2 eller 3 sadelgjorsstroppar?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare joneya
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 830
J

joneya

Mycket enkel fråga:
Om ni skulle designa en egen sadel, skulle ni då göra den med 2 eller 3 sadelgjordsstroppar? :D

Sitter här och funderar på om man ska skippa 1 stropp, d.v.s. ha bara 2. Man använder ändå bara två :confused:

Sv: 2 eller 3 sadelgjorsstroppar?

Skulle vilja ha den med tre, så att man kan "dra ner" antingen fram eller bakvalv om det skulle bheövas.

Jag vill ha tre, dels som Tigetofflan säger och sen om en går sönder är man inte helt ställd utan kan använda den som är över.
Sen är det nästan lite kosntigt att det inte finns sadelgjordar så man kan använda alla tre på en gång, borde ju bli större yta som det fördelas på då, tycker jag*allmän fundering bara*

Oki, då blir det 3 på allround-modellen och 2 på dressyrmodellen. För på en dressyrsadel vill man inte ha en tredje, lång stropp som flyger runt och kittlar hästen :D

Det finns sadelgjordar (dressyr) med tre spännen.

Annars så tycker jag att det är bra med tre stroppar på allround/hoppsadlar, då kan man flytta runt gjorden lite beroende vart hästen har gjordläget någonstans.

Senast ändrad av en moderator:

Tomaten skrev:
Jag vill ha tre, dels som Tigetofflan säger och sen om en går sönder är man inte helt ställd utan kan använda den som är över.
Sen är det nästan lite kosntigt att det inte finns sadelgjordar så man kan använda alla tre på en gång, borde ju bli större yta som det fördelas på då, tycker jag*allmän fundering bara*

Det finns sadelgjordar med tre! Jag har en dressyr (Kieffer) med tre spännen, fast jag vet inte om det finns till hopp- och allroundsadel?

Joneya: Jag skulle ha valt tre.

jaha, man lär sig något nytt varje dag:)

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
411
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
862
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
413
Senast: warg
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 390

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Rehabtid dragna tänder
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat

Tillbaka