30-, 70- och 100-dagarstest

Fredag

Trådstartare
Funderar över detta med de olika längderna på hingstproverna ute i Europa. Jag har inte alls fått korn på hur det fungerar. Är det olika förbund som har olika längder på sina tester eller är det olika åldersgrupper eller "dignitet" på proven.
Förklara för mig, tack!

Sv: 30-, 70- och 100-dagarstest

Idag kan man välja om hingsten ska gå ett 30- eller 70-dagars test. 100 dagars test försvinner, men en del statsstuterier har fortfaradne dessa (tror jag). När hingsten gått ett 30-dagars prov får den betäcka, om den kommit över gränsen på 7,5, som 3- och 4-åring. sedan måste den ha tävlingsmeriter, som att ex kvala till bundeschampionat. Gör den inte det måste den gå 70-dagars prov, sedan är den godkänd så länge den lever. Och om hingsten misslyckas med sitt 30-dagars prov första gången kan den göra om det vid ett senare tillfälle. Ett 30-dagarsprov inkl uppstallning/mat/utbildning och bedömning kostar 12-15 000,-.

Sv: 30-, 70- och 100-dagarstest

EoG skrev:
Idag kan man välja om hingsten ska gå ett 30- eller 70-dagars test. 100 dagars test försvinner, men en del statsstuterier har fortfaradne dessa (tror jag). När hingsten gått ett 30-dagars prov får den betäcka, om den kommit över gränsen på 7,5, som 3- och 4-åring. sedan måste den ha tävlingsmeriter, som att ex kvala till bundeschampionat. Gör den inte det måste den gå 70-dagars prov, sedan är den godkänd så länge den lever. Och om hingsten misslyckas med sitt 30-dagars prov första gången kan den göra om det vid ett senare tillfälle. Ett 30-dagarsprov inkl uppstallning/mat/utbildning och bedömning kostar 12-15 000,-.

Räcker den kostnaden verkligen ? Är det inkl allt ? Är det oavsett förbund ? Har du någon koll på vad 70 dagars kostar ?
Har ju fått en del intresse för vår hingst nere från Tyskland och även fått många påtryckningar här hemmifrån att ta ner honom och låta honom göra hingstprov där nere (han är ju av ren holsteiner stam även om han är född i Danmark så jag antar att det får bli holsteinerförbundet då eller ?) Kan ingenting om hur det funkar eller hur man går till väga med det och har ju tvekat då jag trodde det rörde sig om mkt större pengar (med tanke på kostnaden på vårt korta bruksprov). Har du kunskap om hur man går till väga ?

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 349
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 491
Senast: ako
·
Övr. Katt Hej! Någon som sitter på tips hur man kan få katten att sluta hoppa upp på vissa hyllor ? Det är såhär att min mamma på 65 år har 3...
Svar
15
· Visningar
2 016
Senast: Nahar
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 524
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka