2åring med kraftig hovbroskförbening.

Tingelingen

Trådstartare
Behöver all hjälp jag kan få nu!
Har en welsh cob kille som är 2 1/2 år gammal och är rejält halt :cry: har varit inne på klinik och fått han undersökt och röntgad.
Där hittade man att han har kraftig hovbensförsbroskning på höger fram,riktigt kraftig var den och spetsig,han har inte varit helt bra under sin Metacam-kur och veterinären tror inte det finns så mkt att göra för han heller nu i dagsläget utan det bästa vore för honom att somna in,okej om hästen varit 10år så skulle man kanske gått vidare med utredning och försökt vissa beslag osv men nu när han är så ung känns det meningslöst att fortsätta för troligtvis kommer problemen tillbaka.
Han skull dessutom bli nya tävlingshästen i hoppning men den resan är nog tyvärr över..
Vad skulle ni gjort i detta läge???

Sv: 2åring med kraftig hovbroskförbening.

Hade veterinären ansett att det var bäst att låta hästen somna in så hade jag nog gjort så tyvärr. Tråkigt med en så ung häst men jag hade personligen inte haft råd att låta den gå och skrota. Sen antar jag att hästen inte gjort speciellt mycket och ändå är såpass halt så då har jag svårt att se att den inte skulle ha ont när den bara går i hagen.

Väldigt tråkigt för dig iaf!

Kraftig hovbroskförbening och inte ens inriden?

Nej, det är nog bara att ta sig igenom och göra det bästa för hästen - låta dem somna in.

Jag hade avlivat hästen. Oavsett hur du än vrider och vänder på det kommer du inte kunna använda hästen till det du vill, den kommer bli en hagprydnad (om den ö.h.t klarar det utan att ha ont).

Tack för erat stöd det är såhär jag oxå känner,att låta hans lidande ta slut och få en andra chans på dom gröna ängarna.
Det gör ont men jag vet att det är för hans eget bästa.
Pratade med försäkringsbolaget idag o nu väntar jag bara på att veterinären skall ringa in o ge sin dom så dom kan godkänna det hela så vi får ett slut på detta,livsskadeanmälan ligger i ett brev i hallen o väntar på att få skickas in.

Tack för erat stöd det är såhär jag oxå känner,att låta hans lidande ta slut och få en andra chans på dom gröna ängarna.
Det gör ont men jag vet att det är för hans eget bästa.
Pratade med försäkringsbolaget idag o nu väntar jag bara på att veterinären skall ringa in o ge sin dom så dom kan godkänna det hela så vi får ett slut på detta,livsskadeanmälan ligger i ett brev i hallen o väntar på att få skickas in.

Tragiskt men hur i hela fridens namn kan detta ha sin historik och vad är vererinära diagnosen??

Jag har bara en gång tidigare tagit del av detta och och där ledde det till åtalsanmälan på den som va hovvårdare.

Tragiskt men hur i hela fridens namn kan detta ha sin historik och vad är vererinära diagnosen??

Jag har bara en gång tidigare tagit del av detta och och där ledde det till åtalsanmälan på den som va hovvårdare.
Fast en häst som är exteriört felaktig kan absolut få hovbroskförbening utan att det är något fel på omhändertagandet av hästen.

Det förvånar mig inte om denna hästen har väldigt korta kotor och är upprät.

Liknande trådar

J
Hästvård Jag står inför ett svårt beslut och skulle gärna vilja ha andra tankar och åsikter om detta problem. Det är så att jag har ett...
2
Svar
26
· Visningar
5 305
Senast: Breccia_
·
V
Hästvård Jag var och röntgade min häst i maj och det visade sig att han hade kraftig hovbroskförbening på ena fram. Enligt röntgenbilden skulle...
Svar
10
· Visningar
2 471
Senast: fundersam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka