2 hästar/eller fler i samma box....?

Domino_s

Trådstartare
Skulle vilja höra lite från er som har hästar tillsammans i boxen....

Hur har det funkat m.m.?

Nåt särskilt man ska tänka på förutom måtten på boxen?

Jag har nämligen en fundering på att ha mitt ungsto (ca 1.5 hög och vår b-ponny 1.24 hög i samma box)....dom funkar superbra ihop och står alltid väldigt tätt i hagen...aldrig bråk eller liknande....

//Domino_s

Sv: 2 hästar/eller fler i samma box....?

jag är inte säker på att jag skulle vilja göra så med mina hästar:angel:

men jag vet flera hästar som har har stått i samma box och det har bar gått bra. man får kolla att måtten och så stämmer bara.

om det är kris kan det ju vara en bra provisorisk lösning, men jag tror nog att hästarna vill ha mera space mellan varandra när de ska sova.:smirk:

hoppas att du kan lösa detta!

Tänk på att det kan bli problem vid fodringen. Speciellt om de ska äta kraftfoder inne. Då krävs det nästan alltid att det går att binda upp dem medans de äter.
Just en unghäst och en äldre ponny har ju sällan samma behov av foder.

Nu har jag inte det men vid ett tillfälle så blev det panik att få in dem och shettisen fick gå in ihop med min stora ( 176) i hans box på 15 kvm, gott om plats kan man ju tycka, bästa vänner annars men nu small det! Min stora ville alls ha den lille i sin box:crazy: De var också väldigt bra vänner i hagen.

Vi har haft fyra tvååringar i samma box utan några som helst problem. De åt hö ur samma hög och samsades alldeles utmärkt om utrymmet. Vi gav dem dock alltid kraftfoder i separata boxar.

Boxen vi använde var dock rejält tilltagen och tre ston och en valack på två år hade alltså tillsammans ca 80 kvm att husera på.

min 16 årige isis delade box med 23 årigt c-ponny sto ett par veckor,
hon är supergrinig när hon står i egen box hugger åt alla håll.
inga problem alls att ha dom i samma box, nu är det en stor fölbox så det är gott om plats.
dom känner varann väl och gillar varandra.
problemet är mockningen, det blir grisigt som bara den.
man mockar för 4 hästar.
skönt med egen box igen.

Jo....detta skulle precis som en del säger endast bara en provisorisk lösning....

Jag har flyttat min valack till ett helt underbart stall....och där finns det tyvärr inte mer än 1 stor box till....:crazy:

Trivs visserligen bra i det andra stallet också....men tyvärr så börjar farandet emellan (även om det är nära) att ta kål på mej....:crazy:

Känner att häst nummer 2 i "ridordningen" ofta blir drabbad....

Tacksam för ev. andra tips på lösningar....

//Domino_s

jag/min faster hade 3 islänningar men bara 2 boxar så vi hade 2 i samma och det funkade jätte bra fast det var visserligen mor och son (4år) även på ett stall som jag jobba i hade dom oxå 2 i samma men dom hade satt upp som bara en bräda imällan som man kunde fälla upp och ner när man skulle ha ut hästen super smart. men lite krångligt när man skule ha ut den innersta hästen medans den andra skullehålla sig kvar i boxen:) men det gick bra.

Jag ahr 2 shettisdamer i samma box, de är uppfödda ihop, så för mig är det inga problem, boxen är på 15kv

Hur har det funkat m.m.?

Jag har nämligen en fundering på att ha mitt ungsto (ca 1.5 hög och vår b-ponny 1.24 hög i samma box)....dom funkar superbra ihop och står alltid väldigt tätt i hagen...aldrig bråk eller liknande....

//Domino_s

Jag skulle aldrig göra det med min häst med det är ju från person till person... Däremot så har många jag känner ställt två föl/åringar i samma box straxt dfter avvänjningen, men bara under en kortare tid. men detta har fungerat bra. :)

Jag har haft ett syskonpar i samma box under drygt ett års tid det har funkat jättebra, inga problem med bråk om mat alls.
Det var en 1-2åring och hennes lillasyster som var 0-1år, idag står dom var för sig då 1åringen behöver mkt mer mat än 2åringen.
Dom bands upp vid fodring i perioder för att den lilla skulle hinna få i sig allt sitt kraftfoder, annars så åt dom gärna ur samma krubba samtidigt.
Men det handlar som sagt om yngre hästar som inte har samma behov av att ha plats ifred runt sig samt att dom var syskon. (det finns forskning på att syskonpar gärna hänger ihop som bästisar)

Jag har aldrig varit varit med om att det blivit nåt problem när hästar delat box. Jag tror att det, så länge boxen är tillräckligt stor, snarare är att föredra, då hästar ju är väldigt sociala och säkert själva gärna skulle välja att ha närhet till andra hästar hela tiden. Så om dina hästar verkar trivas att dela box - fortsätt med det!

Håller med! Hästar är flockdjur och delar gärna box (under förutsättning att de för övrigt trivs ihop).
Det enda problem jag har upplevt är just vid utfodringen. Kraftfoder är inga problem, två krubbor och två grimskaft, så får de stå bundna medan de äter upp. Men med grovfodret är det värre. Åtminstone om man som jag har ett sto med anlag för fetma och en unghäst i samma box. Jag blev tvungen att dela på dem av den anledningen. Tyvärr.
Försökte med både bräda och kedja tvärsöver boxen, men matvraket var allt för uppfinningsrik.:(

Jag lånade förr-förra vintern 2 shettisar. Mor o dotter.
De stod i samma box.
De ville vara tillsammans.
Hade jag inte haft dem tillsammans hade de nog formligen KLÄTTRAT in till varandra.. hihiii:D

Men annars är det nog inte alltid så bra, då hästar nog behöver sin egna lilla plats att vräka ut sig på.
+ att det KAN bli tjureri vid utfodringar m.m.

Men funkar det med all säkerhet bra.. varför inte?

Hur har det funkat m.m.?

//Domino_s

se till att du är 100 på att de inte gnabbas när de äter av samma mat. skulle inte vara kul om de skadade varandra på grund av det. det är ofta det största problemet i två-häst-boxar.

Jag hade en period då mitt fullblod och min shettis delade box. Det var på grund av platsbrist så det var bara någon månad.

Det fungerade utmärkt, fullblodet som var väldigt stressat lugnade ner sig när hon upptäckte att hon ALLTID hade sin lilla kompis till hands.

Men jag tror inte det är att satsa på som en långvarig lösning, men när behovet finns tillfälligt så tycker jag det är en bra lösning.

/M

Jag har två shettisar i samma box, dom är syskon 4-3 år och dom har alltid fått stått i samma box och när jag köpte dom så var det en självklarhet att dom skulle stå ihop:)
Funkar jätte bra dom är båda...95höga...:)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 191
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 292
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar