20 åring utan bra ryggmuskler

Z

zillax89

Hej! Jag har en 20 åring och undrar hur jag ska få han att lägga på sig över ryggen, han e väldigt tunn längs ryggraden och korset, blir dom bara så när de blir äldre eller finns det något jag kan göra för att få honom rundare?
Han rids varje dag och är stark och han får bra foderstat, men kanske inte tillräckligt bra?
han har en gammal skada i ena bakbenet så klättring tror jag inte är det allra bästa för honom, men cavaletti och hoppning och sånt tycker han e kul och det går ju bra. Men ja...jag vet inte riktigt hur jag ska göra, gillar inte riktigt att han e så tunn över ryggen.

Sv: 20 åring utan bra ryggmuskler

Balanserad foderstat, grundat på ett bra grovfoder. Om inte höet räcker till i analysvärdena, lägg på lucern i första hand, sen går det även att "dryga ut" med vetekli eller soja.

Långa skrittpromenader (ett par timmar), varvat med dressyrarbete, blandat arbete med mkt övergångar, serpentiner, böjda spår och skolor. Det är vad som i alla fall "byggt upp" min gamla dams rygg o rumpa.

Men grunden är en RIKTIGT bra foderstat.

Min häst är fruktansvärt tunn över ryggen efter skador. Nu gör jag allt för att han ska bli rund och fin. .

Han har uträknad foderstat med väldigt bra grovfoder som grund. Jag rider tre dagar i veckan med en utpassad bomlös sadel, så han ska kunna bredda sig så mycket det bara går. Två dagar i veckan tömkör jag honom. Han får gå i en lång och låg form . . Jag varierar underlag och arbete så mycket jag kan.
Sen ska jag ta det sakta och försiktigt och låta det ta TID.

Sen var vi se vad det ger för resultat, men jag gissar på ett bra :)

Det första du bör kolla upp är om sadel passar!!!
Om den inte gör det kan du rida och träna hur mycket som helst utan att några muskler kommer att sätta sig vid sadelläget:cry:.
Lycka TIll!:banana::banana:

Säger som de andra, kolla över foderstaten (proteinet) en gång till och kolla att all utrustning passar nu när han är tunnare än vanligt. Min bruttas ena sadel passar inte alls när hon är tunn (vilket inträffar med jämna mellanrum, svårfött fullblod...) och som Draksus skrev så blir det ju inte bra om man fortsätter träna med en opassande sadel.

Kan han verkligen hoppa och gå cavaletti men inte klättra, förresten?

En del hästar blir svårare att hålla hullet, eller rättare sagt musklerna, på ju äldre de blir. De får svårare att tillgodogöra sig proteinet. Hur länge sen är det som du kollade tänderna sist? Med åldern får de ju också sämre tänder. Och är det länge sedan de kollades sist så kan de ju behöva raspas.

Men mer protein behövs säkerligen i foderstaten (har du analyserat grovfodret?). Vad ger du för kraftfoder? Krafft grov 125 är det som fungerar bäst på min svårfödda äldre valack (soja fungerar nästbäst och lucern tyvärr sämst). Om det är så att du ger helhavre så skulle jag prova att byta ut det mot krosshavre. Det brukar de ha lättare för att tillgodogöra sig. Om han även är lite tunn i övrigt så kan det vara bra att lägga till olja.

Men som sagt, kolla tänder, öka på proteinet i foderstaten (krafft grov eller soja/lucern/linfrö el dyl) och variera ridningen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
11 072
Senast: Oknytt
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 906
Senast: QueenLilith
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 386
Senast: Ullmerkott
·
Tävling Hej! Mitt namn är Astrid Tillback. Jag är en tretton, snart 14-årig hästtjej. Jag har stora ambitioner och vill inget hellre än att...
2
Svar
23
· Visningar
3 151
Senast: Astrid1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II