Aggressiv 2 åring som anfaller; Jag är rädd!

Sv: Aggressiv 2 åring som anfaller; Jag är rädd!

Hej, läste detta och belv förvånad över hur mycket jag kände igen det ni har skrivit i mitt egna fall. Köpte en liten stor häst på 7 år i mitten av juli. Självklart visste jag innan vad jag gav mig inpå, eftersom ägaren innan berättat att han "vaktar" när han är i boxen och attackerar rent ut sagt. Men utomhus är han som en ängel. Han har aldrig varit riktigt "bosatt" på ett ställe, utan när folk inte har klarat av honom så har dom sålt vidare honom eller släppt ut han på lösdrift. Detta tror jag kan bero mycket på hans beteénde idag. Han brukar vara snäll ute som sagt, men häromdagen hade han tydligen attackerat min syster ute i hagen. På den korta tid han har varit här så har dock blivit mycket bättre, då han nu faktiskt nästen verkar väluppfostrad när jag står och borstar och gör i ordning honom i stallgången. Dock finns ju detta beteéndet han har i boxen kvar... Att utfodra blir nästan en sport, givetvis vill han ha sin mat, men så fort man gett honom den så går han till attack. Och att ta ut honom på morgonen kräver tid, för han kommer bara ut när han själv behagar ... man kan inte gå in i boxen, då blir man attackerad. Utan man får vänta ut honom. TÅLAMOD, TÅLAMOD & åter TÅLAMOD är vad som krävs. Självklart så suckar jag ibland å önskar han långt bort. Men jag måste säga att han ändå har blivit mkt bättre på denna korta tid. När han väl gör rätt så överdriver jag med beröm, och jag skäller gärna på honom så lite som möjligt, eftersom det nästen "eggar upp" hans aggressivitet. Så om det är nån som har lite fler tips så vore det kul & höra. Men det har som sagt blivit mycket bättre. Och jag tror inte på tillrättavisningar med spö i mitt fall, då det bara gör saken värre.
Mvh: Sandra :p
 

Liknande trådar

A
Träning nu är jag så trött på detta.. ska försöka göra detta kort om det går. finns en häst i stallet som stallägaren har tagit på sig som...
2
Svar
22
· Visningar
2 744
Senast: AtletShipping
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp