Sv: 3-årstrots..
Mycket bra svar!
Mycket bra svar!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag kräver aldrig en ursäkt, för jag tycker inte den är värd något om den är framtvingad, men jag frågar alltid henne om hon vill säga förlåt.
Nej, trots är inte en central del av uppfostran men det tenderar att vara en sådan del som kan skapa stor onödig frustration hos både barnet och föräldrarna
Har han betett sig illa måste han säga förlåt. Alltså inte bara om vi har haft olika åsikter (som nån skrev) utan om han har slagits eller så. Och även vi vuxna ber ALLTID om ursäkt, oftast för att vi blev så arga när han var "dum". Sen kramas vi och leker vidare
Det är just det skapar så stor frustration hos en del föräldrar som jag tycker är underligt. Vad hade man väntat sig? Hur minns man sin egen barndom?
Inställningen som skymtar i tråden om barn som ska be om ursäkt och vikten av att föräldrarna inte viker en tum, är ju som gjord för att göra det hela jättejobbigt för föräldrarna, tycker jag.
Har han betett sig illa måste han säga förlåt. Alltså inte bara om vi har haft olika åsikter (som nån skrev) utan om han har slagits eller så. Och även vi vuxna ber ALLTID om ursäkt, oftast för att vi blev så arga när han var "dum". Sen kramas vi och leker vidare
jag tror de flesta föräldrar står handfallna när det första utbrottet kommer.
Jag kan knappt ens föreställa mig föräldrar som står handfallna när "första utbrottet" kommer. Jag har heller inget minne av något distinkt "första utbrott" från mitt eget barn. Barn gråter ju och skriker en hel del redan från början, så det borde man vara rätt van vid när gråten blir sådan att föräldrarna väljer att kalla den för trots.
Varför måste han säga förlåt?
Förlåtdelen är svår! Jag gissar att de är noga med det på dagis, för dottern har väldigt nära till ett förlåt. Ofta får jag svara med att hon inte behöver säga förlåt ( om jag inte tycker det) eller att det inte hjälper (då hon kastar ur sig det men fortsätter, eller inte förstår varför hon gjort "fel")
Jag tycker nog att spädbarnsgråt och en 3-årings trots i form av vredesutbrott är helt olika saker...
O hu jag ryser verkligen när jag läser detta, jag kommer själv ihåg hur jag blev tvingad att säga förlåt, fast känslorna inombords bara svallade. Jag skulle aldrig tvinga ett barn att säga förlåt om det inte kommer helt spontant. Jag tycker att det är att kränka ett barn genom att tvinga det att säga förlåt. Att vuxna gör det är en helt annan sak, vi är vuxna och kan agera på ett helt annat sätt än ett maktlöst barn.
Varför måste han säga förlåt?
Jag är heller ingen vän att tvinga fram en ursäkt. Om barnet vill be om ursäkt, så gärna för mig, men jag tycker egentligen inte att barn ska be om ursäkt för sina känslouttryck. Att tvinga dem till det ser jag mest som ett slags dressyr, det betyder ingenting för barnet, förutom att det finns risk att det känner sig kränkt.
Vi har inte använt oss av det hemma överhuvudtaget. De har säkert gjort det på dagis, men det har inte "följt med hem" så som det verkar göra med din dotter.
Jag har minnen av att ha sett barn bråka, säga förlåt, fortsätta bråka, och så vid förnyad tillsägelse att sluta säga "jag har ju sagt förlåt". Så nej, jag ser inte riktigt meningen med den där förlåtceremonin.
Jag tycker att Speciella Tina skriver mycket klokt om små barn, men jag skulle inte, som hon, ens fråga om barnet vill be om förlåtelse. Jag tror att redan den frågan kan skapa pressen att be om förlåtelse "i tomme", så att säga. Inte minst därför att det brukar tillämpas på dagis.
Men för mig handlar det främst om att ordet förlåt inte är särskilt närvarande i mina relationer. Vi pratar på andra vis, helt enkelt. Jag har heller inte särskilt mycket personliga minnen av att det har känts viktigt för mig att någon bett mig om ursäkt.