2 %ig hälta - mycket?

Sv: 2 %ig hälta - mycket?

Ska ringa ägaren nu, lovade att ringa henne så fort jag spånat vidare och hört mig för lite, och det känns bara som att jag kommer tappa alla ord. Jag får se vad hon säger och jag får fråga ut henne mer gällande bes. och vad som egentligen blev sagt men som det ser ut nu, efter era mycket goda råd, så kommer jag inte köpa hästen :(

Det är verkligen urjobbigt när man har ställt in sig på att en häst ska bli ens egna för att den verkade må så bra, och så blir det bara helt tvärtom, usch usch ...

Ja jo det är sant! Men läste i en massa andra trådar att det inte är ngn mening är röntga äldre hästar för att det nästan alltid syntes något, saker som inte ens behöver betyda något. Jag har aldrig haft häst förr så vet.bes och röntgen är bortom min vetskap så jag vet inte :crazy:

Bättre att köpa en häst som är frisk istället för att köpa sig problem (halt häst) det kan bli dyrt i längden...

Ska ringa ägaren nu, lovade att ringa henne så fort jag spånat vidare och hört mig för lite, och det känns bara som att jag kommer tappa alla ord. Jag får se vad hon säger och jag får fråga ut henne mer gällande bes. och vad som egentligen blev sagt men som det ser ut nu, efter era mycket goda råd, så kommer jag inte köpa hästen :(

Det är verkligen urjobbigt när man har ställt in sig på att en häst ska bli ens egna för att den verkade må så bra, och så blir det bara helt tvärtom, usch usch ...

Är det ditt första hästköp?
med lite mera rutin så ställer du inte in dig förrän veterinär besiktningen är klar :D

skämt åsido, du är klok som trots besvikelsen kan analysera realistiskt. det skall vara ROLIGT med en ny häst, tänk dig att få hem en som är halt/trasig redan från början, och visar sig vara oridbar när du precis nyss köpt den och vill ha roligt och utvecklas med en ny kamrat.
säger bara detta för att ge dig lite perspektiv i besvikelsen.

klok tjej som sagt, att du trots allt kan se det hela lite mer objektivt trots besvikelsen! :bow:

Jag skulle bli misstänksam varför ägaren inte gör en utredning.

Och du ska absolut inte behöva bekosta någon utredning eller röntgen, bättre då att leta efter en annan häst.

Tycker att det låter konstigt.
De borde då ha röntgat o utrett hästen. absolut om den aldrig varit skadad tidigare. Behöver inte vara ngt allvarligt.

Gjordes inget böjprov?
Det ingår i Vet. bes..

säg att du köper den om den blir bra o det inte finns några pålagringar eller dyl.

Den är ju väldigt billig om den är fräsch.

jag skulle aldrig köpa en käst som är halt.
däremot kan du ju besiktiga om hästen om 2 veckor och se om den visar reaktion. har den bara hlakat till i hagen eller trampat snett i trilern så kommer den vara frisk.

jag anser själv att 2 grader (heter ej %) är mkt.

jag anser inte att det är så valigt förekommande och åldersrelaterat med hältor. gamla ridhästar skall vara friska i smamma utsträckning som unga.

kan däremot säga att hästar som går hårt och tränas och tävlas mkt på högre nivå inte ovanligt vis visar en halv grad här eller där. men där spelar inte åldern någon roll.

sen skulle jag självklart pruta mer. för om hästen nu vilar 2 veckor och sedan besiktigas om. och går igenom så är den ju nästan ur kondition...

Först undrar jag vem som gjort den här besiktningen? Vem som betalar för den? Var den är gjord?
Som det låter på dig när du sriver så skulle jag kunna misstänka att det är säljaren som gjort en gårdsbesiktning och att du inte varit med själv.
Om det är så och du tycker om hästen så hade jag i ditt ställe tagit hästen till en klinik och själv gjort en besiktning där. För det kan som andra har skrivit innan vara något mycket tillfälligt men det kan också vara tvärt om. Så för din egen del innan du bestämmer dig och kanske ångra dig senare gör en ordentligt kontroll av hästen.

Jag pratade med ägaren igår kväll gällande detta eftersom det var rätt oklart vad det egentligen var som var "tokigt".

Hon var på en ATG-klinik i Stav hos en vet. som heter Ullrika, och som tydligen var väldigt nogrann. Jag fick hennes nummer så jag ska ringa och prata med henne på ATG idag.

Hästen visade 2 gradig hälta på vänster bak efter böjprov vid longering. Ägaren sa att hon tyckte att jag skulle prata med veterinären innan jag bestämde mig eftersom veterinären hade sagt varken "bu" eller "bä" och att om jag nu skulle vilja ha hästen att hon skulle dividera priset som ligger på 22 000 kr, så hästen blir ju i slutändan väldigt billig eftersom all utr. ingår.

Det är en risk och trots det priset så är jag ju självklart tveksam. Det behöver inte vara något, hästen kan lika gärna ha trampat snett i hagen eller något sådant och då har jag en toppenläromästare för en riktigt billig peng, eller så går det inte lika bra och då har jag tabbat mig rätt så rejält och det enda jag kan glädja mig åt är väl att jag kan ha henne som avelssto och kan tjäna en peng på det.

Men hmm... ja, inte är det lätt inte...! :crazy:

jag förstår om du tycker det är en jobbig situation.
visst är det så att många äldre hästar inte är helt rena efter ett böjprov, men 2 gradig hälta även på en äldre häst tycker jag är väldigt mycket. Jag tycker att att det tyder på att nåt är fel och inte bara ålderdom. Visst kan det säkert vara så att den trampat snett i hagen och kanske stukat sig, men då borde den vara bättre med ett par veckors vila. Så vill du gärna ha hästen, så skulle du kanske be ägaren göra en ny veterinärbesiktning om ett par veckor efter lite vila. Går inte ägaren med på det så tycker jag att det verkar vara en ganska oseriös säljare, för man borde väl i alla fall vilja sälja en frisk häst.
Lycka till íalla fall

Tyvärr finns det inte mkt pengar att tjäna på att avla. Betäckning o allt runt omkring kostar massor

Helt ärligt det är lika dyrt att behandla en billig häst som en dyr. Går ägaren ner några tusen i pris så täcker det inte långt om hästen blir dålig. Det är inte roligt att ha en halt häst och att köpa på sig en halt häst skulle jag inte rekomendera.
Köp inte hästen om inte ägaren hältutrett den och man har hittat felet. Se till att vara med vid besiktning /hältutredning så du får förstahandsinformation och inte (omedvetet?) tillrättalagd information. Köper du hästen outredd kommer det troligen kosta mycket, framför allt kommer du personligen få betala ett högt pris bestående av konstant oro för ifall din häst har ont eller inte.

Det min veterinär brukar säga angående äldra hästar är att om hältan/rörelsestörningen är dubbelsidig, dvs att båda fram eller båda bak är lika "dåliga" så är det mer ok än om bara ett ben är drabbat.

Jag tycker det låter ganska logiskt, för det borde ju tyda på en jämn "förslitning", om bara ett ben ger hälta så låter det som skada. Dock tycker jag att en 2 gradig hälta är mycket.

Men jag är inte precis känd för att göra de smartaste hästköpen;) så jag hade nog gett hästen en chans, men först efter att ha fått den rejält utredd. Och av en veterinär som DU har valt.

Lycka till hur du nu än väljer att göra.

Nu har jag pratat med veterinären!
Jag vet inte om det var ägaren som hade missuppfattat ngt för veterinären sa att hon inte visade hälta men att hon markerade 2 grader i en annan benämning än hälta och att hon var lite ömm vid böjprov. I det skick som hästen är så sa hon det att hästen absolut inte skulle vila, men inte heller tränas hårt utan att man skulle skogspromenera i terrängen och muskla upp henne.

När jag frågade henne vad hästen skulle hålla för så sa hon att hon säkert skulle kunna hålla på med lättare dressyrpass, skogsridning, någon hoppträning då och då och ev. någon klubbtävling i dressyren om man musklade upp henne. När jag frågade vad hästen hade för värde så sa hon att hon definitivt inte hade gett 22 för henne eftersom hon är lite stel i vänster bak och dessutom inte i full kondition och väldigt omusklad, så hon sa att om jag ville ha en häst för lättare träning och då den hästen så skulle jag ge högst elva, eftersom det kan få snett.

Hon sa vad hon trodde men att det inte gick att "lova" nånting med hästen och att 10-11 då var ett rimligt pris, och så sa hon det att fastän det låter lite elakt att huvudsaken är ju att du får tillbaka pengarna som du köpte henne för, och skulle det gå åt pipan så har ju hästen 50 000 i livförsäkring, och eftersom försäkringen tecknades långt innan detta så sa hon det att allt annat utöver reservationerna skulle räknas, om det inte var något väldigt knasigt...

Hmm... Fick lite att tänka på nu!

Jag hade backat mer för att hästen inte är igång och musklad än för den eventuella hältan. Varför böja en så pass gammal häst? Då får man nästan räkna med en markering...

Livvärdet sjunker för varje år from det året hästen är 16 år....

Hmm.. Ägaren sa % till mig, men jag vet inte. Kanske var 2 grader då :( Hur som helst känns det riktigt jobbigt nu eftersom jag verkligen föll för den hästen, men om 2 grader är allvarligt så kan jag ju inte köpa henne :( Vad hade ni gjort?

Skulle INTE köpa en häst med 2 graders hälta! Oavsett hur gammal den är. 2 grader är en ordentlig hälta och bör behandlas om det går.
Man ska inte betala för färdiga problem - de kommer ändå, tyvärr.

Det finns många friska äldre hästar som är trevliga. Det är bara att bita i det sura äpplet och leta vidare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 801
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 839
Senast: Josofinito
·
Hästvård Hej! Önskar era tankar ang en hälta som vi inte får bukt på. Nästa steg är MRI och vet inte hur jag ska resonera i detta läge. För...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 114
Senast: Ray
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 048
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hundrelation