2 saker Kissar inte...och förarvek...

Susz

Trådstartare
När jag besöker min mamma håller sig min hund i 12 timmar. Tills slut pinkar han men gör det endast på ställen där det är nästa omöjligt att pinka, måste släppa honom och då går han ner i djupa diken. Det händer igen annanstans...kan det bero på att det kankse bor dominanta hundar där eller vad är det som gör detta ?

När min hund hittar nåt gottigt ute så är det stört omöjligt att få honom att lossa. Om jag tar tag i honom och försöker att ta det ur munnen morrar han och tillslut hugger, detta händer inte när det gäller grisöron, ben eller dyligt även om han "stjäl" nåt hemma så är det inga problem att ta det ifrån honom. Men när man ska träna diverse moment i koppel så är han förarvek. Jag försöker verkligen att uppmuntra och är jättepositiv men när man ska korrigera lite så är det svansen mellan benen, hur kan en hund som är så tuff annars bli så vek vid övningar. Detta gäller inte när man bara är ute på promenad utan när man tränar.

Nån som har förslag på varför vissa är så här...

Susz
 
Sv: 2 saker Kissar inte...och förarvek...

Menar du att du är ute med honom hos din mamma men ändå inte vill göra sina behov? Har ingen aning om vad det kan bero på... ?!

Har du lärt honom att "spotta". Jag lär alltid mina valpar det, så oavsett vad dom har i munnen vet dom att när jag säger "spotta" så är det de som gäller.
Men min Rottis vad galen i att äta äckliga saker ute och ibland kunde hon tolka "spotta" som "skynda att svälja snabbt"..
Vilket en gång resulterade i att hon försökte svälja en halv fiskmås och höll på svälja ihjäl sej. :eek:
Så henne fick jag alltid hålla lite extra koll på!
Men träna honom att lämna saker utomhus, ta ett tex grisöra och låt honom lämna det till dej, ge honom nåt som han tycker om för det.. Gott godis, en leksak eller ett annat grisöra :) Bara för att han ska lära sej att lämna det!

Hur korrigerar du din hund när ni tränar?
Och i vilket stadie? (Inlärning lr saker han redan kan)?
Jag tror att de flesta hundar som blir så låga av korrigering inte förstår vad det är som dom gjort fel..
 
Sv: 2 saker Kissar inte...och förarvek...

Jag tror inte alls att din hund är "tuff". Tycker det verkar som att du har en osäker och bytesmedveten individ..

Vad är det för ras och ålder på hunden`?
 
Sv: 2 saker Kissar inte...och förarvek...

Det är en Rottis kille på 9 månader.

Jag håller helt med i det du säger om osäker. Bytesmedveten vet jag inte hur jag ska tolka, vill du förklara. Byten är det ju även hemma utan detta sker bara ute och med sånt som han verkligen gillar ex kyckling som nån i mitt område har en förmåga att lägga ut för att mata fåglarna. Hittar han andra saker går det alldeles utmärkt att ta ifrån honom.

Korrigeringen har varit när vi tränar fot, han börjar gå lite före så då korrigerar jag honom med att TA TAG I, INTE RYCKA i kopplet, då blir han alldeles låg. Jag ska testa detta när han är lös och med KYCKLING då måste det bli positivt.

Ingen som har ett förslag på pinkningen hos min mamma. Detta händer alltså ingen annanstans

/ Susz
 
Sv: 2 saker Kissar inte...och förarvek...

Korrigeringen har varit när vi tränar fot, han börjar gå lite före så då korrigerar jag honom med att TA TAG I, INTE RYCKA i kopplet, då blir han alldeles låg. Jag ska testa detta när han är lös och med KYCKLING då måste det bli positivt.

Ingen som har ett förslag på pinkningen hos min mamma. Detta händer alltså ingen annanstans

/ Susz[/QUOTE]

Att han är bytesmedveten är att han gärna behåller saker för sej själv (som jag tolkar det iaf), och det är ju inte så ovanligt hos Rottweiler. Men som jag skrev tidigare, lär honom att byta saker utomhus också, du kan ju ha honom i ett längre koppel/lina så att han inte får chans att smyga iväg med det han hittar!

Jag tycker att du kan fortsätta träna honom med koppel (ni måste ju kunna lösa det problemet också..), men istället för att korrigera med kopplet så gör det med kroppen istället.
Om han går för långt fram i "fot" så gör en vänstersväng istället..
Eller gå i en cirkel (vänster varv) och belöna när positionen är rätt.
Just att gå i en cirkel gör att hunden får lätt att hitta positionen :)

Om han blir låg ändå så tycker jag inte att du ska bry dej om det, fortsätt bara som om inget har hänt!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 011
Senast: soom
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
4 024
Senast: Nirvana
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 596
Senast: ISABEL
·
Övr. Hund Jag vet att hundar inte kan känna svartsjuka men jag funderar på min vuxna hunds beteende efter att jag tagit in en valp i huset...
Svar
2
· Visningar
2 465
Senast: Chouwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp att välja ras
  • Tråden för spår
  • Min arga lilla hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp