18-åring?

N

Nattfari

Hej. Jag har hittat en jätte fin läromästare som lter hur mysig som helst. Men problemet är att han är 18 år. Han är spattröntgad u.a. Och helt nytt friskintyg. Men Är en 18-årig vallack för gammal för att satsa på??? Tacksam för svar. Mvh

Sv: 18-åring?

Vad vill du göra med hästen?

Jag har ett halvblod på 18år som gick 120 i våras med placering, enligt vet. ska hon sedan fått asmta så hon vilade halva sommaren sedan gock hon 1,10 och 1,20 på tävling sist. Så visst kan även äldre hästar tävla och så :)

Min sköthäst, Loftur frá Hjaltastödum är 18 år och hur bra som helst ! Han är barnslig ^^, ! Kom ihåg att 18 år inte är så mkt då en islandshäst som är skadefri har sin bästa period upp mot att dom är 20 år. Och sen är den ju inte kass efter dt !

Om hästen inte har spatt och fortfarande pigg är det ju inte så farligt att köpa en 18årig isis. Min kusins häst är gammal och fortfarande pigg utan besvär av spatt eller eksem! Så länge hästen mår bra hindrar det väl inte att du köper den.:)

DEt finns många islänningar som är runt 20 år hur pigga som hellst.. tänk bara på att ju äldre dom blir, destå mer uppmjukning behöver dom ;)

Nattfari skrev:
Hej. Jag har hittat en jätte fin läromästare som lter hur mysig som helst. Men problemet är att han är 18 år. Han är spattröntgad u.a. Och helt nytt friskintyg. Men Är en 18-årig vallack för gammal för att satsa på??? Tacksam för svar. Mvh

Min mamma har en 16-årig isis, (fd. tävlingshäst) som är hur pigg och alert som helst!
Lycka till!

18 är väll inte dirket någon ålder för en islänning om den är frisk å fräsch om man säger så. Vi hade våran islänning här tills han var 23 å då skickade vi iväg honom till pension hos en gammal dam å herre som hade en annan äldre isländsherre som dom tog lugna skogsturer. Dels skickade vi iväg honom pågrund av sommarexemen vi bor absolut inte bra till för att ha honom hemma om sommrarna finns alldeles för mycket knott här omkring så vi brukar endå få skicka iväg honom hela sommaren till dom gammla ägarna. Och sedan antagligen för att vi visste att det antagligen skule bli hästlöst här på gården.

Jag tycker absolut du ska slå till. Ni kan ha jättemysigt tillsammans i säkert 10 till! Håller med om att man bör tänka på att värma upp ordentligt:bump: med en gammal häst och kanske tänka lite på att han rör på sig regelbundet så han inte står och stelnar till. Lycka till!

Det är väldigt individuellt men efter 18 går åldrandet mycket fortare, tänk på det! Och det beror ju helt på vad du skall ha hästen till! Viktbärigheten minskar precis som äldre människor kan vara piggare men de blir svagare med åren. Och så beror det på hur hästen hållits igång. Något som kan vara svårare att påverka och som du absolut bör be veterinären kolla ordentligt och ge råd om, är tänderna! Många islandshästar tar slut i tänderna före resten av kroppen och sedan är det svårt att hålla dem i hull och de går ner sig. Priset bör ju vara rimligt lågt också på en så gammal häst. Runt 25000 om den är eksemfri, tycker jag.

Tror det var på Eidfaxi jag läste om en 33åring som nu först gjorde sin sista tävling. Det är det som är lite av charmen med islänningar. Brukade rida en 22åring som var hur pigg som helst och älskade att galoppraca. Var på kurs i helgen och där var en som var över 30 och gick i pension i våras. Visst hade han de grå tinningarnas charm men hade det inte varit för det hade jag aldrig gissat att han var så gammal för han rörde sig mjukt och smidigt i hagen och var i bra hull.

Mitt blivande sto är född 97 och kan knappt fatta att om inget händer så har jag ridhäst i kanske 20 år framöver eller mer.

Det beror ju på vad du vill göra. Vill du komma till SM kanske det inte är aktuellt ;) Iof så var det en 17-åring som gick SM i år.

Men visst, om hästen är frisk så är ju 18 år ingen ålder för Islandshäst. En häst i stallet är 20 och han är pigg som f*n och frisk som en nötkärn :)

Min pålles morbror Super-Stjarni fra Svignaskard blev 40 år.
Då har min 18-åring mycket kvar, mao.
Han är mycket pigg fast han har spatt.

*knapp*

Känner en islandshäst som blev 44 år.. Hennes son är nog 38 nu och rids fortfarande =)

Min favorithäst på mitt förra jobb var en gul liten fara som hette Tigull, han var då 24 år och still going strong. Mer motor i honom än chefens supersnygga hästar..

Jag har en 18-åring, och har är väldigt pigg och fräsh! Många tror att han är en unghäst! Jag var med i galopprace för några veckor sedan, och någon frågade om det var bra att jag tävlade galopprace med en så ung häst:rofl:

Men somsagt, värm upp och mjuka upp extra mycket, så kan hästen hålla i cirka tio år till :)

Min 18-åring är ganska stel men det beror inte enbart på åldern. Hon är i bra hull.

Kiickan skrev:
Det beror ju på vad du vill göra. Vill du komma till SM kanske det inte är aktuellt ;) Iof så var det en 17-åring som gick SM i år.

Jag vet t o m en 19-åring som gick SM i år ;) Som dessutom vann dressyren och kom till a-final i både tölt o fyrgång YR. Han är som bäst nu som 19-åring!

Själv skulle jag aldrig köpa en 18-åring. Men det beror ju helt på vad man vill göra.

Jag skulle nog låta en equiterapeut gå igenom hästen, för vet kan inte kolla allt, även om de är bra på många saker...

MIn förra isläning slutade vi rida när hon var 32 år då hon fick hosta och blev dålig:( Annars vet man aldrig hur långt hon kunat ridas men hon va jätte pigg in i de sista....
Hon fick tas bort vid 35 års ålder:love:

Min nuvaranade pålle, Fantur är 21 år och är gammal.
Han har blivigt mkt stel nu och har nu i sommar fått fång & är nu halt:( Men tror inte han kommer hålla för så mkt sen om han blir frisk då han verkar ha tappat gnistan att bli riden,:( men dock älskar han att dra:D så blir han frisk ska vi börja köra honom lite granna och se va han tycker om de....
Men tycker de är jätte hemskt att se honom nu för just nu är han jätte olycklig då han inte får gå med kompisarna i gräshagen:(

Men är han firsk och glad så tycker jag du ska slå till!!;)

Det jag kan uppleva med äldre hästar som kan ta stopp, så är det tänderna. Livslängden på hästen om inget oförutsätt inträffar kan bli lång för vissa hästar, de har turen att få ha begåvats med bra tänder samt att inga utövat för stor åverkan på dessa under de yngre åren.

För andra hästar är det värre, där kanske tänderna ha fått tagit onödigt mycket stryk genom te x yttre åverkan med raspning på ett oproffesionellt sätt. Här är det avgörande för hur lång livslängd man kan förvänta sig av hästen. Så kolla du noga upp tänderna, det kan visa dig hur länge du kan få ha hästen kvar om hälsan i övrigt håller.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 510
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
718
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 136
Senast: Bison
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 690
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar