Sv: 2-åringar....
För det första, du har en helt normal två åring, mina har varit likadan, nu är vi mer på väg mot treårs trotset
och Elin är ialla fall inne i en relativt lugn period genimot oss, där är det tårar istället över kompisar och kompisrelationer...
Ang påklädning så har jag försökt att köra ett sammarbete, "kan du hämta din overall" "är det här din tröja" "kan du sätta på dig overallen själv?" Osv Det är roligare att klä på sig om man få försöka själva, jag brukar fråga om jag får hjäpa, och oftsat får jag det efter en liten stund. Det tar tid med det här sättet, men det blir en nöjdare unge... Lite frukt i bilen kan vara bra, vi har bara ett par minuter hem och där blir det mellis direkt.
Ang Pippi så har jag har jag en sådan oxå, tack och lov köpte jag samlingsboxen till Elin en födelsedag, det är sex olika pippi filmer och sen köpte jag en liten samlingsbox med Pippi på de sju haven och Pippi på rymmen till en långresa. Så vi kan växla lite, sen har jag även lyckats styra över lite på Emil för att få lite variation...
Vi kör stenhårt på kvällsrutiner, de är inte så långa men de hålls på! Gå på toa, borsta tänderna, sätta på pyjamas, gå upp till rummet, läsa saga, smöjra in mina torrisar till ungar, sitta vid/på Fredriks säng och sjunga ett par visor, när man ser att han har kopplat av och är på väg i sömn så kan man bara sitta tyst så brukar han somna. Elin kan egentligen somna utan att man är i rummet, men än så länge lägger de sig ofta samtidigt så hon får sällskap ändå.
Sen har vi nattstrul, Fredrik är inte alls sugen på att sova i sin säng hela natten och jag klarar inte av att ha honom i våran säng hela natten. Så jag går ett par gånger och lägger om honom på nätterna innan jag brukar ge upp fram emåt fyra och låter honom sova hos oss...
Men och det är något som jag har kommit till insikt med andra barnet, det går över! Han kommer inte att ligga i våran säng tills han flyttar hemifrån, han kommer att sova hela nätter, han kommer att sova på morgonen osv. Det kanske tar lite tid, men det kommer att lösa sig!