25 årig häst, flytta eller avliva?

S

sussip

Håller till i det dålda här på buke men nu måste ja ha lite hjälp....

Har ett gammalt vbl sto på 25 år som jag nu måste flytta från sitt stall då vi inte kan stå kvar där....

Hur påverkas ett så pass gammal häst med flytt och att komma till en helt ny flock? (nu gått med samma häst i ca 2 år)
Hon har kronisk bronkit,hålls i schack med hösilage, ordentliga tandproblem (får åka till klinik ett par ggr om året och rensa o raspa) har haft hästen i många många år och känner henne utan och innan... promenadriden senaste åren och verkar ganska nöjd me tillvaron....

pga tänderna så har ja funderat på att ta bort henne från och till senaste året men hon är så pigg i övrigt... äter höt hyffsat bra men tugga och pillar lite gran.. Har tagit upp mina funderingar ang avlivning med vet på kliniken som behandlar henne men hon tycker att så länge ja "håller efter" tänderna så går det ju bra men att det förr eller senare blir värre... och att det är svårt att säga hur ont hästen faktiskt har om den har ont alls eftersom det sista en häst gör är att sluta äta...

Jag vill inte hålla liv i en gammal häst som borde somna in men vart ska man dra gränsen?
äldre hästar blir ofta utfrysta?
hur hade ni gjort?

Sv: 25 årig häst, flytta eller avliva?

Jag flyttade min häst som 25-åring, då hade vi stått närmare tio år i samma stall. Jag upplevde ända från början att h*n tyckte det var ok i nya flocken. Dock var h*n lite orolig då vi var i stallet (det var sommarbete då) och när vi utforskade de nya omgivningarna. Det tog några månader innan h*n fullt ut var hemma i den nya miljön men bland kompisarna verkade h*n trygg hela tiden. H*n blev definitivt inte utstött. Idag har h*n t.o.m en bästis. Jag vågade och vann med min gamling och jag tycker nog att du också kan våga. Om hälsotillståndet är dåligt skulle jag överväga avlivning men aldrig av det skälet att jag är orolig att hästen inte ska klara att byta miljö. Du känner din häst bäst och vet när det är dags. Lycka till!

Jag kan ju svara för egen räkning, och det eftersom vi har en gammal herre med liknande problem på 24 år. Skulle det komma till punkten att flytta, så då får han nog somna in i stället. Om de inte är ovanligt för se komna så kan det bli rejäla problem i en ny flock, då så pass gamla hästar sällan blir en medlem av flocken utan får stå bredvid. Det är inte bra för en häst som är van och har ett behov av flock tryggheten.

Så det är ju upp till dig att bedöma egentligen, om din dam har så pass vassa armbågar att hon kan ta sig in i en ny flock.

Vi fick hem en ny häst strax efter jul, den är lite mer än 30 år gammal.
Har bott hela ( iallfall det mesta) av sitt liv i det tidigare stallet.
Vi alla var lite oroliga över hur det skulle gå, vad skulle övriga hästar säga. De första veckorna fick hästen gå i en hage brevid de andra, nosa över stängsel m.m. En dag så släppte vi ihop och det helt utan problem, de andra accepterar denna häst som en i flocken ( vi var rädda att dom skulle tycka att det var en gammal, sjuk individ ). Idag funkar det utmärkt, den står inte högt i rang men har enligt ägaren aldrig gjort det.

Tyvärr beror nog det lite på individen, vi har en pigg gammal häst hos oss, som gärna bockar och drar ett race med de andra, frågan du får ställa dig är hur pigg och glad är din häst, kommer den klara en flytt? Det är nog bara du som har svaret på den frågan, tvekar du så är nog svaret nej.

/B

det är ju det om hon har kvar sin tuffa bitch/häx-attityd som hon haft förr och styrt och ställt i hagen, vill inte orsaka henne lidande bara för att man måste flytta.. att se henne bli utstött och stå ensam skulle verkligen kännas som ett stort misslyckande i mitt agerande, för då tog ja fel beslut :(

tänderna skulle jag fortsätta att behandla även om hon skulle stå kvar i nuvarande för jag tycker som sagt att hon fortfarande är pigg i övrigt...
Litar på att vet säger till eftersom jag frågar när det är dags att ge upp...

Skönt att höra!

eftersom ja bara sett henne tillsammans med hagkompisen senaste åren är det så svårt o veta hur hon kommer ta nytt sällskap.. eller rättare sagt, bli bemött..

jättetack för ni delar med er av era erfarenheter

jag flyttade min när han var 26! inga problem alls, han blev så glad. hade stått i samma stall i 13 år då.
det viktiga är ju att du inte flyttar till ett sämre ställe.....

men, du kan ju inte utan vidare släppa henne med en ny flock. ha henne ensam första tiden och sedan med bara en annan häst så hon kan få en bra kompis. sen kan du ev introdusera i flocken.

detta gäller alla hästar, inte bara gammla! men är givetvis extra viktig då hon inte kan försvara sig mot hästar som är starkare och snabbare.

att släppa ihop helt direkt är väl aldrig bra nej...
men det är skönt att läsa att de har funkat för flera

har som sagt ingen direkt erfarenhet av flyttande av gammal häst

sedan det här med att hitta ett BRA stall..... suck..... har gett upp flera ggr
Det blir ingen ny häst förns ja kan ha eget stall igen och bor på landet, det har ja lovat mej..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 356
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 439
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama