3 broddar?

Oxxx

Trådstartare
Har haft min häst broddad med 4 brodd i varje sko. Kom till stallet idag och såg att hästen min hade tappat en brodd på VF. Visst tänkte jag, det är väl bara att sätta dit en ny. Men det visade sej att broddhålet är "sönder", det går alltiså inte att skruva i någon brod, för den bara ramlar ut igen!
Så, vad ska jag göra?, Ska jag låta hästen gå med 3 broddar på ena foten? :confused:
Kan tillägga att det är ett tag kvar tills nästa skoning.

:bow: :bow:

Sv: 3 broddar?

jag hade inte låtit min häst gå med 3 brodd.....!
då snebelastar han/hon det benet hela tiden ju.
jag hade ringt ut hovis på en gång, eller tagit bort alla brodd tills hovis kan komma :)

Om det är ett tag till nästa skoning skulle nog jag försöka slå dit en ny sko..... Är det tå eller traktbrodden som fattas?
C

Skulle inte låta den felbelasta benen som sagt, så ringa hovslagare, eller skriva ut andra broddar så det blir en slags jämvikt, tex. 2 på varje. hoppas det löser sig.

Då får jag väl ringa ut nån hovis. För 2 på varje vill jag tyvärr inte ha.

Tack alla för tipsen :bow:

2 brodd på varje hov är inte så bra, det blir felbelastat......
galen hovvinkel....
har jag skodd häst är det 4 eller 6 brodd som gäller.....

Mja, det beror ju på hur hästen ser ut i vinkeln. Har den tex väldigt låga trakter och behöver komma upp behöver det inte vara negativt att bara ha traktbrodd.

skulle inte ändra hästens hovvinkel 7 mm på en gång (lägsta brodden)....!

Och, oavsett hur hästen ser ut i trakten: här i Skåne broddar man aldrig med mer än 2 broddar. Det finns ingen häst som tar skada av att bara ha traktbrodd.

Immer

Jag har ännu inte sett någon ridhäst i Skåne som har mer än 2 brodd/hov (och jag har hållit på med hästar sedan 1964:o ). Har även diskuterat detta med olika hovslagare under årens lopp, och samtliga har menat att det är onödigt med fler än 2 brodd för en ridhäst.

Immer

jag hade ringt til hovisen jag hade inyte låtit min häst gå med 3 broddar dom kan ju snubbla lr gå omkull så mitt svar är: nej ring till hovisen:p :rofl:

Fast det beror ju på, går din häst på fast underlag så blir det ju en snebelastning, men om den går i snö eller i boxen så tar den ju inte skada.

Att ställa hästarna med höjda trakter en stund är ingen nackdel.
Titta på när hästarna går i kuperade hagar och terräng, inte sjutton är hovarna i plan då.
Utan de pekar litet hit och dit.
I boxen har du väl strö - så där går brodden ner i bädden så att hästen står plant.

Det finns både för och nackdelar både med 2-broddat och 4-broddat.
Vid 4-broddat så går trakten ned djupare i underlaget än tån, då den har en högre belastning.
Det är inte bra.
Dessutom så hindrar tåbrodden glidningen i nedsättningsögonblicket, vilket frestar på hästens senor och leder.
4-broddat är bra där det är mycket snö så att alla 4 broddar alltid sjunker ned i underlaget och det är så mycket snö att hovarna glider ändå, och så när man kör så att hästen kan dra med tårna.

Annars så är 2-broddat bäst för hästen.

Så du kan i detta läget välja att gå över till 2-broddat eller så kan du sätta fast brodden med Plastic Padding.
Tvätta brodden och i hålet med Aceton och välj ett padding som är så hårt och metalliskt som möjligt.
Men det är en gång dit och sedan aldrig bort som gäller då.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har en historia av hovledsproblem men sedan 2018 har hon inte behövt någon behandling, troligen tack vare ändrad skoning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 743
Senast: Linda_A
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 674
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Ok, som läget är i vinter kommer jag inte kunna blötlägga lusernpellets på morgonen och sen bära ut till stallet när jag väl ska dit...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
8 267
Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 157
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama