3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

Sv: 3,5 kg hö till 600 kg häst i med-svårt arbete

Svar ja, tuggbehovet är viktigt att tillgodogöra. Halm verkar det ju ha gott om, om man betänker vilka mängder havre det kan ge hästen varje dag.;)

nej det är inte klokt,man ska ju ge 70% grovfoder och 30% kratfoder...

Precis vad jag också tänkte. Vaddå ska?
Och vad säger att svenskarna alltid har rätt. Jag tycker personligen att 1.5 kg hö per 100 kg är att ta i i överkant. Mina hästar som väger runt 600 kf går 7 kg hö om dagen. Det räcker alldeles utmärkt. Sen har vi ju iofs lite gräs kvar i hagen som täcker tuggbehovet.

Kanske är 1,5 kg hö per 100 kg häst och dygn för mycket, men 1 kg TS per 100 kg häst och dygn är minimigivan. Så när gräset försvinner helt kommer högivan att vara för liten för att täcka hästen olika behov.

Hästar i frihet ägnar 14-18 h/dag åt att leta mat, och om man ser på hästar i hagen så går de med mulen i marken väldigt ofta.. förutsatt att det finns gräs vill säga.
I frihet går det max 3-4h mellan måltiderna, och 90% av det de äter är gräs. Det säger ju en hel del om hur hästens mag- och tarmsystem är uppbyggt. Det behöver en jämn tillförsel av grovfoder som tar lång tid att bryta ner, för att mikroorganismer och enzymer skall ha att göra. Brist på foder i mage och tarm (läs mycket kraftfoder) gör att det blir för högt Ph värde, och det kan leda till bland annat magsår.
Havre uppfyller varken kravet på långsam smältbarhet eller långa ättider.

Att kostnaden skulle ha nån betydelse för val av foder är ju att skämt att man tar upp överhuvudtaget... har man inte råd att ge hästen det den behöver ska man inte ha häst!

Hm att 70% av smrp skall komma från grovfoder har jag hört, dock inte din version. Hur menar du nu?

Skall låter lite dumt. Skulle tippa på att du menar att kraftfodergivans proteindel bör inte överstiga 30% räknat på hela intaget. Eller ngt liknande fint?

Men å andra sidan så läser jag din mening till så skriver du eg samma sak, bara det att jag vill ha in ett minst före 70%.

Senast ändrad av en moderator:

För lite ättid kan dessutom ge beteendestörningar, såsom vävning och krubbitning.

Det finns travtränare som har fri tillgång på grovfoder av god kvalitet och kompletterar med mineraler och salt. Havre ges några dagar för tävling för att tillföra lite mer explosiv energi. Och det funkar jättebra...

Självklart är kostnaden en sak jag väger in i mitt val av foder, varför skulle det vara ett skämt? Betalar du din hästs kostnader själv eller gör pappa det?
PL

Det finns travtränare som har fri tillgång på grovfoder av god kvalitet och kompletterar med mineraler och salt. Havre ges några dagar för tävling för att tillföra lite mer explosiv energi. Och det funkar jättebra...

Jag vet det.;)

De kommer fortsätta att få 7 kg hö om dagen även när gräset är borta. jag brukar skjuta till lite halm men det är så dåligt i år att det inte går att ge till någon häst.

De kommer fortsätta att få 7 kg hö om dagen även när gräset är borta. jag brukar skjuta till lite halm men det är så dåligt i år att det inte går att ge till någon häst.

Men räcker verkligen den mängden, tycker du? Jag ger mina hästar (haflinger och shettis) 3 kg hö TIDIGT på morgonen (kl 6-7 ungefär) att dela på i hagen. De får sedan 2,5 kg vid 11-tiden och ytterligare 2,5 kg vid 16-tiden (alla mängder delar de på). När de kommer in (ca 20-21) får haflingern 4 kg hö och shettisen 1 kg. Det blir 13 kg tillsammans/dygn, och jag tycker INTE att det känns som några stora mängder. De äter oftast upp det de får i hagen på någon timme. Haflingern får väl i sig 10 av 13 totala kilon, och shettisen resten uppskattningsvis.

Hur fördelar du 7 kg till dina hästar, och hur länge äter de vid varje "måltid"?

Japp...jag tycker att det räcker. Göte får 2 kg kl 7, 2 kg kl 16 och 3 kg kl 20. Bengtsson får 1 kg kl 7, 2 kg kl 16 och 4 kg kl 20. Bengtsson äter inte alltid upp sitt gö medan Göte dammsuger sin box. Nu är det ju så att Göte väldigt lätt går upp i vikt. Ibland får de lite mer hö om det krävs eller om det blir uppätet väldigt snabbt. Det finns då lite gräs i hagarna som de betar.

Göte får dessutom 15 dl havre och 17 dl Kraft energi per dag och Bengtsson får tre kg korn och ett kg havre om dagen. Båda hästarna får dessutom en hyfsad mängd betfor varje dag.

"Standardfoderstaten" i tyskland brukar vara 5kg hö och 5kg havre för en vuxen ridhäst. De står dock i de allra flesta fall på halm. De finns naturligtvis de som ger mer hö också. Sen är det oftast stora stall och höt vägs inte, vilket brukar betyda att de får lite mer än vad de egentligen ska ha.
Kan inte säga att dessa hästar på något sätt varkade må dåligt, de hade inte fler ovanor än hästarna här i sverige, trots att de vistades betydligt mindre utomhus än de flesta här hemma.
Har hört talas om ett stall där det fodrades enbart med kraftfoder och fin halm. Det fungerade tydligen bra men det var ingen man skulle ta efter om man inte hade väldigt stor erfarenhet. Har inte sett dessa hästar så kan inte uttala mig om hur de mådde.

Japp...jag tycker att det räcker. Göte får 2 kg kl 7, 2 kg kl 16 och 3 kg kl 20. Bengtsson får 1 kg kl 7, 2 kg kl 16 och 4 kg kl 20. Bengtsson äter inte alltid upp sitt gö medan Göte dammsuger sin box. Nu är det ju så att Göte väldigt lätt går upp i vikt. Ibland får de lite mer hö om det krävs eller om det blir uppätet väldigt snabbt. Det finns då lite gräs i hagarna som de betar.

Göte får dessutom 15 dl havre och 17 dl Kraft energi per dag och Bengtsson får tre kg korn och ett kg havre om dagen. Båda hästarna får dessutom en hyfsad mängd betfor varje dag.

Hur sjutton resonerar du när du ger bara 7kg hö men dessa mängder kraftfoder till dina hästar? Med Bengtsson är det väl en sak, om han nu inte ens vill äta mer än 7kg hö (vissa hästar är ju sånna) men med Göte som du säger är LÄTTFÖDD ger du 1,5liter havre och 1,7 liter Kraft ENERGI och dessutom betfor???!! Varför?? Varför inte ge 2-3kg hö till istället o skippa all kraft (eller bara en ett par nävar i krubban att blanda mineralerna i).

Han är lättfödd. Fått rådet angående havren och Kraften av en foderexpert. Göte får noll energi av hö och måste få kraftfoder. Han blir oerhört fet av hö och att inte ge något kraftfoder på en häst som tävlas vore idioti.

Hästarna i vårt stall får följande foderstat (ungefär, det skiljer sig förstås lite beroende på arbete och så):

Fri tillgång på halm
Hö två gånger om dagen, uppskattningsvis 2-3 kg per gång (alltså totalt 5-6 kg skulle jag tro)
Kraftfoder tre gånger om dagen, "standard" är en halv skopa havre och en halv skopa (den stora foderskopemodellen) pellets per gång. Jag har inte vägt men det borde hamna runt 1,5-2 kg av varje sort per dag?

Det är ridskolehästar som går 2-3 timmar om dagen. Min får för närvarande ungefär hälften av detta (av kraftfodret alltså, full ration hö!). Självklart kan man säga till om man vill ge mer eller mindre, eller ge eget foder, men det är exempel på en typisk foderstat hos oss.

Generella riktlinjer i Tyskland är ungefär (för en 600 kg sporthäst):
2,5-5 kg kraftfoder
5 kg hö
1 kg halm

Fast de flesta hästar får betydligt mer halm än så! Väldigt många har halm som strömedel och de som jag har sett som fodrar med halm ger i alla fall mer än ett kg om dagen. Oftast så mycket att hästen alltid eller nästan alltid har att tugga på.

Senast ändrad:

Han är lättfödd. Fått rådet angående havren och Kraften av en foderexpert. Göte får noll energi av hö och måste få kraftfoder. Han blir oerhört fet av hö och att inte ge något kraftfoder på en häst som tävlas vore idioti.

Energi som energi, kvittar om det kommer från grovfoder eller kraftfoder. Dock är det så att den energin som kommer från kraftfoder är inte lika lättsmält för hästen, därför finns det en rekommendation att 70 % av näringsinnehållet bör komma från grovfodret.

Ponera att en överviktig person åt ½ kg sega råttor om dagen, och vi säger att de innehåller 1500 kalorier. (Förmodligen mer i verkligheten)
Om samma person istället fick linser samt grönsaker fördelat under dagen, och i stor mängd 2-3 kg. Vilken av dessa matsedlar tror du ökar energin i individen?

Man ska ge hästen det den behöver, vet du vad din häst behöver?

Liknande trådar

Foder & Strö Har börjat fundera på foderet jag ger min häst och lite så, så nu tänkte jag fråga er om vad ni tycker om hennes foderstat.. Hästen...
Svar
5
· Visningar
1 119
Senast: arabia
·
Foder & Strö "Grannen" ska ev beställa hem en pall av detta foder,och frågade om nån var intresserad av att köpa. Min pålle har varit jättesvår att...
Svar
17
· Visningar
3 025
Senast: fleur
·
H
Foder & Strö Jag vart medryttare på ett varmblod i mars i år. Han har gått på travet 4 gånger. Och vart sedan ridhäst. Tidigare ägare har tävlat...
Svar
9
· Visningar
1 455
Senast: hannanilsson
·
S
Foder & Strö Nu vänder jag mig till buke igen. Jag känner att det är ngt som inte står rätt till. Han gick på fri tillgång för i november/december...
Svar
7
· Visningar
1 692
Senast: smultronfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka