2 veckor kvar till fölning!

Status
Stängd för vidare inlägg.

lisahjelmgren

Trådstartare
När tycker ni jag ska börja fölvaka?? Mitt sto har bara 2 veckor kvar till utsatt datum (förstföderska). Hon började tidigt med att släppa på bäcken banden och fylla på juvret, över en månad sedan. Som det ser ut nu så har hon fyllt på juvret under de senaste dagarna såpass att juvret inte längre känns sladdrigt utan blivit mer styvt och tungt. Spenarna har dock samma stl fortfarande, de brukar väl se lite större ut innan fölning närmar sig? Bäckenbanden släpper lite mer för varje dag men tror nog de kan släppa ännu lite mer...
När kan jag börja kolla mjölken? När låter det som att jag bör börja min vaka? :confused:

Vad kul! :) Längtar tills min ska föla men det är inte dags förrän i maj. Håll koll på juvret och mjölka ur lite (om det går) och kolla färgen på mjölken. Låter som det inte är så långt kvar...

Jag vet att jag ska ha koll på mjölken, vad jag undrar är hur juvret ska se ut innan jag kan räkna med att kunna mjölka ur lite grand. Tror inte det går riktigt ännu men det kan vara bristfällig teknik som är orsak till det hela...

När spenarna blir fyllda med mjölk ända ut så är det nära, (dom blir spända).Du ska egenrligen inte behöva mjölka ut något (kan försämra råmjölken, plus att då får du inga vaxproppar) håll bara koll på bäckenband, juver, vulvan och tempa gärna stoet morgon och kväll när tempen går ner ½-1 grad så kommer nog fölet. Men det funkar inte på alla ston men testa.
Hoppas allt går bra!!! :)

Glömde en sak!
Har du sett om fölet vänt sig i magen än? Det gör den ca en vecka innan fölning. (Magen flyttas bakåt) :smirk:

Kolla också juvret morgon o kväll. Många gånger är det hårt på morgonen men sen de har varitute och rört på sig en dag i hagen så är det mjkare på kvällen.

Tack för svar! Anledningen till varför jag vill mjölka ur lite grand är att jag tänkt anv mig utav ett s.k. kalktest. Ska vara det säkraste sättet att säkerställa fölning (eller rättare sagt se när det inte är dags) om man inte känner till stoets egna fölningstecken. Arbetat utomlands på stort dressyr och avelsstall, där anv man sig utav ett s.k. Water hardness test vilket bygger på liknande teori. Deras veterinärer skrev ut dessa test med anledning av testets säkerhet. Det kan ju hända att mitt sto hör till de mammor som inte fyller juvret långt i förväg och inte får vaxproppar...

Glömde svara på det där att magen ändrar form! Hennes mage ändrade form för en hel månad sedan, i samband med förvärkar. Den liksom trillade ner något. Hört att den sedan ändrar form något dygn/timmar innan fölning för att placera sig i utdrivningsläge. Inte hört något om 1 vecka, kan det vara aktuellt i vårt fall trots allt?? :confused:

:confused:Det jag hört är att fölet vänder sig till utdrivningsläge inför fölning ca en vecka innan fölning.
Och då flyttas tyngden bakåt.

På min förra året vände den sig 1 ½ vecka innan, stoet fick lite kolik symptom i samband med det.

Lycka till!!!

Hej igen! Faktum är att i kväll hade magen trillat ner ytterligare! Jag blev lite full i skratt eftersom jag precis präntat ner frågan om magen. Så om en vecka då kanske. Gud vad det här är läskigt spännande!! :d

:rofl:........visst är det spännande!!!

Att du tar hand om din häst på bästa sätt har vi förstått, men glöm inte att vila, äta och ta hand om dig själv också så att du inte är ett "vrak" när allt sätter igång :D
Jag tippar på att hon går över tiden 10 dagar :p........vi kanske skulle ha en liten vadslagning här på forumet (med äran som pris förstås.....) :idea:

Håller alla tummar och väntar med spänning på fölningsrapporten :)

Eftersom hon är förstföderska och med så tidiga 'förtecken', så skulle jag börjat vaka redan ;)

Stort Lycka till!!!

........vi kanske skulle ha en liten vadslagning här på forumet (med äran som pris förstås.....) :idea:

Håller alla tummar och väntar med spänning på fölningsrapporten :)

[/quote]

Hej! Jag har faktiskt inte börjat vaka ännu och det har gått flera dagar sedan jag lade in den här tråden. Det trodde du inte va´? Skulle gissa på en liten fölis nästa vecka, vi får väl se... Hon kaske kniper bara för att retas med mig... :smirk:

Hon kaske kniper bara för att retas med mig...

:rofl: Jaaa det gör hon....vilket datum har du satt som beräknat földatum ?........bara så att jag vet när jag ska börja räkna mina 10 dagar :p Är du laddad nu ?

Hej du!

Vad snurrigt det har blivit med alla hingstfrågor...

Jag har slutata att stressa upp mig, tro det eller ej, hon har fyllt sitt juver tre ggr (lite mer för varje gång) och tömt det tre ggr. Suck! Hennes bäckenband är rejäli slappa nu, och juvret har börjat fyllas för en fjärde gång men det kan ju ändras igen... :crazy: Allt för att hålla mig på sträckbänken. Hon är satt att föla den 14 mars så det är ju inget konstigt att hon inte fölat ännu, men jag tänker lägga på minnet att hon visar tecken LÄNGE ifall jag betäcker henne igen i framtiden. :)
Jag fick för mig i höstas att hon kommer att föla den 23 mars (intuitionen...) så du får kanske rätt! Fast jag tänker nog börja vaka nästa helg så jag inte missar ngt!

........låter klokt att börja vaka redan nu (även om jag håller fast vid mina 10 dagar över ;))........som sagt, rätt som det är sätter fölningen igång och det är först då man vet vilka tecken som verkligen var de "riktiga" för just ditt sto.......ett av våra fölston visar inga större tecken alls och har hittils fölat 10-14 dagar för tidigt varje gång ...........stressade jag dig nu :d :p:angel: ???

Funderar på det här med att hon tömmer sitt juver... Vad beror det på egentligen? Det kan ju knappast vara mjölk som kommer och går, borde vara vätska eller?
Funderar på att börja vaka imorgon ev. för när jag var där idag hade juvret fyllts på lite mer...igen. Tempar henne varje e.m./kväll och hon ligger m. 37.6 och 38 grader, så även idag. :) Någon mjölk kan jag nog inte få ut ännu.

Funderar på det här med att hon tömmer sitt juver... Vad beror det på egentligen? Det kan ju knappast vara mjölk som kommer och går, borde vara vätska eller?

Knepig fråga .....men intressant.......jag har aldrig funderat så långt utan bara konstaterat ett det är så.
Detta måste vi tar reda på :idea:

ang. att fylla och tömma juver

jag har ännu inte varit med om en häst-dräktighet, men getter och katter kan "absorbera" mjölk som inte behövs.
Det är inte farligt sålänge inte juvret blir sprängfyllt, för då kan det bli en juverinflammation om man inte lättar på trycket. *skrämmas*

Men åter till ämnet så kanske de gör så för att så att säga "träna upp" sina mjölkkörtlar? Det kanske är ett sätt att testköra dem för att kolla så att allt är redo innan fölisen kommer?

Det är varken farligt eller konstigt, men det är helt säkert mjölk eller en mjölkliknande vätska.

PS. Vissa getter gör precis likadant, särskilt om de har gigantiska magar och känner att alla väntar på att just DE ska killa :smirk:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 853
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 488
Senast: Blyger
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 660
Senast: super
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 823

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka