2 delat bra eller dåligt?

M

Mahogny

Hej!
Nu så har min häst börjat strula till det igen. Nu vill hon inte ha sitt raka bett med fasta ringar och inte heller sitt tredelade. Funderade på att skaffa ett tredelat med fasta ringar men jag har haft ett innan och det tyckte hon inte alls om. Så nu funderara jag på ett 2-delat då jag testade att rida men mitt vanligt 2 delade. Men jag har hellre bett med fasta ringar. Men dem ska ju inte vara dem optimala, jag har iaf fått lära mig att det är rakt eller 3-delat som gäller. Har sett vissa modeller av 2-delade som är "svängda" alltså mer formade efter hästen mun. Kan detta vara ett alternativ? var hittar jag det i sånna fall, så klart med fasta ringar då.

Sen till nosgrimma, jag rider nu med engelsk löst spänt. Men hon tuggar rätt mycket (öppnar munnen synligt) och då glider bettet om jag rör tyglen. Då får hon panik. Och gapar ännu mer. Munnen är kollad. Inga vargtänder eller hakar, inga sår eller "blåmärken". Hon går bättre med remont eller Aachennosgrimma, mycket mer avslappnad och lugn i munnen. Men alla säger ju att man inte ska använda sig av nosgrimma. Vad tycker ni?
Blir rent knäpp på denna hästen, tur för henne att jag älskar henne så förbaskat mycket :angel:

Sv: 2 delat bra eller dåligt?

Testa att rida med ditt 2 delade du märker ju om hästen trivs med den.
Sen skulle jag använt remontnosgrimman om hon fungerar bättre på det.

Har du kollat så att bettet inte är förstort och att du har det lagom högt upp?

Det är bara att testa sig fram:)

Strunta i vad "alla säger" - det gäller en häst och en bra lösning till den. När vi har engelsk nosgrimma har vi gärna bett med parerstänger. Både det och ett "rakt men lite svängt" finns hos globus sport, som har massor med ÅF.

Just remontgrimman räknas f ö som en av de mildare om du kollar Torbjörns sida.

jo det är kollat. Hon har bett på 12,5 cm. Kortare går bara inte då pressar det på sidorna. Om du förstår:o

2 fingrar från första kindtanden brukar man väl ha som ett mått. Det ligger precis så att det blir ett litet veck. Problemet med att ha det där är att hon kan ta tungan över (händer sällan)

Liknande trådar

Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 322
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 301
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 142
Senast: Sel
·
Utrustning Vilket bett/nosgrimma tycker ni dem flesta hästarna vågar ta stöd i och söka sig mer frammåt? Hästen jag rider nu går vanligtvis på ett...
Svar
9
· Visningar
1 133

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar