2 åring som aldrig åkt

linzan

Trådstartare
Jag ska hämta en 2 åring på fredag, denna har aldrig varit nära en transport och vi har en bit att åka. Jag får väl erkänna att jag är lite orolig att den ska gå över bom osv. Är det dumt att ge den nåt lugnande? Får dom problem med balansen osv isåfall?
Tacksam för svar!

Sv: 2 åring som aldrig åkt

Det enda jag kan råda dig till är att om du skall ha den fast så se till att bommen sitetr i rätt höjd och att grimskaftet är Kort.
Risken att de stegrar över ökar emd ett långt grimskaft.

Ett alternativ, för denna gång endast (med denna häst), är ju att ta bort sidovägg och frambom och köra den lös.
Då finns det inget att hoppa över
Å andra sidan finns det säkert en massa negativa saker med det med.

Tycker inte man ska göra på något annat sätt än hästen kommer få åka senare i livet. Utan nu går vi in och så står vi här. Ev. godis belöning när hästen är fast och transporten stängd.

Kolla att det inte finns något i transporten hästen kan skada sig på, var med om en unghäst som sparkade och fick ett regält sår av sprinten som man låste fast bakbommen med.

Är väggen kvar se till att den står stadigt och inte gungar och låter.

Lädergrimma och ett kort grimskaft och frambommen i rätt höjd.

Jag skulle undvika hönät, hästen kan både fastna, det försämmrar luftcirkulationen och det kan leda till transporsjuka.

Jag skulle kört hästen med så lite skydd som möjligt eller inga skydd alls för att lättare hålla balansen (min står helt stilla utan höga transportskydd)

Skulle inte köra den lös, hästen kanske vänder sig och sen vill den alltid vända sig så fort den går in i en transport.

Som svar på din egentliga fråga: Varför utgå från att den skulle gå över bommen och ge lugnande i "förebyggande" syfte? Det bästa du kan göra är väl att ge hästen en trygg och lugn första resa med transport, precis så som du vill att hästen ska transporteras resten av livet, utan att för den skull droga den?

När jag transporterat unghästar för första gången sker detta utan mellanvägg/alt. väggen sneställd (beroende på transport), utan skydd, med grimma och grimskaft ganska kort bundet. Varken mer eller mindre. Brukar ge ett par gobitar när hästen är lastad, inget hönät eller annat som kan störa...

Lycka till!

jag hade faktiskt samma dilemma som du i våras. KÖpte en 2-åring över telefon. Hästen stod i skåne och jag bor i östergötland. Hon hade aldrig åkt transport förut så vi var lite nervösa när vi skulle lasta och åka. MEn det gick faktiskt jättebra. VI körde väldigt lugnt och försiktigt för att hon skulle få en chans att hitta balansen. Hon stod som ett litet ljus i transporten hela vägen. SÅ det går säkert bra för dig med, oroa dig inte.

Tack för alla svar, naturligtvis vill jag att hon ska se det som en bra upplevelse. Men eftersom det är en bit dvs 6 timmars färd så är jag lite nervös eftersom hon aldrig har åkt innan men vi får hoppas på att hon står lugnt och stilla. Man har sett så många olyckor hända och det är väl därför man är lite nojjig ;)

vi lägger oftast halm hårt packat och väl säkrat fram, ända upp till bommen om hästen inte är transportvan (om hästen skulle reagera) då slår den iallafall inte runt utan får backa ner igen. är det en liten ponny (eller mindre föl) så kör vi dom bak och fram eftersom frambommen sällan går att sätta tillräckligt lågt, då kan dom i värsta fall klättra bäst dom vill utan att skada sig..

oftast går det helt smärtfritt (men tanke på hur många hästar som transporteras dagligen), så lycka till

Senast ändrad av en moderator:

Lasta, stäng, bind fast och åk, Tips är att lasta genom en stalldörr om man är hygglig på att backa, minskar problem vid lastning med runt 500% dvs det lyckas alltid och går ganska fort med förhållande lite bråk och skaderisk.
Lädergrimma, knyt inte FÖR kort, jag är mer orolig att de ska bli rädda för att de märker att de sitter fast. Inget lugnande, dock ev bomull i öronen, inget på benen. Så, nu har du gjort det enkelt för hästen.

Håller med de som råder dig att göra det enkelt. En häst som inte åkt transport innan är oftast inte svår att lasta. Däremot om den inte har varit uppbunden, hanterad och van att lyda människor - då blir det jobbigare.

Tycker det är en fördel att ni ska åka lite längre, det ger hästen tid att slappna av, upptäcka att det inte är något farligt och hitta ett bra sätt att balansera.

Det gick inte bra kan jag ju meddela. Totalt skogstokig blev hon och det slutade med att hon kom flygandes ut genom framdörren. Tack gode gud att min dörr ändå är så bred som den är annars hade hon fastnat. Vi gjorde allt lugnt och sansat men hon var helt hysterisk, antagligen inte så mycket hanterad som jag fick uppfattningen om att hon var. Känns tungt men skönt att hon inte skadade sig värre

Trist att det blev fel men kanske inte helt oväntat eller ovanligt. Fick ni hämtat henne alls eller fick ni ge upp? Nyfiken för jag har just bokat en mycket söt liten ettåring som ska åka ca 45 mil om drygt en månad...

Jag tänker iofs ta hem henne med hästtransportör. Då får hon sällskap, står lös utan att kunna vända, hanteras av hästvana människor och åker så komfortabelt som möjligt. Då har hon ändå åkt kortare sträckor några ggr i vanlig transport tidigare men jag tycker ändå det är för lång resa för en så ung häst att fara helt ensam. Kanske ett alternativ även för dig?

När jag nästa helg ska hämta en femårig islänning blir det uppbundet med höbalar framför bommen. Han har hoppat över bommen och voltat med rejäla skador som följd tidigare så där chansar vi inte. Men han är ju betydligt mer hanterad än lilltjejen...

Jag tänkte säga ta med en gammal och van läromästare!

Jag brukar ta med en gammal valack när jag kör unghästar eller dumma hästar. Han är kanon då han brukar passa på att tala om för de yngre hästarna att han inte accepterar annat än att de står som ljus... Har aldrig haft några problem med varken åringar eller äldre hästar. En sällskapshäst brukar lugna ner unghästarna då de sällan har varit ensamma tidigare.

Fick du inte med hästen hem så ta den med en hästtransportör som kör lastbil då de får sällskap och lite mera plats.

såg att du svarat att det inte gick bra men hoppas du hann få hem hästen då och att den inte hoppade ur längs vägen?,nu är det bara att träna hemmai lungn o ro.

Åkte med våran 1-åring till bete i sommras det gick heller inte bra,han bröt sönder grimman(läder) och slog upp framdörren och kom ut på landsvägen jätteotäckt,så det är inte bara att åka som många tror.
Vi hade bundit han kort och tagit med gammle farbrorn han går med i hagen som sällskap med det hjälpte inte.
Våran 1 åring är hur lättlastad som helst springer på och står snällt tills transpoten rör på sig då får han panik.
vid hemresan från betet i helgen fick han lugnande och det gick jättebra snäll lugn häst,tycker hellre man kan ge lugnande en gång i onödan än ställa till livsfara,träna på åka transport kan man nu göra hemma ilugn och ro.

Jag brukar alltid ta med en åk kamrat till unga hästar :)

Nej vi fick inte hem henne, vill inte ens tänka på hur det hade gått om man hade börjat köra. Köpet gick tillbaka men jag ska fundera på det fram tills ikväll. Går det ens att vänja dom när dom är så pass som hon var? Jag trodde hela trailern skulle gå i bitar och jag vet ärligt talat inte om jag har nerver till att ha en häst som inte går att köra utan ett andra världskrig.

Visst går det, det handlar bara om tid och kunskap. Har man däremot inte kunskap går det rätt snabbt åt skogen - även om man kan hyra in någon och göra det grundläggande.

Nej vi fick inte hem henne, vill inte ens tänka på hur det hade gått om man hade börjat köra. Köpet gick tillbaka men jag ska fundera på det fram tills ikväll. Går det ens att vänja dom när dom är så pass som hon var? Jag trodde hela trailern skulle gå i bitar och jag vet ärligt talat inte om jag har nerver till att ha en häst som inte går att köra utan ett andra världskrig.

Tråkigt för dig att det inte blev någon affär. Jag vet att det inte är riskfritt att transportera hästar. Så när jag spålde en tvååring som inte åkt mer än med sin mamma som fölni i sommar, ville jag inte att affären skulle slutföras förrän hästen var leverad. Så vi körde henne själv till köparen ca 30 mil. Tog med en gammal häst som hon kände mycket väl i släpet. Lastade gamlingen först och den lilla gick i det närmaste rakt upp. Åkte hur bra som helst med sin trygga kompis och kom fram helt oberörd av transporten.
Får hoppas att du hittar en ny häst och kanske en säljare som gör som jag. Så att du kan få hem din häst i en bit.

Ytterst oseriöst av uppfödaren att inte ha trailervant hästen. Sådant ska man göra redan när unghästen är föl - tryggheten av att åka med sin mamma sitter i för resten av livet. En sådan där katastroffärd och så har man ett problem helt i onödan. Dumt! :mad:

kl
Jag har två 2åringar som har gjort sönder varsin transport.... Tycker också att det är bättre att ge lugnande en gång extra. Hästen får ju en lugn och possitiv upplevelse om det går bra även om den är drogad. När jag hämtade hem min nya 2-åring tänkte jag först ge den lugnande men han verkade så cool så vi körde utan. Efter 2km fick vi stanna med söndersparkad baklämm. Gav honom då lugnande och resten av resan gick kanon!
Hoppas att det går bra om du gör ett nytt försök.
Vill du verkligen ha hästen tycker jag inte att du ska avstå pga av detta. Med lite hantering och träning så kan det gå hur bra som helst.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 661
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 622
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
778
Senast: animalasia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar