3 årstest för ponnyer

Sv: 3 årstest för ponnyer

Tror inte att det har så stor betydelse om man visar på våren eller hösten vad gäller prestation. Min är född sent (12 Juli) och är väldigt outvecklad ännu, så för hennes del hoppas jag att det kan göra nån poäng på rastypen.

Vad är det för stam på din connemara?

Nej, det har du rätt i :)

Min är född i maj och han har varit relativt "färdig" i kroppen sen jag köpte honom i oktober förra året. Han är efter Coosheen Finbarr - Öxenholm Bobby - Countach Campbell. Vad är det på din? ;):D

*kl*

Okej, jag fortsätter med mina halvkorkade frågor: Måste man vara medlem i en förening för att få vara visa på treårstestet? Elller räcker det att vara medlem i sin vanliga klubb?
Vad kostar det på ett ungefär? Är främst anmälningsavgiften jag undrar över..

Okej:) tack så mycket!

Vad är det för skillnad på kvalitetsbedömning och treårstest?

Kvalitetsbedömningen är till för de 4- och 5-åriga ponnyerna och där ingår även rid-/körprov. Kvalitetsbedömningen är alltså nästa steg i ungponnyns utbildning och ytterligare ett steg högre upp kommer Ungponnychampionaten i dressyr och hoppning för 5- och 6-åriga ponnyer.

Treårstestet är för 3-åriga hästar och innefattar momenten löshoppning, exteriörbedömning/visning för hand, och lösgalopp. Utöver det sker kontrollmätning och ID-kontroll av ponnyn.

Kvalitetsbedömning är för 4- och 5-åriga hästar och innefattar momenten löshoppning, exteriörbedömning/visning för hand samt uppsutten gångartsbedömning. Även veterinärbesiktning och temperamentet bedöms samt mätning och ID-kontroll utförs.

Jag har inte heller börjat löshoppa än. Maken totalkrockade våran dragbil och det har tagit en evighet av bråk med försäkringsbolaget för att få en ny.
Men jag ska förhoppningsvis åka till ridhus nästa vecka.

Om han inte blir klar i tid (vilket jag tror han blir) så åker jag till dalarna i Juli. Kan bli en trevlig semester om inte annat!

Mm, jag hade inte varit såå bekymrad om jag inte löshoppat honom två ggr som tvååring.. Han behöver jobb.. Citat tränaren 'det är en väldigt fin ponny - när han skärper sig' :devil: Liten skit, tyckte det var roligare att vända, bralla, försöka springa bakvarv, och diverse annat trix. Hoppa kan han, och det väl. Men det krävs lite jobb på 'resten' för att poletten helt ska trilla ner.

Det här är andra gången, så som sagt själva hoppandet är keine problem. Men före och efter som sagt.. :angel: Så jag är milt sagt bekymrad över att det är mars och han har inte hoppat ett språng sen våren 2008..

thumbnail.aspx

Okej:)

Men man kan då alltså välja om man vill visa den som 4 eller 5 åring på kvalitetsbedömningen?

Ja så är det. Det är dock två olika klasser beroende på ålder.
Om man har ett sto som haft föl startar man i ett 5-årigt sto i 4-årsklassen och ett 6-årigt sto i 5-årsklassen.

Och det är bara fyraåringarna (och de femåriga ston som pga föl startar med fyraåringarna) som kan gå till riksfinal.

Så om stoet får föl som 5 åring så får man alltså starta den nästa år bland 5 åringarna?

Jasså, det hade jag helt klart missat! Har det alltid varit så?
I så fall kanske jag ska starta 4-åringarna i år iaf...

Är det någon som har koll på vad för slags träns och bett som är godkända för ponny. Eller är det samma som för "ridhästarna" trots att ponnyerna inte rids?

Det är bara angivet träns ang treårs, men 'i övriga delar gäller SvRf:s reglemente', så dressyrTR. Däremot vetesjutton hur de ser på t ex oledat tränsbett eller novabett exvis, som inte är godk i TR.

Samma sak ang kvalitets, anges bara betslad med träns utan hjälptyglar. ANg ridprovet står det att huvudlag och norsgrimma skall vara av läder. (Ang vetbes står det att ev nosgrimma ska vara uppknäppt, så är inte nosgrimmetvång där iaf).
Samma där, i 'övriga frågor gäller Svenska ridsportsförbundets reglemente i tillämpliga delar'

De beskriver ju utrustning ganska noga vad gäller hjälptyglar brösta, senskydd/damasker, bettplattor etc.

Är det någon som har koll på vad för slags träns och bett som är godkända för ponny. Eller är det samma som för "ridhästarna" trots att ponnyerna inte rids?

På tal om ridprovet, är det någon som vet anledningen till varför inte ponnyerna har det?

Hoppar in med nästa fråga!

Vaccinationer, är det krav på det? I Dalarnas propp står det att det REKOMENDERAR att ponny är vaccinerad men ingen om att det är ett krav.

Inte för att min ponny inte är vaccinerad utan för att jag måste bestämma om jag ska tidigarelägga årets spruta eller om jag ska vänta till efter testet. Har ingen lust att vaccinera veckan innan........

Idag på morgonen åkte vi för att hämta henne!:laugh:
Och nu står hon i hagen med de andra två busarna.

Här är hon
26489163.jpg

26489171.jpg

26489160.jpg

Älsklingen:love:

Ps: ursäktar för dålig kvalité och inte de bästa bilderna:angel:(de är tagna med mobil)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 542
Senast: Raderad medlem 149524
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 555
Senast: thoora
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud