2-åring som stegrar sig...

Eastwick

Trådstartare
Har precis börjat jobba min 2,5-åring inför insittning nu i höst och har lite saker jag funderar på. Det är ett sto och hon har väldigt lätt för att ställa sig, detta gör hon även i hagen när hon lattjar, hon står stadigt på bakbenen och fäktar med frambenen... :angel: Jag trodde inte ston lekte så???? Saken är den att hon kan gå på bakbenen även när jag jobbar henne, i situationer när det är något hon inte riktigt är med på, både när hon inte förstår och när hon helt enkelt inte vill. :crazy: Jag har ridit in flertalet hästar och ALDRIG haft några som helst problem men den här är jag tveksam på. Vad hade ni gjort, jag har ingen lust att sätta mig på en häst som kanske reser sig... Någon som har bra tips på hur man får bukt med det? Kan tillägga att den är 75% fullblod och bockar friskt oxå. :angel:
 
Sv: 2-åring som stegrar sig...

jag tycker att det låter som att hon tycker att hon är herren på teppan..:angel:

om det hade varit min häst så om jag tex tömkört den och den hade hållt på att rest sig hela tiden, så hade jag bragit till den så den kommer i obalans då de kanske själva får respekt för att resa sig hela tiden..

( gjorde det med en shettishingst en gång som var fruktansvärt stöddig, fast han gjorde det när man red han så då drog jag i ena tyglen så att han tappade balansen ( extremt mkt lättare på shettisar då jag bara kunde ställa mig brevid) men det fungerade faktiskt bra.)

jag hade gjort så om jag var helt säker på att hästen inte var rädd..

men det är hur jag hade gjort iaf.. hästar som reser sig har jag som erfarenhet av att de är väldigt hårda i psyket och vill bestämma mycket ( men samma sak här, inte när man ser att de är rädda) min storhäst är glad för att resa sig när dte inte passar, och även där drar jag till i en tglen så att hon inte får någon balans till att kunna resa sig högt, och det fungerar utmärkt på henne med..

lycka till!
 
Sv: 2-åring som stegrar sig...

Nej, du har rätt i att hon inte är någon räddhare direkt... :angel: Hon är snäll men lite "käring", typ när det passar henne. Hon är ganska välhanterad som tur är men jag har inte jobbat henne så mkt än så vi får se vad som händer nu när hon skall gå regelbundet. Hennes äldre bror är det mest gudasnälla på jorden så vad gick fel här tro? ;)
 
Sv: 2-åring som stegrar sig...

Verkar som om en del av gårdagens tillrättavisningar faktiskt fastnat!! En idag helt odramatisk longering m. sadel i alla gångarter utan ett enda bocksprång eller tendens till stegring!! Vågar man lita på detta tro? :angel:
 
Sv: 2-åring som stegrar sig...

när jag suttit in hästar som haft lätt för att lätta fram, har jag velat ha en "ledare". lägger longerlinan från yttre bettringen över nacken och genom den innre, reser sig hästen så får medhjälparen "dra till" så att det blir tryck bakom öronen neråt. har även haft lina där då jag tex. longerat och jag vet att hästen har den "olaten". syftet är ju att det ska vara obehagligare att resa sig än att stå på alla 4.

att få hästen att tappa balansen kan ju vara lite lurigt om den reser sig högt och kanske går runt, skade risken blir väldigt hög då.
 
Sv: 2-åring som stegrar sig...

har haft linan så på min treåring nu när jag ridit in honom och det har fungerat jättebra så det håller jag med om att du ska pröva :)
 
Sv: 2-åring som stegrar sig...

Tänk så här: En häst som står på bakbenen, oavsett orsak, går ju minst av allt frammåt.

Du ska alltså i alla lägen lära henne att frammåt, betyder just, frammåt. NU! En häst som travar kan ju faktiskt inte resa sig.

Så börja från marken, lina tömköring what ever, och markera redan från ruta ett att: säger matte fram, ja då järnlåda är det frammåt som gäller. Har du sedan befäst det från marken borde det inte bli någon problem från sadeln. Om hon så mycket som tänker på att resa sig, så ska kommandot "fram" komma som blixt från klar himmel och ska känna igen det och lyda direkt.

Så heldre galopp än två ben, bara det går frammåt.
 
Sv: 2-åring som stegrar sig...

Haha... ja framåt gick det idag iaf., la till moment två, stigbyglar på sadeln... :angel: Den bockade runt fullständigt hysterisk i ca. tre minuter, helt okontrollerbar, för att sedan helt kallt säga att ok, det skall tydligen vara så här nu. Fortfarande inte en enda resning. :)
 

Liknande trådar

Ridning Som rubriken säger, min häst har fått för sig att man kan stegra sig med ryttare på ryggen. Ska dra lite bakgrund först. Köpte hästen...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
19 608
Senast: mollyphlox
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 767
Senast: Jerseyite
·
Träning Hur hade ni hanterat situationen. 2 årig kallblodstravare, førsta følet før ägaren; egen uppfødning med tanke på amatørtrav...
2
Svar
21
· Visningar
2 705
Senast: Sandri
·
Körning Nu får vi se om bukefalisterna har några goda tips och råd. Min ungponny som blev 3 på nyår har "erbjudit" mej ett problem som jag är...
Svar
11
· Visningar
1 499

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp