4-aring kissar pa sig igen

Krusan

Trådstartare
River mitt har I frustration. Min dotter bjojfri sedan oktober forra aret har borjat kissa pa sig igen. Hon gar igenom 3-5 par byxor pa dagis och verkar inte bry sig om det. Forsoker inte tjata att hon ska ga utan uppmanar istallet att saga till om hon behover ga. sjalvklart tar jag med henne pa toaletten om jag ser att hon ar nodig. Att bajsa ar inget problem det kommer hon alltid ihag. Detta har nu pa gatt I ca 3 veckor. Hon har pull-up om natterna.

Ar sa frustrerad ibland att jag inte vet vad jag ska gora...
Nagon som rakat ut for samma sak?

// krusan

Sv: 4-aring kissar pa sig igen

Vår fyraåriga dotter gör samma sak. Hon orkar inte bry sig får jag en känsla av. Har försökt ignorera det men det har nog pågått ett halvår nu så vet inte om det är den bästa metoden. Hon har blöja om natten.

Kollat upp om det kan vara urinvägsinfektion? Det kan göra det svårare att hålla sig, eller att de drar sig för att gå på toa.

Kolla upp så det inte är urinvägsinfektion och är det inte så fungerar mutor otroligt väl. Det är väldigt vanligt att barn som varit torra börjar kissa på sig igen. Det kan vara en kontrollgrej, det kan vara att de inte tycker de har tid att gå och där med hinner inte, det kan vara protest och det kan vara UV.
Ingen av de barnen jag träffat på har forstatt i längden.
Snabbast att få ordning på tidigare torra barn är passning och belöning.
Det skall vara så intressant att man vill bryta leken för att gå på toaletten.
Skäll riskerar bara maktkamp. Mat, sömn och toabesvär är en maktkamp man riskera att förlora och blir en sak som barnet känner att den kan styra.
Så antingen ignorerar ni och det går över så småningom eller så lägger ni till belöning (tätare mellanrum i mellan i början och sedan öka på med mer torra dagar) för att öka motivation. Gör ingen sak av det hela även om ditt hela inre bara vill sucka och du vill utbrista "varför gör du så".

När det handlar om natt är det mågot helt annat. Det handlar om hormoner, om att sova så hårt att man inte vaknar till osv.

Hur har det gått för er?

Har själv samma problem med dottern just nu. Hon har varit blöjfri dagtid i nästan 2 år.
Hon vet inte varför hon kissar på sig, hon vill kissa på sig är svar jag fått.
Hon säger inte heller till på dagis när det händer utan jag kan komma och hämta henne blöt eller med intorkat kiss..

Vi har provat positiv förstärkning som att sätta klistermärken i kalendern varje gång hon går på toa hemma men det hjälper inte. Nu har hon hittat ett par fina skor som hon vill ha och då passar jag på att säga att vi köper skorna om hon tänker på att kissa på toa hela tiden. Får se om det hjälper.

Hon är blöjfri på nätterna utan problem..

Senast ändrad:

Nu har hon hittat ett par fina skor som hon vill ha och då passar jag på att säga att vi köper skorna om hon tänker på att kissa på toa hela tiden. Får se om det hjälper.

Ska det funka som incitament måste du nog vara lite mer specifik i vad du vill att hon ska uppnå för att få skorna. Typ att om du klarar 15 dagar på dagis utan att kissa på dig, eller 5 dagar i rad, eller vad som nu känns som ett rimligt mål, då får du skorna. Och sen att ni hjälps åt att hålla räkning.

"Tänker på att kissa på toa hela tiden" är alldeles för luddigt. Jämför själv med om någon sa att du får detta när du har putsat fönstren och tvättat tio maskiner, jämfört med att du får detta om du tänker på att hålla städat hemma hela tiden.

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 097
Senast: Huggorm
·
Småbarn Var dotter har borjat hitta pa alla mojliga sma historier som hon delar med sig av till den som vill lyssna. Lararna i skolan berattar...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 613
Senast: em-pirre
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 367
Senast: Disen
·
Skola & Jobb Hej! Jag behover lite rad angaende min jobbsituation: Jag har idag ett hyfsat bra jobb inom en branch som jag vill ha en framtid...
Svar
10
· Visningar
1 921
Senast: cucoomber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka