2 veckor kvar till fölning!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nog har jag varit med om hundratals fölningar men jag har aldrig varit med om eller hört talas om att stona fyller och tömmer juvret, är det inte att svullnaden går ur när dom rör sig.

Jo, visst är det så och inte handlar det om att "tömma juvret" från mjölk.Det här med att storleken på juvret ökar och minskar är ju varken konstigt eller farligt och det var inte riktigt det frågan handlade om.

Funderingen från min sida var nog mer att jag ville ha ren fakta om själva proceduren/förloppet ........jag har sett många juver i mina dagar men aldrig funderat på vad som egenltigen händer där inne. Vad jag är ute efter är alltså ren fakta och inte bara att juvret förbereder sig inför fölningen.

Min toeri är väl att det är vätska som försvinner ut i vävnaden, men det är ju inte fakta utan enbart en gissning :idea:
(nyfiken)

Jaa, inte är det väl någon vätska i juvret som gör det så spänt, utan en ren svullnad, jämför med mig själv och de flesta mammor. Innan mjölken "rinner" till så är mjölkkörtlarna så svullna och det gör :devil: ont. När så äntligen hormonerna signalerat födande så släpper det, puh!!
Mitt sto har en månad kvar och börjar bli rejält spänd och varm, spännande....
Lycka till!!
Hälsningar Nina

Tack för svar! Min hästs juver har "försvunnit" utan att hon rört sig faktiskt. Det var därför jag undrade. Det blir lite sladdrigt efter att hon varit ute och rört på sig men vad som oäven hänt är att juvret helt enkelt minskat i stl. Samma spänning fast mindre juverstl helt enkelt, och det utan att hon varit ute och vandrat eller sprungit. Säkert inget konstigt, bara lite halvtrist att gång på gång tro att NU fyller hon nog på inför fölningen varpå hon efter flera dagars "påfyllning" plötsligt har ett betydligt mindre juver. :smirk:

Ett litet råd är att ta en promenad på ett par kilometer med stoet varje dag, och när stoet har juvret kvar efter promenaden börjar det närma sig

fniss, så dumt av mig....det är klart att det är mjölkkörtlarna och hormonerna :o

Snart så....
foal320.gif

Fast mina två ston är bara 180 dgr på väg... 'sommar, sommar, :love:'

Här är fostrets olika utvecklingsstadier (fast de ligger i verkligheten ihopkrupna) : EMBRYO-->FOAL =fina tecknade bilder, men kul att se dem :)

Jättefina bilder! Jag har ju en schäfer hemma så nu kan jag föreställa mig hur stort fölet är i magen :D

Så länge det inte kommer ut en schäfer vid fölningen så är jag glad! Det räcker med EN livlig schäfertik hemma (17 mån)!!! :rofl:

Stoet hade nog inte brytt sig...hon gillar hundar och har hjälpt till att uppfostra vår schäfer, hehe. :D ;)

Mina ston's foster är i storleken lite större än en beagle ( :cool:).. nu måste jag be trådskrivaren såååå hemskt mycket om ursäkt för 'urspårningen', men det blev lite kul.. :D, förlåt!!!

Hmm, beagle? Snart har vi en hel flock här inne! Kanske ska starta kennel istället? :angel:

Vi får nog sluta fördärva andras trådar snart...så vi inte blir portade. :o

Är det inte getter så är det visst hundar... :D

Nej då!! Vakade natten mellan måndag och tisdag, "bara förverkar". Har sedan betett sig precis som vanligt och sett exakt lika dan ut, inte minsta förändring alltså. Ska börja vaka varje natt nu iallafall. Det har varit rejält kallt och blåsigt här de sista dagarna och mitt sto har frusit för första gången den här vintern, kanske oxå påverkar?! Våren ska tydligen vara på väg nu iallafall även om det går väldigt trögt. Tilläggas bör att jag bor i de södra delarna av landet :)
Jag fick för mig förra året att hon kommer att föla den 23:e mars och har sagt det halvt på skoj till ett par vänner. Jag kanske får rätt! Isåfall får jag tänka över en kommamde karriär som sierska, ha, ha...

Sv: 2 veckor kvar till fölning!

väntar på fölis...
i går hade magic 2 vit aktiga droppar på spenarna. inte snö vita utan som mjölk utspätt med lite vatten...hon har släppt i bäcken, och är slapp.
i förr går låg hon inte ner under natten, men i går låg hon ner.först lugnt, men sen började hon sparka med bak benen som tusan. sen reste hon sig upp igen var lugn och åt.. vad tror ni kommer det något fölis snart?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa... 2
Svar
28
· Visningar
2 899
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 521
Senast: Blyger
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 677
Senast: super
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 952

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka