Seabaz

Trådstartare
Lite frågor inför det nya året! :d

Har du hunnit kolla in tävlingskalender och i så fall spikat några datum?
I så fall vill jag veta;

Vilken nivå på tävling?
Vilka klasser?
Vart och när?
Vilken klubb tävlar du för?

Själv skulle jag vilja vara med på WRU´s tävlingar i vår/sommar/höst men vet ju inte om jag har nån häst då. Pållan jag har nu är inte tävlingsbar och ska ändå tillbaka i mars/april och när min egen pålle kommer hem vet jag inte..

*tävlingssugen*
Ingen som har en häst som står och skräpar hemma i stallet som dom vill ha tävlad på lagom nivå i sommar? :angel:

Sv: 2007

Håller med om att en Skräpande häst i synnerlighet en quarter (som någon skulle vilja ha tävlad) skulle va perfekt :D fast iofs har jag ju tävlingshäst redan.. :idea: ;)
*För oss blir det väl mest Aoch B tävlingar.
*Första blir nog April open på Greva om det blir nog med ridklasser.
Sedan ska vi försöka komma iväg på Ranch Trail Cup,Arab RM,RHC,Hjo (om det nu blir, inte ute i ngn kalender än), B tävling i hemma klubben och SM är väl det jag "tänkt" att jag ska åka på. Men bestämmer mig gör jag inte riktigt än, förrens alla tävlingar är bestämmda.
*Mest ridklasser, kanske någon Timed events (om vi får råd och hästen änns fräsch). Iprincip alla ridklasser.
*Tävlar för Suncitywesternriders !
/Erik

Kommer att tävla mest på C-tävlingar i år, men även någon D-tävling (då det inte är så stort utbud av tävlingar här uppe i norr...)
Kommer att hålla mig till Trail, Western Riding, Reining och Versatile Horse.
Har några tävlingar som klubben har varje år som jag ska på, sedan får jag se vad grannklubbarna har att erbjuda
Tävlar för WINN, Westernryttarna I Nedre Norrland.

Sedan bara en liten komentar till ditt senaste inlägg... Är det inte ryttarens eget ansvar att veta hur hårt en häst kan pressas på en clinic?! Ryttaren borde ha mål i mun för att kunna säga till, men om denna inte gjorde de så kan man i alla fall inte skylla på tränaren... eller?

Har ny häst så jag vet inte hur snabbt hon kan utvecklas.
Ska iallafall anmäla mig till klubbens Pleasure klass i vår o se hur det går, jag märker på framridningen om hon klarar det o om inte har det blivit miljöträning.
Hon är efter en allround paint så vi skall väl i framtiden ställa upp på allt tills vi kommer på vad vi vill satsa på.

han hoppade upp på hästen för att visa då hon inte fick det att funka som han ville. (för hon ville inte gå på sin häst så mycket kanske?)

Det var spinna dom skulle träna på och den här hästen kunde spinna riktigt bra redan innan och han ville att den skulle spinna ännu fortare.

Efter det så ville hästen inte spinna på stället längre. Den kastade sig bara runt hit och dit med alla benen....

Den hästen var gammal och den lever inte idag och den tävlades inte så mycket i reining efter det...
Visst som ryttare/hästägare ska man väl kunna säga till men man är ju ändå där för att man tror att man kan bli hjälpt? Hjälp man har betalat för.
Det kan ta 10 år att lära en häst något och 10 sekunder att förstöra den :smirk:

Det finns ju olika metoder att lära på och hans metod funkade uppenbarligen inte på den hästen..

Vilka grenar vill du rida? :cool:

Tror egentligen inte att jag har tid (och pengar,allt är så DYRT )med någon mer häst egentligen...:angel:
Men det är väl mest för reiningens skull som jag vill ha en quarter... men kanske även kunna vara med i någon annan ridklass om pengar och vilja finns.. :idea:
Tex. Horsemanship,TRAIL,Versitale eller W riding kanske.
Tycker inte Pleasure är riktigt min grej...haha

Sedan även för att få vara med på aqha tävlingar skulle ju vara kul.
Men väldigt tveksam till dena säsong men kanske ska satsa lite hårdare nästa säsong med att förssöka hitta en häst att leasa och få tävla. Har inte råd att köpa någon nu tyvär..

Senast ändrad av en moderator:

För min del blir det nog mest A- och B-tävlingar. Har inte planerat säsongen riktigt än men jag ska nog fösöka åka på Bökeberg, Ranch Trail Cupen, High Chaparral, Hjo Ko och förhoppnigsvis SM. Tyvärr blir det inte att vi åker på aprilshowen eftersom min lillafölunge ska komma då:D
Det blir väl dom vanliga klasserna för min del som trail ,horsemanship, versitale och kanske lite reining.
Tävlar för KWK (Kronobergs Western Klubb).
:)

Bara undrade för jag har en reining/kosse märr som jag INTE har tid med och som skulle behöva ridas och komma ut på lite tävlingar, gärna boskapsklasser men reining och lite allround...

Hon är alltså inte till salu i nuläget iallafall...

Och eftersom jag funderar på att bli värmlänning så...

Tillägg, det är en quarterhäst alltså, 4 år i år

Senast ändrad:

Skulle bara vilja berätta för dig innan du sätter ditt hopp för högt till det där med leasing och tävla.
Man kan inte leasa en Quarter och tävla på Quarter shower.
Du kan låna en quarter och tävla i open klasser men då tar det fem år innan du kan ansöka om Amateurmedlemskap när det är dags för det. (allstå fem år från det att du tävlat hästen). Så om du är 14 kan du lätt göra det eftersom du är ungdom tom 19 år. Och då med gott samvete söka amateur licens som 20 åring, men skall du inte bli amateur så är det lugnt i vilket fall som helst.

Leasa en häst gör man bara för avel inom quarter cirkusen i alla fall.

Bara för din info. Och vill du ha en häst att tävla i ungdomsklasserna måste hästen ägas av dig eller din familj. Och vad gäller reining och tävla det kan du ju göra det på din Arab i reiningföreningen, där alla raser är tillåtna.:)

Monke:)

Det kan ta 10 år att lära en häst något och 10 sekunder att förstöra den :smirk:
Jag köper inte ditt resonemang där, det går inte att förstöra en häst på 10 sekunder inte ens en halv dag eller en vecka om du inte fördärvar det fysiskt, hästen är ett av de snällaste och mest förlåtande djur som finns.:love:
Viss kan hästen må dåligt av "misshandel" eller felaktigt handhavande men oftast går det att rätta till med rätt metoder och lite tålamod:idea:

För att hålla mig till ämnet också, så tänkte jag tävla en del AQHA shower i år med början på April Show .....om vi hinner bli färdiga tills dess, sen blir det väl Nationals, något i Danmark för att avslutas med Harvest.

Okej tack ! Alla regler är så komplicerade och är inte så insatt i Aqha delen än !! Blir ingen häst i år iallfall pga. tid och pengar men jättebra att veta för framtiden!

Kanske lite dumt att bli av med Amateurlicensen direkt när man ska ut efter ungdomstiden. Så om man tävlar en häst åt någon så är man "proffs" (heter det så?) ?

Trodde Leasa/låna var iprincip samma sak? :confused:

Jo, det visste jag. Men han är inte så lämpad för reining. Kan varken stoppa eller spinna specciellt bra, och tror hoppet att lära honom det inte är så stort. Men tävlar reining på wras iallaall..:bump:
Jättesnällt med informationen !!
Men som sagt i år blir det inget "lån".

Skulle bara vilja berätta för dig innan du sätter ditt hopp för högt till det där med leasing och tävla.
Man kan inte leasa en Quarter och tävla på Quarter shower.
Du kan låna en quarter och tävla i open klasser men då tar det fem år innan du kan ansöka om Amateurmedlemskap när det är dags för det. (allstå fem år från det att du tävlat hästen). Så om du är 14 kan du lätt göra det eftersom du är ungdom tom 19 år. Och då med gott samvete söka amateur licens som 20 åring, men skall du inte bli amateur så är det lugnt i vilket fall som helst.

Leasa en häst gör man bara för avel inom quarter cirkusen i alla fall.

Bara för din info. Och vill du ha en häst att tävla i ungdomsklasserna måste hästen ägas av dig eller din familj. Och vad gäller reining och tävla det kan du ju göra det på din Arab i reiningföreningen, där alla raser är tillåtna.:)

Leasing och lån är inte samma sak.
Om en amatör leasar en häst och leasingen inte gäller avel så får han eller hon tävla hästen i ungdomsklasser eller amatörklasser.

AQHA rule 402 (d) sidan 91.

Finns ju flera exempel på det, eller har jag fel?

Du har fel, dessvärre.
Jag pratar om leasing precis som Erik skriver och NEJ, det går inte att göra det och tävla i Amateur eller ungdomskasser. En leasad häst är bara leasad för avel.

Det finns exempel på leasade hästar i Svensk quarter cirkus liksom i Norsk ja, men det är bara för att man inte visste då, nu vet man och dessa ekipage är diskvalificerade i resultaten. Det händer ingen för någon så det är inte straffbart men det är heller inte regelmässigt ok.

Om du tävlar häst för någon anna behöver man inte nödvändigtvis vara "proffs" men man är inte amateur, det är en viss skillnad, och det handlar om ett val man gör som ryttare.:idea: Ett proffs tar betalt för tjänster han eller hon utför antingen direkt (pengar) eller indirekt i form av gentjänster, saker osv.

Låna en häst är inte bättre än att leasa, skillnaden är att om du lånar en häst kan man förutsätta att man inte skrivit på dokument i alla fall inga som är dokumenterade i rasföreningen. Men om du leasar en häst är det registrerat i rasföreningen. Detta är för att man skall kunna stå som uppfödare till avkomman och också ägare vid försäljning av densamma.

Det som måste ske för att kunna tävla amateur och ungdomsklasser är att hästen är skriven på dig i det här fallet eller någon av dina närmaste enligt regelboken (och det är ett helt gäng ;) ).

Jag förstår, det är ju roligare att tävla reining om det går bra, speciellt de rörelser som bedöms:rofl:

Vilken nivå på tävling?

Y och D

Vilka klasser?
Min valack: Riding, Pleasure (fast han HATAR det.. han vill ju springa ikapp!), Horsemanship, Trail, Ranch Trail, Reining
stoet: Riding, pleasure och horsemanship
Lånepållen: Trail, Ranch trail, pleasure, riding, versitale, reining.
Vart och när?
så ofta som möjligt :)
Winn

Vilken nivå på tävling?

Y och D

Vilka klasser?
Min valack: Riding, Pleasure (fast han HATAR det.. han vill ju springa ikapp!), Horsemanship, Trail, Ranch Trail, Reining
stoet: Riding, pleasure och horsemanship
Lånepållen: Trail, Ranch trail, pleasure, riding, versitale, reining.
Vart och när?
så ofta som möjligt :)
Winn

Har bara sett dig ute med en häst, vilka är de andra två? *nyfiken* :d

Jag har ett sto som jag köpte för ca ett år sedan, halvblod på nästan 175cm, flugskimmel. ganska hetsig av sig, vi red tidigare dressyr men hon verkar inte hålla för ökningar osv då hon har en skada i ena frambenet. så just nu håller vi på å öva western, lite lugnare klasser osv tror jag hon klarar (hade skadan innan jag köpte henne). någon trailhäst tror jag inte att hon blir då hon har ett väldigt hummör och att skritta över några bommar efter att ha först gjort halt över dem? nej det går minsann inte så då ställer hon sig på bakbenen... panik får man om man råkar slå i någon av bommarna :eek: Dressyrhästfjåsfasoner i all ära!

Den andra hästen har du säkert träffat på förut, dock har han tidigare bara tävlat nere i STHLM för ca 15år sedan.. han står på Timrå HSF och ägs av Alf Andersson. Wille Jack Sprat, 18år brun Quarter med bläs. han har mest bara skrittats senaste året och jag har nyss börjat rida på han. Tjurig som bara den men efter ett tag släpper det å han är jättesnäll (han är van att få som han vill genom att vara tjurig och skrämmas). han har tidigare varit mkt halt då han red "engelskt".. Han är ingen skönhet, svankryggig och lite ruffsig päls, men smart är han. aldeles för smart ibland tycker jag :D
har ingen bild på han på datorn men kan MMS:a om du vill :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 659
Senast: Mabuse
·
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
17 319
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Tänkte om jag skulle försöka sammanfatta året som gått lite. På det "privata planet" har jag verkligen inte mycket att säga... Jag har...
Svar
1
· Visningar
605
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka