3 Kg hö = ? ensilage?

Andorra

Trådstartare
Om man ska ge ensilagemängd som motsvarar 3 kg torrt hö, hur många kg ensilage ungefär blir det?
Ganska blött men inte det absolut blötaste ensilaget men klart mindre TS äb hösilage.

Sv: 3 Kg hö = ? ensilage?

Har du inga värden på torrhalten så får du höfta.
Ta dubbla mänden så borde du vara på säkra sidan.

Du kan iofs bestämma torrhalten själv. Ta 100 gram hösilage. Väg noga. Torka på låg värme i ugn. Ta ut och väg med jämna mellanrum. När vikten inte minskar längre så har du torrhalten.

Kom på att TS kan ju faktiskt vara lägre än 50 % och då måste du ta ännu större mängd.

I bland kan det funka att ta motsvarande volym i stället.

Jag går på volymen, fast det är svårare såklart om man jämför hårdbalat hö med löst hösilage.
Som exempel så skulle jag ha utgått från ca 5kg hösilage som ska motsvara 3kg torrhö och sen "mätt" med vanliga påsarna/näten man brukar packa fodret i. Ser det mindre ut i volym, då tar jag 6kg istället osv tills det känns rimligt jämfört med vad den fått tidigare, sen får man såklart tänka på att volymen borde se större ut om hösilaget är löst och torrhöet var i hårdpackade skivor.

När TS i silaget varierar mycket från bal till bal (och när blåsvädret torkar ut balarna emellanåt) tycker jag det är mer praktiskt att bara ge samma volym än börja gissa TS och kilon hit och dit.

Volymen är det som är bäst att gå på tycker jag, så kan du väga samtidigt för att få en uppfattning om hur mycket du ger. Är det olika hårt packat kan du skaka isär så blir det lättare att se.

Har löspressat hö i vanliga fall och den volymen blir ju ganska stor när man packar i ikeapåsar. Har en häst som fått copd och testar därför att ge ensilge nu ett tag.

Ensilaget är ju väldigt hårt pressat i balarna och därför kompakt. Skakar lite i det och har gett mellan 6-8 kg nu per mål eftersom jag upplever det ganska tungt i förhållande till volym.

Vill ju inte ha några tjockishästar men de måste ju också få i sig tillräckligt med strå.

Varför inte helt eneklet mäta din ts halt ? Man kan kolla det i micron och i en ugn. Jag har gjort det i ugn. Ta exakt 1 kg ensilage, torka på svag värme tills det är snustortt..därefter väger man. då har du fått fram ts halten. Mins inte hur man gjorde i micron, men nackdelen med micro är väl brandrisken ;)

Det är bara att stoppa in på full effekt tills det inte längre minskar i vikt :) Man behöver inte ha ett kilo heller, det får inte plats i en micro, men mer än 100 gram är att föredra, 200-300 gram om det får plats. Sedan är det bara att räkna :)

Har löspressat hö i vanliga fall och den volymen blir ju ganska stor när man packar i ikeapåsar. Har en häst som fått copd och testar därför att ge ensilge nu ett tag.

Ensilaget är ju väldigt hårt pressat i balarna och därför kompakt. Skakar lite i det och har gett mellan 6-8 kg nu per mål eftersom jag upplever det ganska tungt i förhållande till volym.

Vill ju inte ha några tjockishästar men de måste ju också få i sig tillräckligt med strå.

Har samma problem som du, häst med bronkit och som får ensilage. Jag föredrar så blött som möjligt men ensilaget är torrare än så, dock inte alls lika torrt som hö. Hon ska ha 4 kg hö per mål, så då ger jag 6 kg ensilage för att vara på den säkra sidan. Det verkar dock som att hon inte äter allt, men det som är kvar av morgongivan får hon på eftermiddagen istället, så inget går till spillo. Ute får hon hö, då hon är enda hästen i stallet som äter ensilage.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
440
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 947
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Min snart ettåriga halvblodshingst ser lite tunn ut. Inte mager men ranglig som ettåringar i allmänhet, men lite för skralig för min...
Svar
9
· Visningar
1 274
Senast: MissOnly
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 149
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar