiskt kille uppställd (mättes till 173 cm):

Här är näst sista hindret innan sista höjningen och breddningen, ser inte så stort ut med den jättehästen med lååånga benen:

Och så sista språnget över näst sista hindret med full höjd/bredd (110 x 110 cm):

Kanske ingen medfödd hopptalang, men han försökte! :)

Och så här nöjda var vi när allt var över:

Han ser jättefin ut. Kul att det gick bättre än du hade förväntat dig.
Det verkar inte vara många som sak visa, bara två till här i tråden.
Jag har inte riktigt bestämt mig ännu, får se lite hur det går de närmaste veckorna.

Jag ska visa min 4-åring :)

Dock inte på kvaliteten utan på en sån där dressyruttagning, kanske inte får vara med här och skriva då, men gör det ändå ;)

Tänkte iaf visa honom 30/8 i Motala.

etta2.jpg
Sötnos!

Hästen heter Romance "Ove" -05 och är e. Rubinrot u. Vermonthea - Vermonth.
Fick hem honom 1 juli 08 och påbörjade inridningen/utbildningen då.
Han är hoppad lite uppsuttet, men jag siktar in mig på enbart dressyren eftersom jag tycker att det blir för tuff träning att matcha bägge grenarna. Dom ska ju visa upp en hel del register för att lyckas kvala så....
Han har i sin karriär startat 4 st lokala tävlingar under våren/sommaren (1 st LB:3 och 4 st LB:2) varav han vunnit 2 LB:2 på 67,67% och 69,33%.
Han har från att jag fick hem honom tagit det ganska "lugnt" eftersom han varit så "framme för sin ålder", lagt in flera veckovilor när han växt osv men inte gett honom någon längre sommarvila, tror mer på en regelbundenhet i hanteringen och ridningen utan att för den skull pressa honom. :)
Vill försöka ge honom en ärlig chans att visa sig från sin bästa sida vid kvalet.

Film: Romance tävlar

//Magda :)

Du har en kanonfin häst - lycka till på uttagningen! :)

Vi har förresten en gemensam bekant (jag är f d Sundsvallare), Lena S.
Din far filmar visst träningarna vilket hon tycker är toppen.
Hon är min gamla "bästis" från gymnasiet.

Jag ska visa ett sto som jag har på långtidskontrakt. Hon är E:Florencio-D-day-Maraton.
Känns lite sådär, vi ligger ganska mkt efter då jag red in henne i februari och hon är en ganska känslig dam, så vi har fått tagit det lugnt. Vi är anmälda till Karlstad den 22:e augusti och hon ska visas löshoppad.

Jag har dödsångest och ser allt jävligt som kan hända, men jag hoppas det går vägen!:crazy: :p

Dålig bild på henne från i vintras
28778431.jpg

Åh, spännande!
Jag är så såld på Florencio och hade gärna haft en avkomma själv, hur rör hon sig?

Hon rör sig riktigt trevligt, när hon är avspänd...Galoppen är helt klart bästa gångarten. Enligt min tränare så har hon i dagsläget 7 på skritt, 8 på traven och 9 på galoppen. Skritten är bättre än vad hon visar, men det är svårt och få fram henne från ryggen..

Ok.
Själv hoppas jag på 8-7-7 i gångarter, en bra dag kan det gå.
Exteriört blir det nog ingen höjdare. Rätt branta bogar, lite skevt framställ (men hovis har gjort underverk), kanske 7-7-6.
Vi får gissa allihopa och jämföra med utfallet efteråt!

Hoppningen vågar jag mig inte på än, för mycket utbildning kvarstår innan jag vet vad jag kan förvänta mig. I värsta fall får det bli löshoppning (men det gör hon så oinspirerat så jag hoppas slippa det).

Jag tänkte vara med på kvalitén eller dressyruttagning eller förmodligen båda två. Jag har en tysk import som är efter en relativt okänd hingst som heter Lagiator.
Han är iaf visad i tyskland som 3-åring med 8, 7,5, 7,5 på gångarter så jag hoppas ju på minst det såklart :D tycker nog kanske att galoppen är lite bättre än så traven vet jag faktist inte. Har inte heller bestämt mig vart vi ska starta och om det blir uppsutten hoppning eller ej. Vi har hoppat kanske 7 ggr än så länge och max 80 cm. Vi förbereder oss iaf med lite dressyrtävlingar nu framöver.

Jag tänkte visa min, men tror nog bara det blir på dressyruttagningen. Min tjej är också hon e.Florencio I, ue.Pik Labionics, låångt efter i sin utbildning men gör så gott hon kan. Jag vågar inte ens chansa på vad vi kan få för poäng för i hennes fall tror jag det är dagsformen som spelar in. Men lyckas vi bara hålla alla nerver i styr så tror jag att hon kan prestera riktigt bra. Vi ska iväg och dressyrdebutera nästa helg så vi hoppas få lite rutin inför kvalen då.

En annan sak som jag tänkte att ni kanske har koll på här.. får man lova att starta på fler än en dressyruttagning, t.ex. Alingsås den 23/8 och i Motala den 30/8 ??

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 091
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 345
Senast: mackan
·
R
Övr. Barn Jag skulle vilja höra andras erfarenheter om det här. Få pepp, nya infallsviklar, tips, vilka vägar har ni gått osv. Min son blev 9 i...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
10 328
Senast: Svartfot
·
Träning Jag ska börja löshoppa min 07:a när vi flyttat in i stallet igen och hon vant sig vid nya hagarna osv :) - Om ett par veckor! Nu...
Svar
11
· Visningar
1 291

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka