2 skäckhingstar ska visas!

C

crazy

Kollar man på ASVHs sida så finns det två hingstar som ska visas som är skäckar.Vad säger ni om detta? :confused:

Hur skulle ni ta emot en sådan hingst om den nu gick igenom?...om nu provets siffror hamnar på medium-nivå.Skulle ni frestas att använda en sådan hingst enbart för färgens skull eller skulle ni ställa lika stora krav som på vilken annan enfärgat hingst som helst? :confused:

För mej är svaret givet...individen går före färgen ;)...men jag har ju fördelen att ha halvblodsston som är skäckar...så jag behöver liksom inte tråna så efter en udda färg för egen del..men hur tänker ni andra? :confused:

hade det gått igenom en skäckhingst som tex Samber, hade jag glatt använt honom!

.... - Men ser till individen. Fick ett skimmelföl i år, trots att jag inte är glad i färgen. Men individen blev som jag hade tänkt!

mvh

Tilltalar hingsten mig och beroende på stam och naturligtvis resultat, så skulle jag kunna tänka mig att betäcka med en skäckhingst, men finns det andra som jag tycker bättre om så tar jag en av dem.

men det vore väl bra om det gick igenom en skäckhingst så "färgfolk" hade att alternativ till att buskavla med ickegodkända godkända, eftersom färgen går före allt för vissa.

:) Men halllllå, du glömde ju att tala om det roliga med den ena av dessa hingstar.

Förlåt, kunde inte låta bli :angel:

Är den andra Ace of Hearts? Lite småtrist (om man nu kan säga så) att de bara är 3 år. Det krävs mycket för att de ska bli godkända redan som 3 åringar. Hoppas verkligen hon inte tappar sugen om de inte går igenom i år, utan kommer igen nästa år.

Ja du menar att den ena är bror till mitt ena sto Anastazia eller "Zanna" som hon kallas till vardags?

Jodå de är helsyskon e:As de Thurin-Anart-Roman Way xx... är stammen på dem bägge två.

Jodå denna hingstägaren lär nog satsa vidare...men jag tror knappast någon utav dem går igenom.

För att få igenom en skäckhingst...ja då ska den nog både röra sej som Don Schufro och hoppa som Baloubet...samt ha 10 10 10 exteriört.

Jag tror att i detta fall så fäller de nog hellre än friar...är hästen värd tex en 7:a på benen så lär de sätta en 6:a...allt för att hamna snäppet under oavsett.

Jag skulle aldrig använda en skäckhingst, hur bra stammen än var!!!
Har nog en alltför konservativ syn på min dressyr avel likaså ridponnyavel.
Men mina goda vänner är tokiga i skäckar och vill mer än gärna ha skäck. Jag ser ingen anledning till varför man inte skulle godkänna en skäckhingst, skulle vara bra dom som vill ha en skäck! :cool:

Jag är inte heller intresserad av en skäckhingst till mitt sto, men håller verkligen med om att det skulle vara bra om det kom en vettig skäckhingst som blev godkänd för halvblodsavel!

Kollade in stammen på de två som ska gå brukarprovet, stammarna tillalar mig inte det minsta så det spelar ingen roll om de blir bruksprovsvinnare, jag kommer inte använda dem.

Spelar väl ingen roll om man har en skäck och avlar för dressyr? Finns ju en tysk skäckhingst som går/tävlar svår dressyr.

Visst kan jag hålla med om att det kanske är lite svårare att se om det är otroligt mkt täcken, men det är ju för domarna att anpassa sig efter hästen dom dömer.

Precis, skall bli jätte intressant att se vad han får för poäng, med tanke på att jag har väldigt höga tankar om Zanna.

Lite komiskt får du väl hålla med om att det är, när han är efter Sambesi. Han är ju bara avelsvärderad här i Sverige, men godkänd i Tyskland.

Men för alla som avlar och vill ha skäckar tycker jag det är toppen om dom skulle gå igenom.

Oj, vad spännande med en helbror till ditt ena avelssto! Ska bli roligt att se hur de går för de båda, men jag tror tyvärr du har rätt i det du säger att det förmodligen kommer att ställas extra höga krav. Men det är ju en bra början i alla fall! Och även om de inte blir godkända så har jag en känsla att de har mer kvalitet var för sig än flera av de senast avelsvärderade skäckhingstarna tillsammans. Förhoppningsvis har de sjysst exteriör... :D

Fast om de har så mycket täcken att det är svårt att se, borde de ta av dem täckena innan de ska in i ringen. :rofl:

Icon heter han som tävlar svår dressyr...han har även avkommor i såväl svår dressyr som svår hoppning... ;)

...men som alla andra skäckar i Tyskland och Holland så är han e:Ico...I Tyskland/Holland...ser man antingen Ico eller Samber i stammarna eller bägge i samma härstamning som far och morfar exempelvis. :crazy:

Personligen föredrar jag dock Ico´s söner/döttrar framför Samber...men det är ju en smaksak förstås. ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv

Hästrelaterat

Tillbaka