3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Ridi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 116
  • Visningar Visningar 9 094
Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

Göte får noll energi av hö och måste få kraftfoder. Han blir oerhört fet av hö .....

Jag har aldrig hört talas om ett hö med noll MJ i, så det måste vara unikt.
Dessutom så är det ju då märkligt att han kan gå upp i vikt på detta hö som är utan energi.

Proteiner kära du..proteiner.

Men proteiner krävs för kroppen att bygga muskler, överskottet kan iofs omvandlas till energi men kräver då i gengäld energi för att göra så. Så självklart, har du ett högt intag av protein i din foderstat så kan hästen uppfattas som slö. Men då måste det vara absolut kanon värden på ditt grovfoder för att uppnå det, halvblod i arbete kan ju vara väldigt krävande vad gäller protein.

Om du har en lättfödd häst, så är det nödvändigt med ett kontrollerat intag av Mj samt att kvoten i förhållandet mot energin ligger högt.

Men, du skrev inte ett ord om proteiner utan att din häst inte fick energi i från hö. Något sådant hö finns inte som tidigare skrivits, så därför drar jag slutsatsen att du egentligen inte vet vad de får i sig.;)

Proteiner kära du..proteiner.

Energin i proteinerna mäts också i MJ och kommer med på analysen.
De MJ som finns i ett hö är _ALLA_ MJ även de från proteinerna.
Jag läste det där i ett kompendium en gång.
Där stod hur stor del av energin i hö som man kunde hänföra till kolhydrater och hur stor del som man kunde hänföra till fett resp proteiner.
Kompendiet fick jag låna av en Veterinärstudent och det ingick i utbildningen.

Det finns säkert någon här som har siffrorna.
Gammeln eller HelenaHandberg t.ex.

Jag är lite nyfiken på vad du har för tankar kring tugg-tiden per dygn för dina hästar? Har de ngt alls att tugga på mellan högivorna efter det att betet är slut för säsongen?

*kl*

5 kg hö om dagen är ju jättelite!:eek:
Min häst (som i och för sig är dräktig) är väldigt lättfödd.
Hon får sammanlagt varje dag:
12-15 kg ensilage
5 dl betfor torrmätt
1,5-2 kg havre
2 dl mineraler

+ att hon står på halm i boxen och fortfarande går i gräshage på dagarna.

Senast ändrad:

Som sagt finns det fortfarande gräs ute i hagen. I boxarna använder jag hönät till lunchhöet för att det ska ta längre tid. Min ena häst slänger i sig all mat så nu får han lite att pyssla med.

Han är lättfödd. Fått rådet angående havren och Kraften av en foderexpert. Göte får noll energi av hö och måste få kraftfoder. Han blir oerhört fet av hö och att inte ge något kraftfoder på en häst som tävlas vore idioti.

Oj, vad kunnig du verkar vara :angel: :devil:

Det verkar ju inte vara nån idé att ens förklara för denna otroligt kunniga människa hur man lämpligast utfodrar sina hästar. H*n har redan bestämt sig för vad hon TYCKER och inte baserat nåt av sina inlägg på FAKTA. Var och en blir ju salig på sin tro... :crazy: Synd att djuren ska bli lidande bara....

N är ett återkommande trådtroll med väldigt lustiga åsikter i många frågor.
PL

Lägg av för helvete. Jag är inget troll.
Kom med något konkret istället för dumma kommentarer. Hur ska jag göra för att få ner min häst i vikt då? Jag talade med denna expert på foder och han gav mig det rådet.

Ni har så jävla mkt konstiga åsikter om att hästarna ska ha så mkt hö mm men ändå funkar det utmärkt i alla andra länder att inte överutfodra med hö. Jag ser då inte många slimmade fina hästar ute i landet. Många är överviktiga och otränade eller så är de för smala och otränade. Är det ni som äger dessa hästar då?

Ja, jag blir jävligt irriterad när vissa alltid anklagar mig för att vara ett troll och dessutom bedriva någon sorts hetsjakt på mig.

Mina hästar mår bra och är aldrig sjuka (förutom skador de har fått i hagen...peppar, peppar).

/ En upprörd och ganska arg Cissy.

Lugn nu...
Konstruktivt var det?
Foder innehåller energi och protein i varierande mängd beroende på sort.
Energi är det som ger just - energi. Man behöver energi för att andas, för att hjärtat ska slå, för att kroppen ska hålla värmen, och naturligtvis till arbete. Överskott av energi blir fett.
Energi finns i stora mängder i kraftfoder som havre och korn. (ca 9 MJ / kg) Hö innehåller också energi, i normalfallet ca 6-7 MJ / kg. Du kan alltså ge mer hö än havre och hästen kan ändå gå ner i vikt.
Protein är kroppens byggstenar, man behöver det för att bilda nytt blod, ny hud och så det klassiska - bygga upp muskler. Muskler slits vid arbete så hästen måste få i sig lite extra mycket proteiner när den arbetar.
Att bryta ner protein kräver energi i sig. Därför är det viktigt att ha en balanserat protein / energi intag. För lite energi i maten i förhållande till proteinet kan få hästen att tappa i hull för att den inte kan tillgodogöra sig maten. För lite protein gör att den tappar muskler.
Det är mer protein i de flesta kraftfoder än i hö (havre och korn ca 90 g smrp, ett bra hö mellan 35-60 g smrp).

Kraftfoder är helt enkelt mer koncentrerat, medan hästmagen är mer anpassad för grovfoder. Hö innehåller "rätt" sorts protein framförallt, det kan inte överdoseras på samma sätt som spannmålsprotein (finns massa olika sammansättningar av protein).
Så det är lite som skillnaden mellan att äta frosties och havregrynsgröt till frukost, socker och stärkelse i det ena. Järn, protein, fibrer OCH stärkelse och socker i det andra. Man klarar sig på frostiesen, men orkar mindre, blodsockret faller fortare, man blir snabbare hungrig (tänk på din hungriga häst, vad han skulle bli glad åt mer hö och mindre snabbmat). Plus att man får äta mindre av det från början om maninte vill bli fet, för att det är energirikare.

Det finns en hel del välkända foderrelaterade sjukdomar som man undviker med korrekt fodring. Man vet att protein från spannmål i för stora mängder i förhållande till protein från hö och gräs kan ge t ex baron-gruff sjukan (dödlig). Man vet att många hästar lider av magsår. Det är en dold sjukdom som många kraftfodergödda hästar lider av, eftersom hästmagar är utformade för att bryta ner växttråd och fibrer snarare än smälta socker och stärkelse, det blir surt, hästen får ont i magen, lös mage och stressymptom.

Det finns fakta på hästmagar. De behöver grovfoder enligt nämnda angivelser (minst 1,2 kg ts / 100 kg kroppsvikt och dygn) för att deras magar ska må bra och för att de ska få tuggtid som ger dem mindre stress. Att hästarna i europa är svältfödda på grovfoder beror snarast på att det finns så lite och är så dyrt. Vet inte om det finns jämförande studier på magar dock - vore intressant.

En bukig häst med tunn överlinje får för lite protein, inte för mycket hö.
En tjock häst får för mycket energi i fodret, inte för mycket hö.
En slö häst får otillräckligt med energi i fodret, rids för hårt eller är helt enkelt lagd åt det sävligare hållet.
Och en sak till, ang slimmade hästar - lägg inte våra sjuka anorektiska ideal på dessa vackra djur. En vältränad, välmående kropp är vacker. Den behöver inte vara slimmad, men ska heller inte vara fet. Lagom är bäst.

Så, konstruktivt 2:
Du ger dina hästar 7 kg hö och 3 kg kraftfoder. Om du hade bytt kraftfodret (ca 30 MJ) mot hö, så kunde du antagligen ge ytterligare 4 kg hö och ändå få i dem mindre energi än de får idag. Däremot är det inte säkert att proteinet skulle vara tillräckligt, det beror på hur mycket protein det är i ditt hö. Analsera gärna. Byt iallafall ut minst 1 kg kraftfoder mot 1 kg hö.

Tack för ett bra svar!
Jag vägde kraftfodret idag och nu får han ca 1 kg Kraft energi och 1 kg havre. Alltså inte så mkt kraftfoder per dag för att vara en tävlingshäst. Vi har mkt högt energivärde i höet...tror det var 10 MJ/kg. Ska jag ändå ta ner på kraftfodret och höja höet? Han måste få mkt energi i maten eftersom han tävlas ganska så frekvent. Hade han inte tävlat hade han kunnat få en näve havre per mål bara men nu måste han få orken någonstans ifrån.

Råd mottages tacksamt.

Jag ska även tillägga att den här hästen mår väldigt bra. Det syns på glansen i pälsen, avföringen och att han inte har några som helst tecken till beteendestörningar.

Senast ändrad:

Men jag tänker fortsätta att brehandla dig som ett troll så länge du forstätter att presentera sådan åsikter. Om moderator sätter mot får jag väl tänka om.
PL

Tack för ett mycket vettigt inlägg.

Presentera VAD för åsikter? Bara för att du är veterinär betyder inte det att du alltid har rätt och kan allt.

Råd mottages tacksamt.

För att kunna ge bra och relevanta råd så behöver jag veta vad din häst behöver, alternativt vikt och mängd arbete och tempot på arbete/dag.
Samt analysen på ditt grovfoder.

Mitt grovfoder, hösilage, innehåller 5,5MJ och 65g smbrp/kg foder.
Med ett sådant foder så behöver man bara tillsätta selen och ge efter hull så löser det sig.
Det har 5,5g Ca och 1,9g P så kanske att där behövs litet extra fosfor också.

Mina hästar är slimmade och välmusklade bara på rätt foder och vistelse i hage.
De leker och busar så mycket att de motionerar sig själva.

Det behövs sedan ytterst litet ridning för att de skall bygga sig ordentligt för just ridning.

Du kanske skall byta grovfoder?
Det är svårt att banta hästar på ett energirikt och proteinfattigt grovfoder.

Jag ska kolla värdena imorgon. Jag har alltid fodrat hästar med ögat och de har aldrig varit för tjocka eller för smala men Göte är lite i överkant i hullet alltså. Om det försvann en 30-50 kg hade jag varit nöjd.

Liknande trådar

Foder & Strö Har börjat fundera på foderet jag ger min häst och lite så, så nu tänkte jag fråga er om vad ni tycker om hennes foderstat.. Hästen...
Svar
5
· Visningar
1 120
Senast: arabia
·
Foder & Strö "Grannen" ska ev beställa hem en pall av detta foder,och frågade om nån var intresserad av att köpa. Min pålle har varit jättesvår att...
Svar
17
· Visningar
3 047
Senast: fleur
·
H
Foder & Strö Jag vart medryttare på ett varmblod i mars i år. Han har gått på travet 4 gånger. Och vart sedan ridhäst. Tidigare ägare har tävlat...
Svar
9
· Visningar
1 455
Senast: hannanilsson
·
S
Foder & Strö Nu vänder jag mig till buke igen. Jag känner att det är ngt som inte står rätt till. Han gick på fri tillgång för i november/december...
Svar
7
· Visningar
1 698
Senast: smultronfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 31
  • Klippa hund