4-års-championat för ponny

A

AliceSpring

Finns det 4-års-championat för ponny? får man isf tävla som överårig ryttare?
Har en 3-åring som jag tror "blir något", men ingen ponnyryttare som klarar av att tävla henne.
Om detta inte går, kan jag isf tävla henne som häst, hon är reggad i avelsföreningen för svensk ridponny, chippad och har alla papper klara.

Sv: 4-års-championat för ponny

Ja man får tävla ungponny hur gammal man än är, så länge ekipaget ser propotioneligt (stavning???) ut...

Vad jag vet så finns det bara 5-6 årschampionat för ponny. Men kolla in http://www.spaf.info/ Där står det mesta tror jag.
Du får rida ungponny som överårig om ekipaget ser proportioneligt ut (som Ämelie skrev).
Lycka till :)

finns även 7-års championat, men då måste ryttaren förståss vara under 18år

Kollade där men hittar inget, var letar jag under för rubrik?

Kolla under propositioner, tror att det står där. Men det var så längesen jag höll med det, så jag har inte sådär jättebra koll :)
Du kan ju alltid ringa någon ansvarig och fråga annars. Hoppas det ordnar sig :)

Det finns 4års championat för ponny! Ponnyn som jag känner till gick kvalitets i Nybro & vann både hoppningen (löshoppn) & gångarterna & fick välja vilket de ville gå vidare i, valde gångarter. Han gick sedan final - 4års championat i Halmstad. Vet inte om man kan kvala på ngt annat sätt än genom kvalitets..men som sagt så finns det info på spaf:s hemsida. Hoppas du hittar!

Det var ju kvalitets final i Halmstad inte championat men tror att det är det enda för 4-åringarna.

3år - Treårstest Löshoppning, Gångarter och Exteriör. Vid de regionala tävlingarna tas det ut en gångartsvinnare och en hoppvinnare som går vidare till riks.
4år - Kvalitetstävlan Löshoppning, Gångarter (under ryttare) och Exteriör. Även 5-åringar kan tävla kvalitetstävlan men då måste de haft föl innan. Vid de regionala tävlingarna tas det ut en gångartsvinnare och en hoppvinnare (allround för 5-åringarna) som går vidare till riks.
5år och 6år - Ungponnychampionat Hoppning och Dressyr, LB för 5-åringarna och LA för 6-åringarna.

Du får lov att tävla henne tom det år hon fyller 6 (om du inte är för stor), dvs under tiden hon är ungponny. Då får överåriga ryttare tävla.

Tack så jättemycket, hon får nog "bara" bra på hopp, har ingen jättebra extriör och inga kanongångarter men hoppar jättebra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 077
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 148
Senast: ameo
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 184
Senast: lizzie
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 115
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar