2 shettisar i en box?

Sv: 2 shettisar i en box?

Ja det kan man :) bara dom är vänner och inte bråkar om maten.
Min delade box med sin lilla flickvän innan ;) gick hur bra som helst.
Deras box var väldigt stor, man ska kunna kolla upp vilken mått boxen ska vara men kommer inte ihåg var.

Ja om boxen är tillräckligt stor. En box på 4*4 m minst. tycker jag. Optimalt hade jag valt en fölbox.

mina två shettisdamer går inte att ha i samma box då den ena är betydligt mer ranghög o börjar bråka om maten, men om du har två som är bra kompisar så går det säkert bra

ja, visst kan man det. men som älgen skriver så måste utrymmet vara stort nog och att dom trivs ihop.

vi har haft det vid många tillfällen hos oss, även andra större ponnys samt unghästar. där jag jobbat (större anläggningar) har dom ofta haft 2-3 unghästar i samma box eller stora gruppboxar som delats av många hästar.

Kopierar från jordbruksverkets hemsida:

Boxstorlek en häst
<0,85 cm mkh 3 m2 1,5 Kortaste sida
0,86-1,07 cm mkh 4 m2 1,6 Kortaste sida
1,08-1,30 cm mkh 5 m2 1,9 Kortaste sida

Gruppbox
Vuxna hästar: 100 % av arean för vuxen häst i enhästbox

Så ja sålänge det är en tillräckligt stor box och hästarna går ihop så går det bra.

jadå, det funkar om dom är kompisar och inte bråkar. Boxen måste vara tillräckligt stor så att de får plats att ligga utsträckta om de vill det och kanske även att rulla sig (: Så ingen fastnar vid väggen menar jag (:

mina första sköthästar var en shettis på 98cm och en Åsna på 104cm (red båda två 8DD)

de stod i samma box, i detta fallet en SH box 8)

Jag har haft mina shettisston i samma box i vintras, de är dock uppfödda ihop o har alltid varit tillsammans, boxen är 15kvm, så de hade det inte trångt. Nu har bägge föl vid sidan o bor i var sin box

Och en stor häst och en shettis då, går det?

rent säkerhetsmässigt så bör hästarna vara ungefär likstora. skulle det bli gruff och det storleksmässigt är så stor skillnad kan den lilla lätt bli trängd/skadad i en stängd box.

inget jag hade vågat pröva :eek:

vi har både halvblod och shettisar ihop på lösdrift, men då är ligghallen väldigt stor med många in/utgångar just för att ingen ska "komma ikläm".

Okej, nej det förstår jag ju när jag tänker efter ;)

Det går om boxen är tillräkligt stor (som typ alla andra redan har skrivit) men det blir nog ett helvete att mocka! XD

mina två 25 åriga shettisar har bott hela sitt liv tilsammans i en box. Nu börjar jag bara bäva för hur det ska gå den dagen den ena dör.. De är som ett gift gammalt par de där!

Min kompis har haft sina shettisar i samma box i 12år och dom verkar trivas, så det är nog inga problem.;)

Liknande trådar

Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
2 009
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
7
· Visningar
646
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
528
Senast: yamyam
·
  • Låst
Gnägg I familjen finns 2 varmblod 21 och 10 år och två shettisar 26 och 17 år. De är redan en tight flock då varmbloden kom hem till oss i...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 857
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka