4 åring med magont

Ela

Trådstartare
Min drygt 4 åriga dotter klagar på att hon har ont i magen nästan dagligen, ibland vaknar hon till och med på natten.
Ofta klagar hon i samband med måltid typ, "jag har ont i magen och orkar inte äta nu" ber man henne äta upp kräks hon.
Vissa gånger verkar hon ha mer ont än andra ibland säger hon bara att hon har ont och sedan fortsätter leka, ibland vill hon inte göra annat än vila. Vissa dagar är hon förstoppad och andra dagar går hon på toa i ett.

Självklart har jag pratat med BVC och de tror att det kan handla om att hon vill få uppmärksamhet och därför klagar. De vill att vi ska avvakta. Känner inte att jag har nåt förtroende för dom :crazy:

Tillsaken hör att min dotter har varit allergisk mot mjölkprotein och att hon har haft en helt mjölkfri kost tills hon blev tre då vi sakta införde mjölk i kosten igen och det verkade funka bra. Som liten fick hon kraftig diarre eller kräkningar av mjölken.

Nån som har något tips på vad jag kan göra?
 
Sv: 4 åring med magont

Kanske ska ni testa mjölkfri kost igen, för att utesluta att det är det hon får ont i magen av?

Orden "avvakta" från sjukvården kan få mig att må illa :crazy:
 
Sv: 4 åring med magont

Ta bort mjölken igen och ta kontakt med barnmedicin.

Ett så litet barn gör sig inte till och säger att de har ont om de inte har det.

Att hon kräks om hon tvingas äta upp är inte heller något påhitt, hoppas att du inte tvingar henne längre...
 
Sv: 4 åring med magont

Jag skulle också införa mjölkfri kost igen samt ta kontakt med barnavdelningen på sjukhuset, INTE bvc. Det kan ju hända att hon har början till katarr i magen och det måste undersökas snarast.
Tänk så konstigt att små barn ska få bemötandet att de gör sig till och söker uppmärksamhet när de berättar att de inte mår bra?! Fatta vad kränkt man skulle bli som vuxen med det bemötandet av sjukvården men barn är det o.k. att behandla på det viset?!:eek::mad:
 
Sv: 4 åring med magont

Tack för era svar :bow: ska prova att ta bort mjölken igen och se hur hon verkar vara då.

Nej hon slipper äta om hon inte vill...
 
Sv: 4 åring med magont

Om det inte är mjölken så mask kanske?
Jag känner igen symptomen från min dotter som ofta hade mask.
 
Sv: 4 åring med magont

Mask :eek: ger det magont ?? Trodde det gav klåda?? Hur utesluter man mask?? Eller kan man avmaska för säkerhets skull??
 
Sv: 4 åring med magont

Avmaska för säkerhets skull ska man nog inte göra. Men bör inte mask ge andra symptom än bara magont?
 
Sv: 4 åring med magont

Ibland så blev det bara magont.
Och då en förskräcklig sådan.

Jag skulle ha avmaskat bara för att.
Det är ganska så ofarligt.
 
Sv: 4 åring med magont

Tack för alla svar :bow:

Men nu har jag bestämt mig för att i morgon ska jag ringa direkt till barn i Karlstad och vara en såndär jobbig mamma som man egentligen inte vill vara. Jag tänker inte ge mig förren de tar oss på allvar
 
Sv: 4 åring med magont

Hur mår hon i övrigt, psykiskt? Är hon ett oroligt barn? Jag har lite erfarenhet av barn som får just magont och problem med matsmältningen, när det handlar om att de brottas med saker psykiskt. Nu hoppas jag såklart att det inte är så men det kan vara bra att ha i bakhuvudet, speciellt om man hittar mönster till när hon får ont i magen.

Annars skulle jag tro mest på mjölkteorin :) Och jag tycker absolut du skall vara en jobbig mamma och stå på dig. En fyraåring kräks inte för uppmärksamhet :mad:
 
Sv: 4 åring med magont

Tack för alla svar :bow:

Men nu har jag bestämt mig för att i morgon ska jag ringa direkt till barn i Karlstad och vara en såndär jobbig mamma som man egentligen inte vill vara. Jag tänker inte ge mig förren de tar oss på allvar

Du är inte en besvärlig mamma för att du bryr dig om ditt barn:love:
Du är en ansvarstagande mamma:)
Lycka till:)
 
Sv: 4 åring med magont

Har själv funderat i de banorna, eftersom jag själv som liten hade mycket ont i magen, specielt de veckor som jag bodde hos pappa och hans fru (var oroligt och trivdes inte där) men tror inte att det handlar om det.
W är en tufff och framår tjej med MYCKET gott självförtroende och det känns som hon är en stadig tjej. Hade nog mer övervägt detta om det hade handlat om hennes bror som är "känsligare".

Pratade med karlstad i dag ocg de tyckte att jag skulle ta bort all mjölk igen och se vad som hände.
Har pratat med W angående detta och hon verkade tycka att det var en bra ide, får att se om hon slipper ontet i magen.

Frågan är bara hur man går tillväga, havremjölken gick ju jättebra att ersätta mjölken med när hon var liten men är tveksam till att det funkar idag :crazy: smaken är ju inge vidare.

Några tips!

Tack till alla som har skrivit i tråden :bow::bow::bow:
 
Sv: 4 åring med magont

Underbart med föräldrar som vågar tänka i de banorna i alla fall. Heder till dig :bow:

Har tyvärr inte så mycket mjölktips, men önskar lycka till !!
 
Sv: 4 åring med magont

Har själv funderat i de banorna, eftersom jag själv som liten hade mycket ont i magen, specielt de veckor som jag bodde hos pappa och hans fru (var oroligt och trivdes inte där) men tror inte att det handlar om det.
W är en tufff och framår tjej med MYCKET gott självförtroende och det känns som hon är en stadig tjej. Hade nog mer övervägt detta om det hade handlat om hennes bror som är "känsligare".

Pratade med karlstad i dag ocg de tyckte att jag skulle ta bort all mjölk igen och se vad som hände.
Har pratat med W angående detta och hon verkade tycka att det var en bra ide, får att se om hon slipper ontet i magen.

Frågan är bara hur man går tillväga, havremjölken gick ju jättebra att ersätta mjölken med när hon var liten men är tveksam till att det funkar idag :crazy: smaken är ju inge vidare.

Några tips!

Tack till alla som har skrivit i tråden :bow::bow::bow:


Det finns ju annan mjölk, minns inte vad den heter nu men gjord på soja!

Havremjölken tycker min dotter är ok till flingor och så.

Annars brukar jag köpa sojamjölken!

Du får köpa hem alla sorter och ordna mjölkprovning:D
 
Sv: 4 åring med magont

Har själv funderat i de banorna, eftersom jag själv som liten hade mycket ont i magen, specielt de veckor som jag bodde hos pappa och hans fru (var oroligt och trivdes inte där) men tror inte att det handlar om det.
W är en tufff och framår tjej med MYCKET gott självförtroende och det känns som hon är en stadig tjej. Hade nog mer övervägt detta om det hade handlat om hennes bror som är "känsligare".

Pratade med karlstad i dag ocg de tyckte att jag skulle ta bort all mjölk igen och se vad som hände.
Har pratat med W angående detta och hon verkade tycka att det var en bra ide, får att se om hon slipper ontet i magen.

Frågan är bara hur man går tillväga, havremjölken gick ju jättebra att ersätta mjölken med när hon var liten men är tveksam till att det funkar idag :crazy: smaken är ju inge vidare.

Några tips!

Tack till alla som har skrivit i tråden :bow::bow::bow:

Men du behöver väl inte ersätta mjölken hon dricker med annan mjölk? ta bara bort mjölken och om du måste så ersätt mjölken i maten. Finns rätt mycket man kan göra utan mjölk en tid för att kolla hur hon mår utan.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 222
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 142
Senast: Inte_Ung
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 821
Senast: gulakatten
·
Småbarn Någon mer som haft ett barn som legat efter rejält i utvecklingen; isåfall, hur gick det sen? Hur kom ni vidare med utredningar osv...
2
Svar
25
· Visningar
6 699
Senast: Tiffan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp