3-års test

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Empa
  • Startdatum Startdatum
E

Empa

Jag ska köpa en ettåring och funderar på att vara med på 3-års testet. Detta är min första unghäst och vet inte hur allting fungerar. Hur går jag till väga och vart finns det information jag kan läsa?

Sv: 3-års test

hej
titta på www.asvh.se där kan du gå in på unghästtester så står det en hel del där.
Lycka till!

Om det är första gången och du aldrig tidigare varken deltagit eller haft möjlighet att se hur det hela går till, skulle jag nog råda dej att kontakta någon som har vanan inne med att göra detta så att det blir ordentligt gjort...(bara ett tips)

En väldigt bra bok är "Unghästar" av Andersson/Lindberg!! Köp den och läs! Där står mycket om hur man lägger upp träningen från föl till fyra, fem års ålder. Det viktigaste tipset är väl annars att inte träna för mycket, länge och hårt. De lär sig fort och behöver inte så mycket repetition. Lycka till!

Exteriörbedömningsbiten kan du träna på redan nu. Dvs skritta och trava avslappnat men med energi. Att stå uppställd (och still helst!).

Löshoppning kan du också börja med så smått. Du skriver ettåring - är den född 2003? I så fall är den ju snart två år och kan börja hoppa redan nu. Flera ridklubbar brukar ha löshoppningsträningar som man kan åka till och få hjälp.

Tack, för alla bra råd! Ja, han är född 2003... en riktig going :)

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 041
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 620
Senast: Mabuse
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 366
Senast: athena
·
Hundavel & Ras Såg precis att det från och med nästa år blir obligatoriskt att genomföra test av andningen på mops samt engelsk och fransk bulldogg...
2
Svar
37
· Visningar
3 448
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar