4 års kvalitet och dressyrchampionat?

Piamaria

Trådstartare
Det var länge sedan jag hade unghäst men nu har jag en riktigt trevlig häst med hög ridbarhet och som rör sig fint. Kunde vara kul att få en bedömning på honom! Emellertid är jag nog lite trög!!! Han kan ta sig över hinder men gör det inte särskilt bra, det är verkligen en dressyrhäst. Måste man i alla fall kvala till dressyrchampionat via kvalitetsbedömning eller hur går det till? Kanske är fel forum men provar här. Har försökt att läsa mig till allt det här via alla tillgängliga sidor men som sagt, jag fattar nog illa. Här verkar finnas otroligt många som har störtpejl på avel och unghästar så upplys mig är ni snälla!!!

Sv: 4 års kvalitet och dressyrchampionat?

Dressyrchampionat och kvalité är två skilda saker.

Personligen så tycker jag att championaten är ganska tuffa och har man inte väl förberett hästen så kan det lätt bli lite överkurs, men pankaka som följd.

Kvalitén däremot tycker jag att du kan visa din häst på om du vill ha ett expertutlåtande om din häst. Ska den "dressyra", så väljer du inte uppsutten hoppning utan löshoppning. Då blir det visseligen ingen final, men de platserna brukar ändå eliten prenumerera på.

KL

Vad är det för skillnad på kvalité och championat? Hur tar man sig till de olika?

Dressyrchampionat och kvalité är två skilda saker.

Personligen så tycker jag att championaten är ganska tuffa och har man inte väl förberett hästen så kan det lätt bli lite överkurs, men pankaka som följd.

Kvalitén däremot tycker jag att du kan visa din häst på om du vill ha ett expertutlåtande om din häst. Ska den "dressyra", så väljer du inte uppsutten hoppning utan löshoppning. Då blir det visseligen ingen final, men de platserna brukar ändå eliten prenumerera på.

Aha! Så man kan alltså anmäla sig till dressyrchampionat utan att kvala dit? Möjligt att jag låter helkorkad men det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum!!!
Har en jätteduktig beridare så det är inte jag som ska susa runt på ynglingen. Självklart vill jag inte utsätta honom för något han inte klarar av men om jag anmäler mig och inser att det inte funkar så får jag väl låta bli att åka dit.

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 893
Senast: jemeni
·
Relationer Jag vet inte vad jag ska ta mig till just nu:cry: Mitt liv är kaos just nu, allt som kan gå fel har gjort det:cry: Allt började för lite...
2
Svar
20
· Visningar
4 802
Hästmänniskan Jag har ett problem som jag skulle vilja höra era synpunkter på. Jag har nämligen just nu mitt egentliga drömjobb, men är ändå inte...
2
Svar
27
· Visningar
4 377
Senast: fio
·
C
Avel Tänkte att jag skulle visa för alla uppfödare här inne vad Heimdal sa på föreläsningen i Västerås på Häst 2006. Tråden är startad med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 712
Senast: Animor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar