M

Maarry

Är ny här så vet inte riktigt hur allt fungerar men..
Jag började rida in ett 3 årigt fullblod för ca 3-4månader sen.
Har aldrig ridit in en häst innan. Men allt har gått jätte bra.
Jag både skrittar travar och har nästan precis börjat galoppera honom. Och han går i väldigt fin form. Men det går lite sådär i galoppen, han är rätt svår att få i galopp, och jag har lite svårt för att se om han går i rätt galopp. Så är det någon som har något tips så skulle jag vara jätte glad för det :)

Jag har i af ett tips till alla som rider in, gör du ett moment, till ex longering och hästen inte riktigt går som den ska, typ går in till dig mm. longera den några dagar sen låter du den vila ca en vecka. jag blev sjuk under en vecka när jag höll på att longera honom och när jag kom tillbaka efter en vecka då kunde han allt perfekt :) vila är väldigt viktigt för en unghäst för då får allt smällta in, har jag märkt i af :)

Sv: 3 åring

Har du en ridbana? Trava på långsidan, öka drivningen när du närmar dig hörnet och precis i hörnpasseringen ger du galopphjälper och ev lägger till röst om han är van att fatta galopp för rösten sen innan.
En unghäst har rätt dålig balans och rider man i högt tempo i traven så faller de naturligt in i galopp i hörnpasseringen för att hålla balansen :idea:
annars kan man använda en korsning/kurva på en väg ute oxå.

Tack =)
han kan inte fattningen, då jag gör den så sänker han farten istället. men brukar gå lite om man smackar på honom, men man vill ju gärna att han ska lära sig fattningen.

Rid ut tillsammans med en erfaren häst och ge röstkommandot samtidigt med galopphjälpen+ att den andra hästen som ligger före fattar galopp vid din rösthjälp så kommer galoppen att sitta.
Se till att hästn kan rösthjälpen för galopp vid longering först.

Bästa tillfällena (mest inbjudande) att fatta galopp ute brukar vara i backe med svagt uppförslut.

Kul att det har gått så bra för er ;)
Min var också seg att få i galopp, framförallt fattade han ofta men saktade av direkt, som om han tyckte det var läskigt och antagligen var det svårt för honom innan han fått ordning på balans o muskler. Mitt tips är att ta det lugnt, fatta när han känns framåt, gärna i uppförs lut, det gör inget om det blir korta bitar i början, strunta i vilken galopp det blir tills han känns mer van och går på framåt. Tänk på att vara mjuk i handen och följa med framåt, så du inte omedvetet förhåller. Galoppera utomhus till en början. När han blivit starkare kan du börja jobba med avsaktning och ny galopp och då mer nöta på "rätt" galopp. Vi har ett speciellt galopp-ställe med sand där han tänder själv, och det är enkelt att fatta galopp, blir det "fel", saktar jag bara av och fattar ny, blir det rätt beröm och fortsatt galopp.

Rid ut med någon eller några äldre hästar och hitta en bra sträcka på en väg eller äng etc. där ni kan galoppera. Förslagsvis kan den yngre hästen gå mellan två äldre hästar på rad så att den inte lämnas bakefter och blir ängslig.

Börja i trav och låt de äldre hästarna fatta långsam galopp. När de ökar tempot så lär unghästen göra detsamma och förr eller senare faller den in i galopp. (Beröm!) I början är det bättre att det får gå lite friskt framåt än att sitta och bromsa för mycket. Hästen måste först lära sig att balansera upp ryttaren och sig själv i galopp innan den kan samla sig och galoppera långsamt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 085
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 426
Senast: Cs218
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
8 866
Senast: Ponsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar