4-års sto som fått dödfött föl..

Jeps

Trådstartare
får det starta som fölsto nästa säsong? Stoet har gått tiden ut men fölet var dödfött.

Sv: 4-års sto som fått dödfött föl..

Hur menar du starta som fölsto?
Är det en ridhäst så nej hon måste ha ett levande registrerat föl.
Ska den i avel javisst.

Hade fölet hunnit antecknas som levande fött och hingstägare skickat in papperen tror jag det går men inte när fölet är dödfött då räknas det som en kastning.

Tack för svaren. Det är ju synd. Hästen har ju kommit lika långt efter i sin utbildning som om hon hade haft föl vid sidan.

Ja men det är en chansning man får ta tyvärr. det är ändå bra att ta ett föl tidigt tycker jag.

Det går alldeles utmärkt att ansöka om dispens vad gäller årgångschampionaten just om det är så att stoet gått hela dräktighetstiden ut.
Ta kontakt med ASVH och hör efter.
Jag har suttit i exakt samma sits med den skillnaden att fölet dog mindre än ett dygn gammalt och då kom frågan upp. Nu valde vi att betäcka om istället men det fanns absolut möjlighet till en lösning på problemet.

OK det är ju jättebra att det finns en möjlighet. Hon har nämligen inte gjort så mycket och jag hade gärna åtminstånde visat på kvalitets (om det blir köp). Hon skulle inte hinna bli klar för 5-års championatet, men 4-års hade kunnat gå.

Jag har fått svaret att det inte går att få dispens för det.
Det ska vara ett levande föl för att "fölsto" regeln ska gälla.

Går det inte så går det inte men det skulle vara kul att få en bedömning på kvalitets.
Jag tycker ändå att det är synd då stoet gått dräktigt lika länge som ett med levande föl.

Jag har för mig jag läst innan att man ska kunna söka dispans?
Har de ändrat isf kanske?

Har för mig det var nåt med att har de gått 3/4 av tiden eller nåt så får de gå som fölston.
Va fasen, retligt som fasen om man tar det lugnt med stoet pga dräktigheten för att man betäckt för att man tjänar på det och sen kastar hon eller fölet dör så står man där med en som inte hinner bli klar.

Det kan ju inte vara ovanligt att det händer

Dessutom så tycker jag ASVH med flera är väldigt "på" om att bra 3-årsston ska betäckas! Då borde det ju noggrant upplysas om att stoet om fölet dör går miste om årgångstävlingarna! För är det en stoägare som tex vill sälja, då spelar det ju stor roll!

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
851
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: Piaff
·
Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
415
Senast: Mia_R
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 048
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka