2 marsvins hannar i samma bur?

E

erikk

Hej, ja undrar om man kan sätta 2 vuxna (okastrerade) marsvins hannar i samma bur. Har ett marsvin men hans kompis gick tyvärr nyss bort och nu vill en vän ge bort sitt marsvin till mig som råkat ut för samma sak. Tror ni att det går bra?

Sv: 2 marsvins hannar i samma bur?

Låt dem bo i varsin bur bredvid varandra ett tag.
Sedan kan du prova med att släppa ut dem på en neutral plats (där ingen av dem varit tidigare) och håll koll på dem. Om det funkar bra ett par dagar kan du prova att släppa in den ena hanen till den andra i en rengjord bur.

jag har haft okastrerade hanar tillsammans, men med öppen bur så att de kan vara skillda från varandra då de bråkar. Det har gått bra efter att de har fått rangordningen bestämd.
Om du sätter ihop dem så tycker jag att du först kan hålla ett öga på hur det går i någonm timme, de kommer antagligen att bråka lite först, men det är antagligen bara för att se vem som är ledaren. Om det ser allvarligt ut så griper du givetvis in.

Släpp som sagt ihop dom på neutral plats så dom får hälsa på varandra, dom kommer nog börja bråka men det är ju bara för att bestämma rangordningen, om det ser ut att funka hyffsat på den neutrala platsen så kan du släppa in dom i en välrengjord bur, tänk på att ju större bur desto större chans att det funkar då dom inte måste vara så intill varandra hela tiden och kan också komma undan om någonn blir jagad.
Dom kommer nog garanterat bråka ett bra tag, och det är klart att man vill rädda sina små älsklingar, men det löser inget att ta ut den ena för att sedan prova igen, då måste dom börja om igen med att bestämma rangen, låt dom tjaffsa så länge dte inte går så hett till att någon börjar blöda eller liknande...
Har haft många olika par med hanar och i 90 % av fallen så har det funkar!

Lycka till! :)

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 809
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 725
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar