2 åring som aldrig åkt

Sv: 2 åring som aldrig åkt

Hästen var inte så mycket hanterad och samtidigt som hon verkade rätt hård i psyket så var hon himla nervös. Ingen lätt häst med andra ord. Jag hade velat ha henne men jag vet inte om jag vågar chansa. Sen var det en sak som jag reagerade lite på, hon var inte böjd!?! Dom hade gjort en vet bes utan böjprov. Har jag aldrig hört talas om innan

jag förstår inte varför alla som har unghästar inte kan låna, hyra elle rnått ett släp när hästen är liten å går med mamma. slänga in dom i släpet. köra en runda på 2 min för då har dom åkt med mamma å då brukar dom fatta vinken. min lille åkt när hon var 2 månader till föl bedömningen med sin mamma. mamma på ena sidan mellan väggen å fölisen på ena. Vi lastade fullt med halv baar framtill så fölet ej skulle gå fram utan hålla sej på sin sida. De gick kanon.. sedan dess har vi inte lastat henne förrens hon var 1 å då följde hon med sin 1 åriga kompis till djur sjukhuset som moraliskt stöd. Å det var inga som hällst problem. hur snäll som hällst. sen åkte hon själv till betet nu i sommras. å jag ska säga er. hon går in. står som ej ljus å går ut när man e framme. Allt handlar om träning och ledarskap.

Därimot så hämtade min kompis en häst som var 15 år gammal å aldrig åkt släp. så hon tog väck mellan väggen. la massa spån på golvet så de skulle se naturligt ut å sen lade hon massor av hö balar frammtil vid bommen så den ej skulle hänga sej. hon band den ganska löst så den kunde titta över allt å nästan vända sej lite på tvären. så gjode hon å det funkade.. så de bästa tycker jag e å föröka göra så att hästen ej hänger sej om den skulle hoppa. ligger där hö balar fram så kan den ju bara kliva ner igen. å offtast så brukar dom ju börja mummsa.

Denna hästen hade nog inte brytt sig om det var mat, så fort vi hade stängt bakom henne så bara totalt exploderade hon, lugnade ner sig nån minut för att sen braka loss totalt igen. Det var riktigt otäckt när hon kom flygandes ut ur framdörren måste jag säga. Det var precis det jag var rädd för

SÄKERHET för dig och dina med trafikanter ute på vägen är nog något som många tydligen har glömt bort.

Se du till att en transport firma, med ordentlig lastbil kör hem din häst. På det viset ger du din två åring det bästa alternativet på en säker och lugn hem resa. Och det har du bara igen i fram tiden.
Sedan kan du själv hemma öva och träna din häst, på att åka transport.

När min tvååring kom, aldrig åkt i transport valde vi att transportera henne i lasbil..
Gick rakt in och stod stilla hela vägen. Lastbil är oftast lättare..

Nu vet jag att d inte gick så bra för dig men bara ett tips till andra :)

*kl*

Jag kör alltid mina traierovana unghästar löst i transporten. Alternativt binder dem men utan bom. För det mesta får de stå lösa och det har alltid gått bra.

När de har åkt tillräcklig många gånger för att veta att det inte är farligt får de stå uppbundna vid bommen. Har sedan jag började med detta aldrig haft problem.

Så här har vi kört på över 20 unghästar och många av dem är i dag fullvuxna ridbara hästar som utan problem åker transport med bom, mellanvägg och annat.

/Åsa

Hästen var inte så mycket hanterad och samtidigt som hon verkade rätt hård i psyket så var hon himla nervös. Ingen lätt häst med andra ord. Jag hade velat ha henne men jag vet inte om jag vågar chansa. Sen var det en sak som jag reagerade lite på, hon var inte böjd!?! Dom hade gjort en vet bes utan böjprov. Har jag aldrig hört talas om innan
På unga hästar är det mer regel än undantag att man inte böjer.
Om jag skulle sälja en tvååring så hade jag nog avrått från böjprov eller näst intill nekat det för hästens skull. För om inte veterinären är hundra på detta med att böja är det risk att hästen skadas. Om köparen hade begärt en mer omfattande besiktning hade jag mycket hellre sett att en så ung häst istället röntgades.

*kl*

Bara för att det går åt h-e första gånge behöver det inte hänga i. När jag köpte min häst som 1-åring hade han åkt med mamma på betäckning som liten, var alltså trygg i det men van att åka lös. Hade aldrig varit uppbunden alls visade det sig... Uppfödaran körde hem honom åt mig, jag var med i egen bil. Vi blev lite sena, uppfödarna skulle nämligen kolla på en av sina hästar som tävlade i närheten. Så istället för att köra hem bäbis till nya stället fick vi stanna på tävlingsplatsen med honom i släpet. Jag stannade vid bilen och passade. Han hade åkt jättebra, stog stilla o snällt tills han upptäckte att han satt fast:eek:. Kastade sig om o om igen, hamnade till slut liggande då grimman gick sönder. Jag mitt pucko hade öppnat framdörren så han kröp ut genom den. Lös ettårig hingst på tävlingsplats:crazy:. Som tur var gick allt bra, han stod lugnt och betade när uppfödarna kom tillbaka och såg ut såhär:confused:. Fick lyfta in honom i trailern igen, åkte sen snällt den lilla biten som var kvar. Var något nervös nästa gång han skulle lastas men han gick rakt in och har gjort så sen dess.

Många hästar gillar inte att ha överluckan stängd, testade ni att ha den öppen? Då får man ju vara noga med att hästen sitter fast så den inte vänder sig om, men ofta funkar det väldigt bra!

Aha det visste jag faktiskt inte, men nu är hon ju halt i vilket fall så saksamma. Hade jag haft henne lös därinne så hade det garanterat hänt mer än så. Paniken kom när vi hade fällt upp baklämmen, inte översta luckan. Lyckades lugna henne och sen bröt bara helvetet lös. Hade hon bott lite närmre så hade jag inte tvekat att köpa henne men ska jag ha henne nu så måste jag ju ta henne med lastbil och har då ingen möjlighet att kolla så hältan verkligen är borta. Alla ser vi ju olika. Aja får fundera lite! Tack för alla svar iaf. Btw, om jag nu skulle ta hem henne, HUR vänjer man henne vid att åka? Vi hade inte ens börjat köra liksom och hon verkar vara rätt bakskygg till på köpet!

Hade det varit min häst hade jag struntat i lastträningen i början. Bara hantera henne vanligt och vänja henne vid olika saker innan man börjar med lastträningen.
Min ena tvååring hoppade över bommen i somras och vart helt galen försökte komma under bommen och stegrade och hade sig. Lyckade sen vända sig om i transporten, med mellanvägg. Han blev också helt galen precis när lämmen hade stängts.
Han lasttränade jag bara genom att lasta och stå i transporten tills han var lugn med det. Fick lite mat m.m. När jag sen skulle köra gav jag lugnande. Jag hade alltså inte stängt bakom honom innan utan lugnande. Jag vågade helt enkelt inte riskera ett sånt utbrott igen. När jag körde sen gick det jättebra. Har tyvärr inte lastat honom igen efter det...

Min tvååring åkte transport med mamma som liten. Tidigt förra sommaren körde jag honom själv. han gick rakt på transporten och stod sedan som ett ljus när jag körde.
En månad senare skulle jag köra honom igen. Då bråkade han som f*n, hoppade över bommen och vände sig medans vi körde m.m.
Så bara för att det har funkat för dig så är det ju inte självklart att det går bra för alla andra!

Tack, jag ska höra lite med en häromkring som är väldigt unghästvan och dom har lastbil. Har man tur kanske dom kan hjälpa en med just lastningsbiten för det tror jag dom fixar bättre än mig. Just i hanteringen så lär man få vara väldigt lugn men konsekvent men jag måste nog ändå fundera på det. Är tacksam för alla tips och råd jag kan få

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 661
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 622
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
778
Senast: animalasia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17