2004:0r Nån?

Pinkilly

Trådstartare
Hejsan! Håller på och köper min första unghäst! Huuuuuur spännande som helst, vill bara att hon ska komma hem nu, nu, nu! Hon är två år och korsning mellan varmblod, fullblod och halvblod. Hon är en jätte söt tjej som är välhanterad så det känns toppen som grund. Ska arbeta vidare med henne lite i sommar för hon har precis fått vila i tre månader men jag tänker bara hålla på med hantering även fast hon är sadelvan redan. Sen i höst tänker jag börja om med sadel och sen sitta på henne för jag vill vara säker på att hon får tid på sig och att vi "arbetar ihop oss som team" med hanteringen.

Finns det fler där ute som har eller ska köpa två åringar! Kan ni inte berätta om era! Jätte kul att höra!
 
Sv: 2004:0r Nån?

Vi har en två-årig unghingst e: De la gardie ue: Eigthy Eight keys.
Han växer så det knakar och börjar få hingstkaraktär. :) Men förmodligen ska vi kastrera honom efter rådbedömningen i höst. vi har nämligen ston här hemma...! Han tömkörs mkt i skogen och longeras lite i rundpaddocken i både trav och gallop! stolt*. Håller även på att sadelvänja honom och i höst är det tänkt att sitta upp på han. Vi satsar på att ta allt i lungt tempo.
Just nu njuter han med att gå tsm med andra unghästar i en stor härlg hage!
 
Sv: 2004:0r Nån?

Jag har en tvååring e. Highlight ue. Caliban xx. Har haft honom i en månad nu, han är jättego, hur snäll som helst. Jag har inte gjort så mycket. Vi har varit ute och gått en gång och sedan pysslar jag bara med honom.
Idag har jag stått och slängt en westen-padd över ryggen på honom och stått på halmbal medan jag ryktade honom, hängt lite med mer tyngd.
Jag ska bara pyssla lite i sommar och se hur han reagerar på olika saker, till hösten börjar mer regelbundet jobb.

Lycka till med din lille :)
 
Sv: 2004:0r Nån?

Har en tvåårig liten tjej i stallet. UNderbar tös som förmodligen är varmblodstravare. Är lätthanterlig som få även om det är lite egen vilja. Vi har nog bara ett problem och det är att lyfta bakbenen.

sadelvan och tränsvan är hon och just nu ska vi försöka med lite tömkörning. Har hängt lite på henne och det struntar hon fullständigt i så hon verkar bli lättsam att rida in.

Hon ska få semester nu några månader och sedan kör vi igång på allvar i höst.
 
Sv: 2004:0r Nån?

Verona skrev:
Hejsan! Håller på och köper min första unghäst! Huuuuuur spännande som helst, vill bara att hon ska komma hem nu, nu, nu! Hon är två år och korsning mellan varmblod, fullblod och halvblod. Hon är en jätte söt tjej som är välhanterad så det känns toppen som grund. Ska arbeta vidare med henne lite i sommar för hon har precis fått vila i tre månader men jag tänker bara hålla på med hantering även fast hon är sadelvan redan. Sen i höst tänker jag börja om med sadel och sen sitta på henne för jag vill vara säker på att hon får tid på sig och att vi "arbetar ihop oss som team" med hanteringen.

Finns det fler där ute som har eller ska köpa två åringar! Kan ni inte berätta om era! Jätte kul att höra!


Är det verkligen bra att rida en häst som inte ens växt klart än? De flesta hästar är inte färdigväxta förrän vid tre års ålder, jag skulle aldrig sitta på en tvååring..!?
 
Sv: 2004:0r Nån?

zillax89 skrev:
Är det verkligen bra att rida en häst som inte ens växt klart än? De flesta hästar är inte färdigväxta förrän vid tre års ålder, jag skulle aldrig sitta på en tvååring..!?

Jag kommer börja sitta på henne i höst då hon snart är tre år. De flesta inridare, de som skrivit böcker iallafall brukar sitta på dem hösten mot tre år och sedan börja rida när den är tre år och det går jag efter.
 
Sv: 2004:0r Nån?

Jag har en -04.
Shetlands hingst. Inte så mycket att komma med.. :angel: Men han är go på sitt sätt. Nästa år är han ju 3 och då är det dax att skaffa hingstlicens. Vi har redan några kunder.
Han är van vid träns och är snäll i alla lägen.
 
Sv: 2004:0r Nån?

Har ett shiresto på två år. Gått många långa promenader,tömkört lite, haft sele o dragit draglinor. Har suttit på henne o ch även "ridit" i skogen, typ 200 meter i skritt. Nu i sommar ska hon köras in, och nästa vår blir det väl inridning..Hon är född sent, så vi ligger efter. Visst är det underbart med unghästar? Få utbilda dem precis som man själv vill..
 
Sv: 2004:0r Nån?

Jag har en kille hemma som jag har fött upp :D .

Han är nu mera van vid att gå som hand häst, tömkörs medans han drar ett däck och även körd 6 gånger och han är bara så underba.
Under hösten kommer han att sittas på i alla tre gångareter för att sedan få en lång villa så.

Kram och lycka till med era unghästar.
 
Sv: 2004:0r Nån?

Jag har en två-åring! Han hanteras dagligen (inte nu när han är på hingstbetet förstås - nåja, han kollas runt om och pillas på...) genom att han leds till och från stallet, står uppbunden och blir borstad och ompysslad, jag kratsar så klart hovarna minst en gång om dagen, han har fått ha täcke på sig ett par gånger (innan ni flyger i taket över detta så har det bara varit för att vänja sig vid just täcke - han går otäckad året runt annars), han har haft tömkörningsgjorden på sig ett antal gånger, benskydd, träns, kapson men inte sadel.

Vi har åkt transport många gånger och vi brukar ta med ponnyn så rider dottern honom medan jag leder runt min lille på krokiga skogsstigar.

Vi har löshoppat ett par gånger och använt bommar i lite markarbete. Han är longerad ett par gånger och lite tömkörd. Dottern har hänt på honom ca 10 s vid ett tillfälle. Det gick helt problemfritt - han var bara nyfiken på vad det var för något på ryggen.

Nu går han som sagt med polarna på bete, men när han tas in till hösten börjar den lite hårdare skolan med tömkörning, sadelinvänjning + att jag ska hänga lite på honom.

Nu är han ju mycket hanterad och van vid allt möjligt, men jag skulle vilja trycka på vikten av att:
*pilla överallt - ÄVEN på insidan av låren och på snoppen. För att inte tala om öronen.
*se till att hästen kan ha förtroende för dig - var konsekvent.
*miljöträna så ofta och mycket som möjligt.
*ledträna!


;) Krocket
 
Sv: 2004:0r Nån?

Jag har en arabhingst född januari 05, alltså ett o halvt, fyller två om ett halvår. Han kan allt, det är bara att sätta sig o rida när man vill.

Jag ser inget fel i att bara sitta på sin tvååring, om man använder sunt förnuft och det inte är klart olämpligt. Min åring är sutten på ett par gånger av mig själv i hagen, inte ens en halv minut per gång eller liknande. När han är två/till våren skall jag börja "rida" lite mer på honom, typ skritta 5-10 minuter någon dag i veckan.

Han går och har alltid gått på lösdrift, har en fantastisk balans och OK muskelmassa för sin ålder och jag kan utan svårighet klättra upp på honom i hagen från marken utan att hans balans störs ett dugg, han står stadigt som en klippa.
 
Sv: 2004:0r Nån?

Nu har min pärla kommit hem!! :love:

Klev ur lastbilen som inte ens var avstängd och bara kikade! Gick in i stallet hur coool som helst men var lite disträ så hon gick in i lite väggar..:rofl: tittade på väggen som typ.. jaha, där var det en vägg ok. Har nu gått i hagen och blivit pysslad med bara och hon är så go, kommer fram i hagen och lugn som en filbunke när man tar in henne ensam i stallet...

Jag är bara helt enkelt så här:
:love: :banana: :banana: :bump: :banana: :banana: :love:
 
Sv: 2004:0r Nån?

Verona skrev:
Jag kommer börja sitta på henne i höst då hon snart är tre år. De flesta inridare, de som skrivit böcker iallafall brukar sitta på dem hösten mot tre år och sedan börja rida när den är tre år och det går jag efter.


Ja det viktiga är att inte "rida" på riktigt, utan att då och då sitta och lära hästen att så går det till. Numera vet nog de flesta att hästen mår bra av lite mer beslastning som unga, se på fullblod och travare. Fullbloden rids in vid 1½, de tävlas vid 2 år. Det är starka och hållbara hästar de flesta av dem. Ingen av mina har visat minste men av detta.
De rids dock inte hårt vid 1½ utan bara sitts på, dvs små lättviktiga människor:D

Vi började sitta på våra vid cirka 2, bara sitta, barnen som var minst fick sitta:angel: Vi ledde omkring dem lite, någon gång varje-varannan vecka. I övrigt lite tömkörning och handhäst på promenader, annan social träning osv.

Jag tror som sagt att numera säger man att det är bra med viss belastning när hästen växer, dock med sunt förnuft.
 
Sv: 2004:0r Nån?

knapplån.
Jag har två 2 åringar.
en e.cardento-rastell-honeymoor och en connemara.
har precis varit upp på båda o skrittat och travatlite i lina.
Nu ska de löshoppas och gå i skogen och tömköras under sommaren här och åka transport.
vi har de mesta hemma så man blir lite bekväm o tar sej inte tid o åka nånstans... *skärpning*
 
Sv: 2004:0r Nån?

Nu har jag haft min snutta i tre veckor. Jag har hunnit prova longera henne två gånger. Det som är lite roligt tycker jag är att (undrar om ni också tänkt på nått sånt) hon är som en annan häst här hos mig. Hon är lika lugn och snäll men hon är lite som att allt är första gången för henne även fast jag vet att hon har varit longerad och tömkörd, till och med haft sadel på sig. Jag undrar om det är för att det är en ny som gör allt så att det känns nytt eller om det är det att jag är så försiktigt så att hon tror att det är någonting nytt :-) Eller nått annat??

När jag ska longera henne så har hon svårt att förstå att hon ska gå på en volt runt mig och allt runt om är så spännande att titta på så hon orkar nästan inte skritta på men sen så kan hon dra ner huvudet, snurra runt det lite och börja bocka. Sen när hon har bockat klart så är hon hur lugn som helst så det är inte så att hon hetsar upp sig. Det känns som att det är en blandning av att hon inte fattar vad fasen jag vill och att hon vill busa lite.

Men som sagt jag har ju bara longerat henne två gånger än så det kommer väl.

Jag skulle låta henne lösgaloppera häromdagen och då busade hon också. Men hur lugn som helst. När jag drev på henne så började hon bocka och sne vid kortsidan av banan stannade hon och tittade hur lugn som helst så fick jag driva på henne igen och hon bockade, stannade efter en liten bit och tittade hur lugn som helst. Hon ser så rolig ut för det är alltså värsta rodeobockarna hon gör med huvudet rakt ner i backen och välvd rygg och sen stannar hon och är som en liten ängel... :-)

Vad tror ni hon menar? :-)
 
Sv: 2004:0r Nån?

har en 2-åring e. Don primero ue. Rohdiamant som vi har suttit på!
 
Sv: 2004:0r Nån?

*knapplån*
Lite uppdateringar från mig och Helge då;
Har provat att lägga på sadel, men han blir helt paralyserad och bara bockar och bockar. Likadant med longergjord. Så vi fortsätter att longera ett tag till + promenader så småningom. Sedan kommer jag nog att skicka iväg han på inridning i februari. Så han får gå hemma och växa fram till dess.

Hur gör ni förresten med era unghästar i vinter. Täcke på? Själv tänker jag lägga på fodrat regntäcke eftersom här blir så himla ruggigt och blött på vintern.
 
Sv: 2004:0r Nån?

Numera går min tjej att tömköra utan några problem, är så duktig så! Jättekul är det! Jag ska förmodligen klippa min lite snart, så blir det dåligt väder har hon ett ofodrat regntäcke att få på sig. hon är så grymt varm i sig själv, så jag tror inte hon behöver nåt varmare.

Unghästar som bockar är väl rätt naturligt.. Bara de ser glada ut så skulle jag ta det som rena glädjeyttringar.
 
Sv: 2004:0r Nån?

Sååå duktig min kille var igår. Jag gjorde ett nytt försök med longeringsgjord (har ju berättat att han bockar så) och visst bockade han denna gången också, men jag smackade på han och hade verkligen bestämmt mig för att det skulle gå.
javisst, efter 5 minuter så gick han som en klocka :) !!!!
Så nu har vi kommit över en tröskel till.

lite creds till mig själv :o :) och min duktiga häst
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 595
Senast: Freazer
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 621
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 795
Senast: Hermelin
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 266

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp