3st rullande idioter av 5.

shlubberdubb

Trådstartare
I novmber åkte min pålle på kolik. Han har sedan dess varit könslig i magen. Härom veckan rullade han fast i boxen. Har börjat ge honom linfröpellets igen. Blivit bättre men rullar sig mycket inne.

Då rullar nästa häst fast i sin box. Slänger på linfröpellets i hennes nattmat också. Tydliga sparkmärken i boxen. Idag var jag övertygad om att bädden var upp och ner.

De får lite betfor och massor av betforvatten (ca 5liter). För att öka deras vätskeintag.

Den tredje som rullar är fullblodet. Igår stod hon och kliade rumpan ordentligt. Hon har inga problem att få i sig vatten. Två hinkar, blöter höt och hinkarna är tomma nästa dag. Inatt har hon rullat upp bädden. Även denna står på linfröpellets för känslig mage.

Jag börjar fundera på mask.

Samtliga 5 hästar kollades i våras. 0epg. Ingen bandmask koll gjordes.

Vi har haft styngflugor i sommar. Vet som lovat ringa in recept på ivermectin har inte gjort detta. *morr*

En av de 5 hästarna stod på annat stall under sommaren och hösten. Kom tillbaka i November. Hon kan ju haft med sig något hem. Det är pålle nr 2 i ovanstående beskrivning.

Jag funderar på bandmask.

Vad annars kan det vara som får denna effekt?

Samtliga hästar får snudd på fri tillgång på hösilage av mycket god kvalitet. Står på halmbädda, hink med vatten i boxen. Vatten i hagen (visst, det fryser ju men de slår hål). De tre som rullar får linfröpellets för magarna. Ingen kraftfoder (fullblodet får 0.5kg musli varje dag hon behöver extra energi).

Vad i hela fridens dagar kan detta vara? Smittsam kolik känning eller?

Eller är det bara ett allmänt "nu jäklar ska vi jäklas med dubben och set till att hon får ett helvete med mockningen" som spridit sig hos hästarna?

Teorier någon?

Sv: 3st rullande idioter av 5.

De kan inte ha fått klåda av något slag så det är därför de rullar sig och kliar svansen, löss?

Häst ett är klippt.

Häst två fäller just nu.

Häst tre har börjat fälla lite.

Ingen av dom visar klåda.

Rullandet pågår inte ute i hagen. De står inte heller och triggar varandra att klia mer än vad som är normalt.

Pälsarna är spegelblanka.

Nu vet inte jag om detta är nån lösning för dig men jag berättar hur jag gör.
Min häst har tidigare rullat fast i boxen ett antal gånger och efter det har jag varit noga med att låta honom rulla sig naken i manegen just för att riktigt få gno in en massa grus i pälsen och klia sig ordentligt runt om. Det är ju fällningstider nu så jag kan tänka mig att det kliar ordentligt.

Ja, jag kan tänka mig att fällning har med detta att göra.

Eller mask.

Nu har jag tyvärr inget ridhus och ridbanan är frusen. Pålle brukar rulla sig en hel del ute med men inte så här.

får väl låta dom rulla sig några varva i boxen utan täcken och sedan stå och borsta som en galning.

Helt oventenskapligt men... kanske liknade.
Min fullblodskille hade för någon vecka sedan fått för sig att hagen var för knölig och inte längre lämpade sig för rullningsritualer utomhus... Därför rullade han sig flitigt inne, dock utan att rulla fast (Han kommer inte runt.). Detta ledde till att jag hade en "icke-lerig" häst men en box i totalt kaos varje dag.

Nu har det tinat lite igen och rullningarna har "flyttat ut" till hagen som nu passar igen...

Kan det vara något likande som dina hästar "lider" av?

kan ju vara ohyra fast de är blanka i pälsen.

kolla med förstoringsglas ;)

Rullandet kan ju bero på andra saker, för varma täcken kliar. Blir det för tätt med fukt under täcket blir huden lätt irriterad och kliar.

De tre som kliar: Äter alla linfrökakor...Kanske det är något i dem?

Annars kanske mask, löss, otvättade täcken, för varma täcken. Tråkigt inne?

Finns mängder av orsaker till att de rullr.

Helt oventenskapligt men... kanske liknade.
Min fullblodskille hade för någon vecka sedan fått för sig att hagen var för knölig och inte längre lämpade sig för rullningsritualer utomhus... Därför rullade han sig flitigt inne, dock utan att rulla fast (Han kommer inte runt.). Detta ledde till att jag hade en "icke-lerig" häst men en box i totalt kaos varje dag.

Nu har det tinat lite igen och rullningarna har "flyttat ut" till hagen som nu passar igen...

Kan det vara något likande som dina hästar "lider" av?

Det var min tanke också. Har ett sto som är fyra nu i år och detta är tredje vintersäsongen som hennes box är kaos sedan det blivit hårt i marken ute, har visserligen inte sett henne rulla sig inne i år men dom tidigare åren vet jag att hon gjorde det ofta.

/Camilla

svarar alla:

Det där med att det är knöligt ute kan ju ligga något i.

De tre som rullar har täcke. De som inte far runt som galningar i boxen har inte täcke. Dock är det en som är utan och en som har som har ritual att rulla så fort de kommer in.

Jag känner av om de är för varma under täcket. Fryslorten fullblodet har dubbla täcken just nu men det ena skall av då det blivit varmare. Anpassar hennes efter väder.

Min pålle haatar att vara för varm så han har inte mer än 300gr täcke på sig vintertid. Tunnare och han fryser (helklippt) tjockare och han blir skogstokig samt får regnskållor.

Täckena tvättades innan uppstallningssäsong.

Vi har täcken att växla med och gör det så att de luftas med jämna mellanrum.

Linfrökaka har satts till efter att de börjat rulla som galningar. Det och massor av vatten har lugnat ner rullandet och grävandet en aning.

Det kan ju också vara fällningen.

Ska se om jag kan hitta förstoringsglas. Om det skulle vara något sådant hur behandlar man?

Liknande trådar

Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 602
Gnägg Strax före fyra på morgonen den 22/12 dog Mackan. Vi fick bara 72 dagar tillsammans men i hjärtat känns det som ett helt liv. Han...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 475
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 784
Senast: Luleå
·
Foder & Strö Jag och Pållens ska flytta från Umeå till Skåne, lastbilen är bokad och jag har lite smått panik över bristen på kontroll när jag inte...
Svar
10
· Visningar
2 049
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka